• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • lolo21

Hej igen
    Jag har en fråga. Lova kräks fortf _massor_. Vi misstänker ju reflux delvis därför. Men hur mkt är ok att de sätter i halsen? Hon sätter i halsen ordentligt 9 ggr av 10 när hon har ammat. Idag hörde man hur hon drog ner kräks fel och fick väsande pipande andning:( På BVC säger de bara att så små inte kan sätta i halsen, men det är ju uppenbart fel.. Är det ngn annan allergi som kan ge dessa mastodontkräkningar och har ni något bra tips?

• ELI 79

Någon här vars barn är allergisk mot konserveringsmedel eller färgämnen??
    Börjar fundera på om det är det E inte tål och blir röd om kinderna av. Som sagt, har han ätit andra sädesslag, och lite vete senaste 2 veckorna och inte tillstymmelse till röda kinder. I dag när vi var på ett köpcentrum och E satt i sambons knä så helt plötsligt bara blossade det upp. Innan hade han smakat en bit våflla med sylt och grädde på.
    Som sagt, han kan äta macka eller pannkaka utan att bli röd så det kan ju inte vara vetet i våfflan han blir röd av och mjölk har han ju ätit utan problem i flera veckor däremot har vi upplevt att han blivit röd av en del sylter förut, men inte alla, liksom t ex vissa ketchuper men inte alla...

fattar ingenting, eller om det är en slump när det blossar upp?! Vi ser liksom INGET mönster. Han verkar inte må dåligt av kinderna så länge de bara "är" men når vi tvättar honom eller smörjer honom skriker han att det gör ont. De är dock väldigt väldigt torra så vi vill smörja eftersom annars kommer han ju få ont av det i stället.

Vad tror ni??

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-25 19:54:00 följande:
    Någon här vars barn är allergisk mot konserveringsmedel eller färgämnen??
    Börjar fundera på om det är det E inte tål och blir röd om kinderna av. Som sagt, har han ätit andra sädesslag, och lite vete senaste 2 veckorna och inte tillstymmelse till röda kinder. I dag när vi var på ett köpcentrum och E satt i sambons knä så helt plötsligt bara blossade det upp. Innan hade han smakat en bit våflla med sylt och grädde på.
    Som sagt, han kan äta macka eller pannkaka utan att bli röd så det kan ju inte vara vetet i våfflan han blir röd av och mjölk har han ju ätit utan problem i flera veckor däremot har vi upplevt att han blivit röd av en del sylter förut, men inte alla, liksom t ex vissa ketchuper men inte alla...

fattar ingenting, eller om det är en slump när det blossar upp?! Vi ser liksom INGET mönster. Han verkar inte må dåligt av kinderna så länge de bara "är" men når vi tvättar honom eller smörjer honom skriker han att det gör ont. De är dock väldigt väldigt torra så vi vill smörja eftersom annars kommer han ju få ont av det i stället.

Vad tror ni??
    E 202 kaliumsorbat finns i många sylter och mjölkfritt margarin (och vanligt?) även i ost.
    MEN det finns även glukossirap av vete i Eldorados sylter t.ex.

Vad var det för sylt? Jordgubb?

Jordgubb och tomat kan ge histaminreaktioner.

Ni kan ju göra ett test.
    Köp ekologisk jordgubbssylt (utan E202)
    Köp vanlig jordgubbssylt (med E202)
    Köp eldorados jorgubbssylt (med fruktos-glukossirap av vete)
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-03-25 19:58:53 följande:
    E 202 kaliumsorbat finns i många sylter och mjölkfritt margarin (och vanligt?) även i ost.
    MEN det finns även glukossirap av vete i Eldorados sylter t.ex.

Vad var det för sylt? Jordgubb?

Jordgubb och tomat kan ge histaminreaktioner.

Ni kan ju göra ett test.
    Köp ekologisk jordgubbssylt (utan E202)
    Köp vanlig jordgubbssylt (med E202)
    Köp eldorados jorgubbssylt (med fruktos-glukossirap av vete)
    Ja det var jordgubbssylt...kanske förklarar det hela?! vi har mestadels hallonsylt hemma. nån gång jordgubb men då kanske det varit de ggr han reagerat?! Hmm ska testa!
  • t0va

Kan vetestärkelse ge röda kinder? Theo fick en sak med det i förut idag och hans kinder är knallröda nu igen. Det eller så är det något på pappan som han reagerade på. För pappa kom samtidigt som han åt. 

