• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va

Miralicia: supertack för den informationen, nu blev jag lite klokare :) 

• Agnes72

Vet någon hur tidigt pollenallergi och dammallergi kan uppträda?

Vår pojke är 3 år, han är täppt i näsan varje natt (sedan 3 månader tillbaka) men ingen snuva, inget i bihålorna. VC kontrollerade och sa samtidigt att han inte kunde vara allergisk redan..
    Men varje natt vaknar han och klagar på att han inte kan andas med näsan.
    Sedan två veckor tillbaka har han börjat klia sig i ögonen, mer vid blåsiga dagar, och när vi städar här hemma.
    Tycker också att han kliar sig i ögonen ordentligt när vi besökt min mamma som har katt.

Funderar på om vi kan tvinga VC att ta allergiprov för pollen och djur, eller vi kan ta det på barnsjukhuset när vi ska på återbesök, men det är först i slutet av april.

Vet inte om det har betydelse, men han törstar.
    Både jag och maken (pappan) har en himla massa allergier - både pollen, djur och födoämnes..

• t0va

Någon som har koll på hur länge man ska vara utan havre och vete innan magen mår bra igen ifall man reagerar? 

Nu 1 vecka senare så är det fortfarande massa löst bajs som fräter massor. Stackaren är så röd i rumpan.  

• Allrona
    Agnes72 skrev 2011-03-27 21:08:04 följande:

Vet någon hur tidigt pollenallergi och dammallergi kan uppträda?

Vår pojke är 3 år, han är täppt i näsan varje natt (sedan 3 månader tillbaka) men ingen snuva, inget i bihålorna. VC kontrollerade och sa samtidigt att han inte kunde vara allergisk redan..
    Men varje natt vaknar han och klagar på att han inte kan andas med näsan.
    Sedan två veckor tillbaka har han börjat klia sig i ögonen, mer vid blåsiga dagar, och när vi städar här hemma.
    Tycker också att han kliar sig i ögonen ordentligt när vi besökt min mamma som har katt.

Funderar på om vi kan tvinga VC att ta allergiprov för pollen och djur, eller vi kan ta det på barnsjukhuset när vi ska på återbesök, men det är först i slutet av april.

Vet inte om det har betydelse, men han törstar.
    Både jag och maken (pappan) har en himla massa allergier - både pollen, djur och födoämnes..

Vi misstänkte att min dotter var allergisk mot pollen förra våren, hon var då drygt 1 år. Enligt allergologen var det ovanligt men inte omöjligt. Min dotter är 2,5 och också ofta täppt i näsan när hon sover och vi ska snart ta prover för kvalster, det var läkaren själv som föreslog så det verkar inte heller vara omöjligt. Glad
  • mithrandil

Tack för allas era svar!
    Jag kanske klandrar mig själv för hårt men jag känner mig som en värdelös mamma som inte hinner med att tillfredsställa mina barns behov. Jag är ensam med barnen nästan hela dagarna då min sambo typ alltid jobbar, eller sover så jag är van vid att klara det mesta ensam. det har varit tufft, men hittills har det flytit på med några få jobbiga perioder men nu är allt verkligen en enda röra och jag känner att jag behöver hjälp med att komma på fötter igen.

ska ta itu med att ringa barnallergimott och be om att få göra patch/lapp på båda barnen, amandas äggsvar har kommit och det visar inget där heller även att hon fått diarre alla 3 gångerna hon ätit en burk som innehåller spår av ägg. Alexander är konstant rosa om kinderna sen vår ägginsident förra helgen, magen är svullen och hans humör är i botten, fast när hans pappa är hemma är han faktiskt väldigt glad. Jag måste få rett ut allt detta om allergier annars får jag utesluta allting och börja med smakportioner till båda barnen.

Behöver göra som dig trållmor, tvinga min sambo att kliva upp så jag kan få tid till att vara ensam med alexander. Iaf några gånger varje vecka men helst varje dag. Dessutom ska nog jag och Alex åka till min mamma över ett par nätter för jag känner att vi behöver bryta denna cirkel innan det tar livet av mig. Han är så arg på mig. När hans pappa var på jobbet idag bara grät han hela tiden och när pappa kom hem totalt ignorerade han mig men han var iaf glad.

Kavat: Alexander kan nog ha fått i sig ägg många gånger sen förra helgen. Han har varit röd om kinderna (inte ilsket rött som er andras barn, men rött och så är det som elefanthud på de områden och så är det som om hela området är fullt av blodådror) varje dag han kommit hem från dagis och humöret kan säkert vara ett resultat av det. Delvis iaf. men jag tror han får alldeles för lite uppmärksamhet även att jag försöker ge honom allt jag bara kan. Amanda tror jag inte får i sig något. hon äter neocate, rismjölsvälling, päronpure och några få burkar mat. Ofta med potatis och något kött. men det är också allt hon äter. Nu när hon dessutom är sjuk så får jag nästan bara i henne ersättning

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ViFrånLandet
    mithrandil skrev 2011-03-27 22:15:01 följande:
    Tack för allas era svar!
    Jag kanske klandrar mig själv för hårt men jag känner mig som en värdelös mamma som inte hinner med att tillfredsställa mina barns behov. Jag är ensam med barnen nästan hela dagarna då min sambo typ alltid jobbar, eller sover så jag är van vid att klara det mesta ensam. det har varit tufft, men hittills har det flytit på med några få jobbiga perioder men nu är allt verkligen en enda röra och jag känner att jag behöver hjälp med att komma på fötter igen.

