• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-25 16:44:35 följande:
    hostar han skällande?
    Är det verkligen astma då så det inte är falsk krupp?
    Skällande hosta är ju typisk för krupp, medans den inte ska låta skällande om det är astma.
    sa de till oss när sonen låg inne för kruppanfall. han fick andas adrenalin och kortison för att bli av med krupphostan.

kavat: tack, ja leverpastej ger jag henne. hon älskar det.
    Första gången råkade hon få med mjölk i. det var förra helgen så nu vet jag varför hon var som hon var den natten. mjölk står som andra ingrediens på den förpackningen men har sett att den ska finnas mjölkfri.
    får ge massa mat som är mycket järn i och hoppas det vänder.

Alrro: Sa de varför de trodde hon fick för lite järn i sig?
    Men...kan man ha krupp så länge?? Jag menar han har ju hostat och rosslat i säkert 5-6 veckor nu. Och han har blivit bättre med inhalationerna, men inte helt bra. På morgonen är det som slemhosta, han liksom hostar "rent" i luftrören. Men på dagarna om han hostar så låter det skällande. Får be läkaren om mer information kring det hela. Det är ju ändå han som ordinerat inhalationerna.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-25 17:10:38 följande:
    Har inte hunnit in på hela dagen men har nu läst era svar..Tack =)

Denna listan fick jag från köket

Margarin är Carlshamn mjölk fria

Rapsy

Maizena

Salt

Vitpeppar

Rena torkade kryddor

Sockerkulör (soya)

Lök

Vi gör egna biffar och köttbullar med bara salt o peppar (blandfärs)

Hon får inget som är färdigt

Vi har till o med köpt kyckling file och stekt och skärt ner i små bitar även där bara salt o peppar

Ren fisk

Rismjöl gröt

Rasby yoggi  

Vi har bakat bröd från ditt recept

Jag har köpt Carlshamn rismjölk till henne

Gör vi kräm så är det på ren frukt och rismjöl

Vi har också uteslutit tomat

Tål hon Rapsy är min fundering? Alltså om hon är dålig varje dag på dagis så borde hon äta det det varje dag tänker jag?

Har de det mörkblå Carlshmans mjölkfria eller det ljusblåa och vad har ni hemma?

Det ljusblå tål inte mina barn, de får mer eksem av det.
  • saffe
    trållmor skrev 2011-03-25 13:18:24 följande:
    Vi har inte använt någon annan leverpastej än Arbogas mjölk- och glutenfria, så jag törs inte svara på frågor om andra märken

Oldas risbröd ger vi också, istället för rån/kex

Och sen upptäckte vi till vår stora glädje att det finns ett märke som heter Småfolk, tror det är nåt dotterbolag till Semper. De hade morotssstavar, som såg ut lite som ostbågar men raka och fyrkantiga, och hade samma konsistens. Till vår lycka så funkade de, och barnen formligen älskade dem!!! Ett tips till alla multiallergiker i tråden för det perfekta fredagsmyset
    Tack för morots-tipset! Ska provas!
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-03-25 17:12:14 följande:

Visst måste det vara den sockerkulören hon reagerat på?
    Hon tål ju inte soja och det är just soja och ägg hon får dessa vatten diarréer av .
    För något annat ser väl inte knas ut ?

Hon bajsade ju som sagt inget igår och idag var det vatten igen =/
    Dessutom har hon mer eksem idag..

Det finns ju lite olika varianter på såskulör, Ekströms Collorit (liten svart plastflaska) är saltvatten med bränt socker som färgämne i princip men det finns de som heter såskulörer som innehåller någon procent vanlig sojasås.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Miralicia : Nu vet jag iofs inte vilken sort de använder.
    Man kan alltså reagera på det som sojaallergiker ?
    Hon är extremt känslig mot soja och brukar reagera med diarré på minimala mängder..

K kavat : Ja Rapsy äter hon hemma med ibland och vi har inte märkt någon reaktion. Sen var hon inte dålig varje dag enligt personal. Men ett par dagar i veckan. Igår bajsade hon som sagt ingenting och idag var hon urkass igen

Dessutom var hon nästan helt eksemfri i knävecken i början på veckan. Nu ser hon ut såhär =/ Betydligt mer i verkligheten. Vet inte varför bilden blev såhär grynig

• Miralicia
    Kavat skrev 2011-03-25 18:26:57 följande:
    Tål hon Rapsy är min fundering? Alltså om hon är dålig varje dag på dagis så borde hon äta det det varje dag tänker jag?

Har de det mörkblå Carlshmans mjölkfria eller det ljusblåa och vad har ni hemma?

Det ljusblå tål inte mina barn, de får mer eksem av det.
    Den ljusblå är ju kaliumsorbat i (om de inte ändrat nyligen)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Kavat skrev 2011-03-25 13:00:01 följande:
    Vårgårda rispuffar, eller Friggs osaltade ekologiska riskakor bör funka också!
    Jag köpte ett paket riskakor men de var rätt så hårda, tror det blir för hårt för honom än så länge. Men sambon käkar sånt så han får ett paket till. Rispuffarna gick hem i alla fall, även om theo hade svårt att få i sig något, han har inget bra pincettgrepp än men det är ju bra träning också. Skrattande
  • trållmor
    Miralicia skrev 2011-03-25 18:52:24 följande:
    Det finns ju lite olika varianter på såskulör, Ekströms Collorit (liten svart plastflaska) är saltvatten med bränt socker som färgämne i princip men det finns de som heter såskulörer som innehåller någon procent vanlig sojasås.
    Ekströms collorit innehöll förr soja, min mamma har fortfarande kvar den i kylskåpet. Så förskolan kanske har kvar den gamla sorten?
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell

Glömde svara angående smöret. Det är carlshamns flytande
    Som bordsmargarin använder de mildas mjölkfria

Svar på tråden Allergitråden