Ifall jag ska testa vete vad kan jag ge som är rent från annat?  

• Miralicia
    trållmor skrev 2011-03-25 19:15:32 följande:
    Ekströms collorit innehöll förr soja, min mamma har fortfarande kvar den i kylskåpet. Så förskolan kanske har kvar den gamla sorten?
    Men då är den väldigt gammal, den har varit sojafri åtminstone de senaste 4-5 åren
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Puffar lite för min fråga till miralicia.
    Satt och tänkte lite innan. OM det nu var sojasås i sockerkulören. Hur stor mängd sojaprotein är det där i då? Minismå va? Och sen kanske de bra använder några droppar i en sås hon kanske äter lite grand av.
    Ska man verkligen kunna reagera på det?
    Annars har jag ingen aning om vad det kan vara som gör henne dålig..
    Ska kolla vad de ger henne för frukt med..

Sen funderar jag på en annan sak. Jag vet ju att man kan reagera kraftigare på en allergen när man varit utan den ett tag.
    Men kan det bli motsatt effekt? Att man varit utan ett ämne sammanlagt i 4 månader. När man första gången testade efter kanske 3 veckor reagerade man mycket. Men nu efter 4 månader kräver lite större mängd innan reaktion?
    Konstig formulering kanske. Men ni fattar nog ;)

• Miralicia
    Miralicia skrev 2011-03-25 21:32:04 följande:
    Men då är den väldigt gammal, den har varit sojafri åtminstone de senaste 4-5 åren
    i varje fall så länge som jag har köpt den vilket är så länge
  • ViFrånLandet
    trållmor skrev 2011-03-25 13:18:24 följande:
    Vi har inte använt någon annan leverpastej än Arbogas mjölk- och glutenfria, så jag törs inte svara på frågor om andra märken

Oldas risbröd ger vi också, istället för rån/kex

Och sen upptäckte vi till vår stora glädje att det finns ett märke som heter Småfolk, tror det är nåt dotterbolag till Semper. De hade morotssstavar, som såg ut lite som ostbågar men raka och fyrkantiga, och hade samma konsistens. Till vår lycka så funkade de, och barnen formligen älskade dem!!! Ett tips till alla multiallergiker i tråden för det perfekta fredagsmyset
    Innehåller de majs? Läste innehållsförteckningen på dem förut och konstaterade att de inte skulle funka men kommer inte ihåg vad det var som ställde till det... Obestämd
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-03-25 21:32:06 följande:
    Puffar lite för min fråga till miralicia.
    Satt och tänkte lite innan. OM det nu var sojasås i sockerkulören. Hur stor mängd sojaprotein är det där i då? Minismå va? Och sen kanske de bra använder några droppar i en sås hon kanske äter lite grand av.
    Ska man verkligen kunna reagera på det?
    Annars har jag ingen aning om vad det kan vara som gör henne dålig..
    Ska kolla vad de ger henne för frukt med..

Sen funderar jag på en annan sak. Jag vet ju att man kan reagera kraftigare på en allergen när man varit utan den ett tag.
    Men kan det bli motsatt effekt? Att man varit utan ett ämne sammanlagt i 4 månader. När man första gången testade efter kanske 3 veckor reagerade man mycket. Men nu efter 4 månader kräver lite större mängd innan reaktion?
    Konstig formulering kanske. Men ni fattar nog ;)
    Dottern hade berövat mig på datorn så jag har inte hunnit läsa ikapp än

Vanlig sojasås tåls ju av den del sojaallergiker pga att proteinstrukturen förändras under jäsningsprocessen, men här funkar inte vanlig sojasås.
    De såskulörer med soja som jag på rak arm kommer på att jag sett har väl innehållit sådär 2-4% av vanlig sojasås, vilken i sin tur innehåller sådär 1,5g protein/100 g.

Jadå, ska man verkligen kunna reagera på det - ingen aning. Det känns ju lite smått osannolikt men bevisligen finns det de som reagerar
Svar på tråden Allergitråden