ska ta itu med att ringa barnallergimott och be om att få göra patch/lapp på båda barnen, amandas äggsvar har kommit och det visar inget där heller även att hon fått diarre alla 3 gångerna hon ätit en burk som innehåller spår av ägg. Alexander är konstant rosa om kinderna sen vår ägginsident förra helgen, magen är svullen och hans humör är i botten, fast när hans pappa är hemma är han faktiskt väldigt glad. Jag måste få rett ut allt detta om allergier annars får jag utesluta allting och börja med smakportioner till båda barnen.

Behöver göra som dig trållmor, tvinga min sambo att kliva upp så jag kan få tid till att vara ensam med alexander. Iaf några gånger varje vecka men helst varje dag. Dessutom ska nog jag och Alex åka till min mamma över ett par nätter för jag känner att vi behöver bryta denna cirkel innan det tar livet av mig. Han är så arg på mig. När hans pappa var på jobbet idag bara grät han hela tiden och när pappa kom hem totalt ignorerade han mig men han var iaf glad.

Kavat: Alexander kan nog ha fått i sig ägg många gånger sen förra helgen. Han har varit röd om kinderna (inte ilsket rött som er andras barn, men rött och så är det som elefanthud på de områden och så är det som om hela området är fullt av blodådror) varje dag han kommit hem från dagis och humöret kan säkert vara ett resultat av det. Delvis iaf. men jag tror han får alldeles för lite uppmärksamhet även att jag försöker ge honom allt jag bara kan. Amanda tror jag inte får i sig något. hon äter neocate, rismjölsvälling, päronpure och några få burkar mat. Ofta med potatis och något kött. men det är också allt hon äter. Nu när hon dessutom är sjuk så får jag nästan bara i henne ersättning
    Skickar en STOR kram och hoppas allt löser sig snart Hjärta
  • mithrandil
    ViFrånLandet skrev 2011-03-27 22:26:24 följande:
    Skickar en STOR kram och hoppas allt löser sig snart Hjärta
    Tack!
    Det gör det säkert, bara amanda får bli frisk och hålla sig frisk ett tag.
    Det ena har bara avlöst det andra här i det sista så det har nog bara blivit förmycket av allting. {#emotions_dlg.flower}
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • idamarja

hejhej, jag har aldrig skrivit här förut, men nu har vi fått reda på att vår son på 1½ år har en rad olika allergier. De tre allvarligaste är soja, mjölk och gluten, eller de e väl de som påverkar kosten mest. Läser o ser att det finns mkt kunskap här, jag vill ge gröt till honom men vet inte vad jag ska ge för gröt. Någon som har bra förslag? 

• 2små2stora
    idamarja skrev 2011-03-27 22:47:18 följande:
    hejhej, jag har aldrig skrivit här förut, men nu har vi fått reda på att vår son på 1½ år har en rad olika allergier. De tre allvarligaste är soja, mjölk och gluten, eller de e väl de som påverkar kosten mest. Läser o ser att det finns mkt kunskap här, jag vill ge gröt till honom men vet inte vad jag ska ge för gröt. Någon som har bra förslag? 
    Pama minutris kokat med rismjölk
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-27 21:35:25 följande:
    Någon som har koll på hur länge man ska vara utan havre och vete innan magen mår bra igen ifall man reagerar? 

Nu 1 vecka senare så är det fortfarande massa löst bajs som fräter massor. Stackaren är så röd i rumpan.  
    Det tar 2 veckor innan proteinerna sägs vara ur kroppen, sen kan det ta ytterligare tid innan magen "läkt". Så minst 3 veckor skulle jag sagt.

Men jag undrar en annan sak. Har ni introducerat annan mat till honom? Alltså potatis, kött osv? För om man misstänker diverse födoämnesallergier så är det egentligen bättre att introducera saker man tror de kommer klara av. Så att man både vet att det funkar med annan mat och att de har en "bas" att stå på. Det är ingen panik att veta nu när de är så små om de tål vissa saker. Man kan vinna på att vänta och magen har hunnit bli mer stabil och van vid mat.

Varje gång jag testade nya saker på mellankillen spydde han och blev dålig så jag fick lite panik. Jag upplevde det som han reagerade på allt. Men efter 2 månader på rätt kost (som han tålde) så blev han bättre, då var han 12 månader. Sen kunde vi introducera en massa saker som vi trott att han var allergisk mot.

Denna gången gör jag tvärtom, jag tar nästan för givet att det de övriga barnen inte tål tål inte han heller och väntar med att testa allt det tills mycket senare när han har äter mer varierat. Men jag har ju kontakt med dietist i och med att det varit så krångligt med maten med de andra och även med denna lillte.

Så mitt stora tips är skynda lugnt. Inte någon panik att testa sådant som ni tror han mår dåligt av. Bättre att få hans mage under kontroll och få lite lugn och ro och glädjas åt när han får testa nya saker (som ni tror han tål).
Svar på tråden Allergitråden