• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet

En snabb fråga... Lilleman är tokförkyld med hemsk hosta (som blev något bättre med ariomir) och har härligt löst bajs Obestämd Han har inte ätit annat än päron och kanske 0,5dl risgröt på hela dagen men dricker massor (vatten, morotsdryck och pärondryck) och det gör ju inte avföringen hårdare direkt... Tips på stoppande jag kan ge honom?! (blåbär tål han inte, så det går bort)

• ViFrånLandet
    ViFrånLandet skrev 2011-03-28 18:00:34 följande:

En snabb fråga... Lilleman är tokförkyld med hemsk hosta (som blev något bättre med ariomir) och har härligt löst bajs Obestämd Han har inte ätit annat än päron och kanske 0,5dl risgröt på hela dagen men dricker massor (vatten, morotsdryck och pärondryck) och det gör ju inte avföringen hårdare direkt... Tips på stoppande jag kan ge honom?! (blåbär tål han inte, så det går bort)

Kom på att han ätit en banan också, brukar han bli hårdare av (utesluter det ut hans kost annars just därför) men inte idag...
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-03-28 18:00:34 följande:

Ris, majs och omogen banan är stoppande.

Mogen banan brukar vara lösande.
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-03-28 18:05:18 följande:
    Ris, majs och omogen banan är stoppande.

Mogen banan brukar vara lösande.
    Han vill inte ha kokt ris idag, bara spottar... Majs tål han ju inte heller tyvärr, och vi har bara mogna (gula, ej bruna) bananer hemma och jag är ensam och vill inte ta med sjuklingen till affären, är ett helt projekt att ta sig dit och hem.. Fler förslag? Kan kanske prova reda Nutran med rismjöl ikväll, hur mycket kan vara lagom isf? Han brukar dricka 150-180ml som "välling"...
  • ViFrånLandet
    2små2stora skrev 2011-03-28 18:15:03 följande:
    morot är stoppande.
    Är det? Har jag aldrig märkt på lilleman! Hmm... kanske får koka några stycken och göra puré av då, han vill inte tugga idag nämligen... Bara risbröd, fast det smälter å andra sidan i munnen...

Tack för tipsen!
  • xanni

Hänger i den här tråden då lillgrabben är multiallergisk, jag har skrivit lite då och då.

Min fråga - jag undrar om ni kan tipsa mig om vad jag ska välja för livsmedel när jag ska göra eget lapptest och när jag ska testa mat med bl a guarkärnmjäl och sojalecitin? Jag vill testa dem var för sig, då grabben haft kraftiga kräkreaktioner när han ätit bl a kex  med båda beståndsdelarna i.
    Vill även testa för tomat, vilken form ska man välja? Tomatpuré?

Vi gjorde lapptest för ett år sedan, då grabben var 6 månader. Mjölk, ägg, ärtprotein, vete, råg, lite reaktion på soja blev resultatet. Vi vill göra om delar av testet och se om utvecklats i någon riktning, så vi har en hum om vad vi ska testa fram till dagisstarten i augusti . Har ni några tankar om detta? Något vi ska tänka på?

• mithrandil

Kavat: behöver du neocate?
    Vi har 6 lådor hemma om du har panik!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

3busfrön: Visst är väl du sjuksköterska?
    Amanda hade 105 hb i fredags. Är det alldeles för lågt eller är det relativt? varför har man lågt hb som liten bebis?
    Läkaren sa bara att det var lågt och att vi ska ge henne vitamintillskott men alla jag hittar är anpassade för mycket större barn än 9mån bebisar.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • lillasysteryster

älsklingen: Hrmm det har jag nästan glömt...kan 0.11 stämma kanske... iaf ordentligt under vad som anses som allergiskt. Och eftersom det visat högre tidigare borde det väl stämma antar jag?!

Svar på tråden Allergitråden