• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Fick svar från köket idag. De använder ekströms sockerkulör. Så då kan vi stryka den.

Däremot hade hon fått tomatpure i sin soppa igår. Så det är med största sannorlikhet att det är tomaten hon är känslig mot. Det förklarar även eksemen i knävecken.
    Så nu ska all tomat bort så får vi se om diarrén slutar.

• mithrandil

Ursäkta, men nu kommer ett riktigt negativt inlägg.
    Känner mig inte alls på topp, snarare så är jag helt körd i botten.
    Hur klarar ni allt det här? vad får er att fortsätta kämpa?
    Hur gör ni med de äldre syskonen när de små kräver så enormt mycket tid?

allt är total kaos och det blir ingen reda på nånting! Jag blir så trött.
    Alexander är jätteledsen och jättearg. Han hatar mig just nu, såfort han ser mig säger han "mamma bort" eller så skriker han hela tiden och gör allt precis det han vet att han inte ska göra. Han har även börjat slåss och amanda är han på hela tiden. hon får inte göra nånting utan att han slåss eller puttas eller tar allt hon har i händerna.
    Amanda blir ju inte bättre av sin astmamedicin heller känns det som, är det ens förkylningsastma hon har då undrar jag? 4e dagagen med airomir var 3e tim och pulmicort morgon och kväll. När hon vaknade vid 16 efter att ha sovit middag så hade hon indragningar och var allmänt irriterad. inte ville hon somna när det var dags för det heller och stackars alexander fick lov att vara utan saga och somna själv. Sjöng för honom och lovade att komma in såfort amanda somnat och när det väl hände hade han redan somnat.

förstår inte hur man ska klara det här.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-26 20:12:52 följande:

Alexander är jätteledsen och jättearg. Han hatar mig just nu, såfort han ser mig säger han "mamma bort" eller så skriker han hela tiden och gör allt precis det han vet att han inte ska göra. Han har även börjat slåss och amanda är han på hela tiden. hon får inte göra nånting utan att han slåss eller puttas eller tar allt hon har i händerna.
    Amanda blir ju inte bättre av sin astmamedicin heller känns det som, är det ens förkylningsastma hon har då undrar jag? 4e dagagen med airomir var 3e tim och pulmicort morgon och kväll. När hon vaknade vid 16 efter att ha sovit middag så hade hon indragningar och var allmänt irriterad. inte ville hon somna när det var dags för det heller och stackars alexander fick lov att vara utan saga och somna själv. Sjöng för honom och lovade att komma in såfort amanda somnat och när det väl hände hade han redan somnat.

Jag lägger Johanna först och sedan William.  Nu somnar hon själv och kanske inte på det sätt som är det bästa men det funkar bra för oss. Hon har en bärbar DVD-spelare som hon får titta på film på i sängen men hon är nöjd och går glatt och lägger sig. 
    När W sover så försöker jag göra saker med J.  Är det för körigt så har J som tur är 2 storebröder som kan rycka in.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI 79
    2små2stora skrev 2011-03-26 20:18:10 följande:
    Jag lägger Johanna först och sedan William.  Nu somnar hon själv och kanske inte på det sätt som är det bästa men det funkar bra för oss. Hon har en bärbar DVD-spelare som hon får titta på film på i sängen men hon är nöjd och går glatt och lägger sig. 
    När W sover så försöker jag göra saker med J.  Är det för körigt så har J som tur är 2 storebröder som kan rycka in.
    så gör våra barn också. de somnar till dvd och det började jag med när jag hade en skrikig bebis och 2 åringen skulle kunna somna utan att jag gjorde nåt för honom (för jag hann inte, är alltid själv på kvällarna). Funkar fint.
  • miracle maker
    Kavat skrev 2011-03-26 16:59:06 följande:
    Hm, vilken blåbärssoppa är det? Många innehåller ju även sojasläktingar.

Vad behöver hon mest? Du har ingen annan gröt du kan ge?  Risgröt är ju också stoppande. Kolla innehållsförteckningen på Sinlac och gör liknande (ris, majs?) fast utan sojasläktingar och se om den går hem?
    Har du någon mjölkfri modersmjölkersättning att berika med?
    Sagolika blåbärsoppa är ren från diverse konstiga saker. Finns fler.

