• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-03-25 21:34:19 följande:
    Innehåller de majs? Läste innehållsförteckningen på dem förut och konstaterade att de inte skulle funka men kommer inte ihåg vad det var som ställde till det... Obestämd
    De innehåller majs, både majs och majsmjöl
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-03-25 21:32:06 följande:
    Sen funderar jag på en annan sak. Jag vet ju att man kan reagera kraftigare på en allergen när man varit utan den ett tag.
    Men kan det bli motsatt effekt? Att man varit utan ett ämne sammanlagt i 4 månader. När man första gången testade efter kanske 3 veckor reagerade man mycket. Men nu efter 4 månader kräver lite större mängd innan reaktion?
    Konstig formulering kanske. Men ni fattar nog ;)
    Glömde detta.

Lite omvänd vattenglaseffekt? Att om glaset har hunnit bli tomt under tiden de varit utan så krävs det en del för att fylla på de tillräckligt för att det ska rinna över. När man först testade efter att ha varit utan bara ngn vecka så hade bara lite hunnit "dunsta bort" ur glaset så att det var kortare väg från vattenytan upp till kanten.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Miralicia :
    Tusen tack för svar :)
    Ja vi får väl se på måndag vilken sort de använder.
    De skrev bara sockerkulör och soya inom parantes.
    Nu kommer årets mest korkade fråga. Men är soya och soja samma sak? För googla man sockerkulör soja så kommer en variant upp som innehåller soya, ättika och något ner tror jag det var..

Annars var väl hennes lita inte konstig?
    Vet ju dock inte hur de hanterar ägg och sådant i närheten av hennes mat.
    De hade nämligen ätit ägg till pyttipannan på de andra avdelningarna samma dag hon var tokdålig i magen..

• Lucille

Jag misstänkt från början att Didrik var allergisk mot något, för vanlig ersättning, gröt och välling gjorde att han kaskadkräktes, ibland flera gånger. Ingen tog mig på allvar och han hann bli 8 månader innan vi fick kallelse till allergicentralen (då hade jag redan börjat med Sinlac som är fri från mjölk, laktos och gluten- och det var inga problem). Det visade sig att han var överkänslig mot mjölk (jag tror det hade börjat försvinna eftersom att han faktiskt blivit lite äldre), men chockerande nog visade det sig också att han är allergisk mot ägg. Det hade jag aldrig misstänkt, eftersom att han aldrig åt äggprodukter. Fick veta sen att min halvmoster också var äggallergiker, men jag vet inte om det är relevant. 

Hursomhaver, för en vecka sedan så var vi tillbaks till allergicentralen, och då visade det sig att mjölköverkänsligheten var helt borta, men äggallergin verkade ha blivit lite värre. Är det möjligt? Eller kan utslagen vid testet variera i storlek, utan att det nödvändigtvis måste betyda att det har blivit värre? Det har ju gått 6 månader sen första testet, och även fast inte skillnaden var överdrivet stor, så syntes det tydligt att utslaget var större.

Didrik 2010-02-10!
  • Tibell

Miralicia :
    Aha..
    Ja så har jag ju inte tänkt :) men det verkar ju stämma.
    Har nämligen varit glutenfri ( eller sädesslagsfri förutom havre ) de senaste 4 månaderna.
    Men sen råkade jag få i mig fel mat efter kanske 3-4 veckor och blev skitkass.
    Men nu efter 4 månader utan har jag börjat testa lite smått och den första dagen märkte jag ingenting.
    Men sen kom jag upp i ungefär en halv macka om dagen och då började symtomen komma smygandes
    Morgonillsmående, kliande "myggbett" ( bild finns i bildtråden några sidor bak), även kliande "finnar", lite öm mage och en skit jobbig mättnadskänsla trots att jag knappt kunde äta.
    Men jag märkte som sagt att jag kunde äta lite större mängd ett tag utan gluten..

• miracle maker

Dottern har varit magsjuk sedan i måndags och det enda vi fått i henne är Sinlac-gröt och blåbärssoppa. De senaste dagarna har vi märkt att hon fått röda utslag runt munnen. Emellanåt får hon också röda prickar på ryggen och magen som kommer och går. Hon har tappat massa vikt och är mager som en sticka, men magen är ibland insjunken och ibland stor och spänd fast hon knappt äter något. Har HEMSKA diarréer som svämmar över på alla bredder i blöjan. Börjar nu fundera på om det är Sinlacen hon reagerar på. Hon har ju ingen konstaterad sojaallergi men kan vi ha triggat igång den nu, eller är hon bara extra känslig för att hon är sjuk?

Blåbär ska ju vara väldigt snällt, men kan ju kanske vara den hon reagerat på. Tror dock mer på gröten då utslagen runt munnen kommit just där grötkladdet varit. Blåbärssoppan dricker hon ur pipmugg och får då inget kladd runt munnen.