Vad är det hon är allergisk mot. Mjölk och ägg, mer?

Hoppas hon blir bättre snabbt!
    Det är just Sagolika hon får, men jag tror egentligen mer på gröten. Barnakuten tyckte att jag skulle fortsätta ge Sinlac, men jag kände själv att jag inte ville ge den mer så hon har inte fått sen i förmiddags. Var rädd att den kanske gjorde henne sämre i magen också och hon har faktiskt blivit mycket bättre under dagen. Har gjort risgröt på flera olika sätt men hon har ratat allihop och knappt fått i sig något alls idag... hoppas det går bättre imorgon annars vet jag inte vad jag gör.

Förutom mjölk och ägg är det vete hon inte tål. Tomat, nypon, jordgubb och päron funkar inte heller men det räknas väl inte som allergier?
  • Jaramla
    .

be inte om ursäkt! ibland är man ju på botten! och man fortsätter väl för att det inte finns några alternativ till att fortsätta. ja, vad har jag gjort detta året.... burit, burit, burit lillasyster i selen. försökt få stunder med bara storebror emellanåt. har nog slitit mitt hår emellanåt också! den korta perioden när hon faktiskt sov ute i vagnen så var jag ute så mycket det bara gick för då kunde ju storebror få full uppmärksamhet. bada i badkaret har båda kunnat göra och tyckt vart kul, det har vi gjort mycket! när jag ammade försökte jag läsa böcker för storebror. han har fått välja vem som ska natta av oss, den andre har tagit lillasyster. de kvällar jag varit själv har jag ofta haft hjälp av min syster. men det har blivit lite väl mycket youtube för honom detta året (klipp på tåg och flygplan och helikoptrar, jag är oerhört tacksam mot dem som lagt upp alla dessa dötrista långa klipp på fordon )

sen tänker jag att han hatar dig inte. men han är arg och frustererad, med all rätt. och eftersom han är trygg med dig så kan och vågar han visa dig det. du får ta emot alla de där känslorna för att han litar på att du kan ta hand om dem, det är faktiskt något fint i allt det jobbiga!

och sen blir det ju bätte. det går upp och ner. och man glömmer det jobbiga så fort man har en sån där fin stund när syskonen pussas eller skrattar åt nåt ihop.

och man är ju inte mer än människa. med tillåtelse att ha jävligt deppiga dagar. ta hand om dig!!
  • Kavat
    miracle maker skrev 2011-03-26 20:39:27 följande:
    Det är just Sagolika hon får, men jag tror egentligen mer på gröten. Barnakuten tyckte att jag skulle fortsätta ge Sinlac, men jag kände själv att jag inte ville ge den mer så hon har inte fått sen i förmiddags. Var rädd att den kanske gjorde henne sämre i magen också och hon har faktiskt blivit mycket bättre under dagen. Har gjort risgröt på flera olika sätt men hon har ratat allihop och knappt fått i sig något alls idag... hoppas det går bättre imorgon annars vet jag inte vad jag gör.

Förutom mjölk och ägg är det vete hon inte tål. Tomat, nypon, jordgubb och päron funkar inte heller men det räknas väl inte som allergier?
    Mycket sylt på gröten?
    Har ni provat Sagogryn (potatis), Polenta (majs) gröter?

Nja, nog kan man vara allergisk mot allt, men de brukar sägas att det är överkänsligheter av någon anledning. Förmodligen för att det inte brukar visa på tester. Men å andra sidan brukar de inte vilja testa sådant heller...
    Men överkänslighet/allergi, ja, enligt de kriterierna ska mellansonen inte vara allergisk mot havre och innan jul när han tog i syrrans havregrynsgröt fick han nässelutslag...

Hoppas att hon blir ännu bättre imorgon och att ni har hittat orsaken.
  • t0va
    miracle maker skrev 2011-03-26 20:39:27 följande:

Har du testat att göra någon annan gröt och blanda ner lite sinlac i den, för att vänja henne vid smaken? 