Vet att jag borde ta bort både gröten och blåbärssoppan men hon totalvägrar all annan mat och någonting måste hon ju få i sig!   Vad hade ni gjort?

• trållmor
    Miralicia skrev 2011-03-25 21:32:04 följande:
    Men då är den väldigt gammal, den har varit sojafri åtminstone de senaste 4-5 åren
    Miralicia skrev 2011-03-25 21:32:41 följande:
    i varje fall så länge som jag har köpt den vilket är så länge
    Jag vet inte hur gammal den var, utan jag tittade bara på innehållsförteckningen och konstaterade samtidigt som jag såg att den innehöll soja att det inte var utgånget datum på den.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • miracle maker
    AllieF skrev 2011-03-25 21:51:05 följande:
    Jag misstänkt från början att Didrik var allergisk mot något, för vanlig ersättning, gröt och välling gjorde att han kaskadkräktes, ibland flera gånger. Ingen tog mig på allvar och han hann bli 8 månader innan vi fick kallelse till allergicentralen (då hade jag redan börjat med Sinlac som är fri från mjölk, laktos och gluten- och det var inga problem). Det visade sig att han var överkänslig mot mjölk (jag tror det hade börjat försvinna eftersom att han faktiskt blivit lite äldre), men chockerande nog visade det sig också att han är allergisk mot ägg. Det hade jag aldrig misstänkt, eftersom att han aldrig åt äggprodukter. Fick veta sen att min halvmoster också var äggallergiker, men jag vet inte om det är relevant. 

Hursomhaver, för en vecka sedan så var vi tillbaks till allergicentralen, och då visade det sig att mjölköverkänsligheten var helt borta, men äggallergin verkade ha blivit lite värre. Är det möjligt? Eller kan utslagen vid testet variera i storlek, utan att det nödvändigtvis måste betyda att det har blivit värre? Det har ju gått 6 månader sen första testet, och även fast inte skillnaden var överdrivet stor, så syntes det tydligt att utslaget var större.
    Jag misstänker också att min dotters äggallergi blivit värre. Den upptäcktes när hon var tre månader och hon är nu snart 15 månader. Den senaste månaden har hon vid tre tillfällen reagerat på luftburet ägg. Tror bara att det är rått ägg hon reagerar på än så länge, men är rädd för att hennes allergi sa fortsätta försämras. Har inte träffat allergiläkaren sen i januari men ska dit om ett par veckor så ska höra vad hon säger då. Ska dock tillägga att min dotter varit nästan konstant sjuk sedan årsskiftet så hennes immunförsvar har ju varit rejält nedsatt under lång tid, kanske är det därför hon varit extra känslig?
  • Kavat
    miracle maker skrev 2011-03-26 09:43:05 följande:

Dottern har varit magsjuk sedan i måndags och det enda vi fått i henne är Sinlac-gröt och blåbärssoppa. De senaste dagarna har vi märkt att hon fått röda utslag runt munnen. Emellanåt får hon också röda prickar på ryggen och magen som kommer och går. Hon har tappat massa vikt och är mager som en sticka, men magen är ibland insjunken och ibland stor och spänd fast hon knappt äter något. Har HEMSKA diarréer som svämmar över på alla bredder i blöjan. Börjar nu fundera på om det är Sinlacen hon reagerar på. Hon har ju ingen konstaterad sojaallergi men kan vi ha triggat igång den nu, eller är hon bara extra känslig för att hon är sjuk?

Blåbär ska ju vara väldigt snällt, men kan ju kanske vara den hon reagerat på. Tror dock mer på gröten då utslagen runt munnen kommit just där grötkladdet varit. Blåbärssoppan dricker hon ur pipmugg och får då inget kladd runt munnen.

Vet att jag borde ta bort både gröten och blåbärssoppan men hon totalvägrar all annan mat och någonting måste hon ju få i sig!   Vad hade ni gjort?

Hm, vilken blåbärssoppa är det? Många innehåller ju även sojasläktingar.

Vad behöver hon mest? Du har ingen annan gröt du kan ge?  Risgröt är ju också stoppande. Kolla innehållsförteckningen på Sinlac och gör liknande (ris, majs?) fast utan sojasläktingar och se om den går hem?
    Har du någon mjölkfri modersmjölkersättning att berika med?
    Sagolika blåbärsoppa är ren från diverse konstiga saker. Finns fler.

Vad är det hon är allergisk mot. Mjölk och ägg, mer?

Hoppas hon blir bättre snabbt!
  • Kavat
    AllieF skrev 2011-03-25 21:51:05 följande:

Kan säkert variera lite. Sen varierar ju även reaktionerna från dag till dag. Alltså är man samtidigt förkyld så är immunförsvaret nere och då reagerar man ju ofta mer på samma mängd allergen. Detsamma borde gälla när man gör pricktest. Och de kan visa falskt, både falskt negativt eller positivt.
Svar på tråden Allergitråden