Min son vägrade risgröt, eller ris överhuvudtaget. Men nu har vi kört en period då vi blandade ner olda instant grötpulver eller vad det heter i hans ersättning och idag åt han risgrynsgröt på rismjölk. Har gjort på havremjölk innan.

Jag tror sonen reagerade på sinlac också, har tänkt vi ska testa igen när hans mage är ok.

Ni som har koll, ris är väl stoppande. Det är fortsatt väldigt löst bajs här trots att vi kört på nästan enbart ersättning i en vecka. Funderar på ifall det inte är tänderna ändå. Men idag fick han riskex och lite risgrynsgröt.  
  • Kavat

Först en stor kram! Det som får mig att kämpa är mina barn. Och till viss del är det ju de som orsakar allt jobb. Men jag vill att de ska få må bra och försöker få dem att må så bra det bara går, i den mån jag kan. MEN det är körigt när man inte känner att man har tid. Det är superjobbigt när man känner sig som en dålig mamma. Jag kan inte skälla på en bebis som inte sover, då är det lätt att istället pga sömnbristen blir sur på en 3-åring som vägrar ta på sig eller en 5-åring som gör allt för att jävlas med sin lillebror.. Sen är de världens gullungar ibland, men de är ju också barn. Det är lätt att man låter den äldsta göra mer än vad hon borde behöva. Å andra sidan så mår hon inte dåligt för att hon får hjälpa till att ta fram mellanmål eller hämta en blöja eller vad det nu kan vara när jag är upptagen med bebisen.

Men det var jobbigare med två än med tre. Ingen tröst för dig om du inte vill låna en till?
    Jag gick hela dagarna med mellansonen i sjal fram till han var 10 månader, då fick vi bort allt han inte tålde så då blev han en helt annan bebis och gick faktiskt att sätta på ett golv i några minuter.. Jag pusslade och läste väldigt mycket med storasyrran. Satt jag och ammade fick hon gå och hämta en bok och så läste vi. Sjöng, vet inte hur många gånger vi haft sångböckerna. Hon lärde sig bilder och kopplade till sången och jag halvlåg med bebis i sjal och sjöng ur minnet för jag orkade inte öppna ögonen ibland.
    Så försök att hitta saker ni kan göra tillsammans med Amanda, men som är för Alexander. Hon bryr sig förmodligen inte lika mycket som han gör.

En parallell fråga.
    Vad äter de nu? Kan Amanda få i sig något hon inte tål som gör att hon blir tätare och får ,mer astmabesvär?
    Alexander har inte fått i sig något han inte tål efter ägget, eller vad det då det började det här arga? För mina stora blir otroligt arga och ilskna och har humörsvängningar när de inte mår bra, efter de fått i sig saker de inte tål...

En sista sak, glöm inte av  att ta hand om dig själv. Hjärta
    Jag mådde kasst jätte länge, men barnen mådde ju så mycket sämre så jag sökte aldrig hjälp, för det fanns ju så mycket annat att skylla på med min hälsa... Så dumt, för jag blev bara sämre och sämre tills jag fick gjort glutenprovet och insåg att det fanns andra orsaker till min trötthet och magproblemen mm. Kram!
  • Kavat

miracle maker

Sinlac Ingredienser:
    Mältat rismjöl, fruktkärnmjöl, rismjöl, socker, vegetabilisk olja, syra (citronsyra), stabiliseringsmedel (natriumfosfat), maltodextrin, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod) och vitaminer (A, D, E, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, B12, biotin, pantotensyra).

Det är ju typ enbart ris och fruktkärnmjöl i. Fruktkärnmjöl måste bort och sen är nästa ingrediens socker...

Så prova både gröt på Pama minutris och rismjöl och kanske koka egen på grötris? Kanske det du gjorde förstås. Men det är olika konsistens och gillas olika mycket och så ta socker i! Det är säkert det som är hemligheten till att de äter Sinlac. Sockret drar man sedan ner på efter hand. Och så en massa god sylt?

Men tänk på att den inte är fullvärdig om du gör den själv så den bör egentligen berikas med modersmjölksersättning om det äts flera portioner om dagen och det inte äts varierat i övrigt.

Svar på tråden Allergitråden