• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-27 22:32:50 följande:
    Tack!
    Det gör det säkert, bara amanda får bli frisk och hålla sig frisk ett tag.
    Det ena har bara avlöst det andra här i det sista så det har nog bara blivit förmycket av allting. {#emotions_dlg.flower}
    Hoppas det lugnar sig för er nu!
    Alexanders kinder låter som typiska eksemkinder, just elefanthuden. Kan bara säga att humöret påverkas väldigt om mina fått en allergisk reaktion. Och ja, de är glada emellan, men humöret pendlar väldigt.
    Det är tufft med allergier och sjuka barn, och speciellt om du är själv till stor del. Hjärta Kram!
  • lolo21

Hmm min stora kille som vart allergisk mot mjölk, soja o ägg när han var liten, men som nu tål allt, har fått ett utslag i nacken som inte ger med sig.. Nästan som eksem. Har smörjt med miniderm, det är torrt. Hoppas det är någon hudreaktion på nåt, vill inte börja om med alla allergier hos honom! Han är tre och ett halvt.

Ni som ammar/ammat o har allergiska barn, har ni väntat längre med smakisar och gröt o dyl? Jag ammar helt och vill verkligen inte börja med annan mat på läänge än, men hur har ni tänkt? Bebis är bara 2,5 mån så det dröjer ju tack o lov än så länge.

• Kavat
    lolo21 skrev 2011-03-28 10:01:21 följande:
    Hmm min stora kille som vart allergisk mot mjölk, soja o ägg när han var liten, men som nu tål allt, har fått ett utslag i nacken som inte ger med sig.. Nästan som eksem. Har smörjt med miniderm, det är torrt. Hoppas det är någon hudreaktion på nåt, vill inte börja om med alla allergier hos honom! Han är tre och ett halvt.

Ni som ammar/ammat o har allergiska barn, har ni väntat längre med smakisar och gröt o dyl? Jag ammar helt och vill verkligen inte börja med annan mat på läänge än, men hur har ni tänkt? Bebis är bara 2,5 mån så det dröjer ju tack o lov än så länge.
    Jag helammade till han var 6 mån.
    Nu när han snart är 8 månader äter han Neocate, rapsolja, rismjöls-gröt, Carlshamns risdryck, Vårgårda puffat ris, kokt ris, potatis, Carlshams flytande margarin, sötpotatis, palsternacka och nötkött. Jag ammar än till hälften ungefär men försöker ge så att han blir mätt dagtid, Neocatevälling och mat då. Om Neocaten kommer någon gång så var egentligen tanken att sluta amma snart då jag själv inte mår så bra längre på denna kosten sedan jag tog bort lax och omega3. Men vi får se hur det går, ska testa linfröolja nu och se om det har någon effekt... Känns oerhört trist att "tvingas" sluta amma.

Men vi har ju haft väldigt speciellt med honom under hela tiden då han reagerat på så mycket under amningen och även har reflux och jag äter lite utökad och förminskad baskost nu.

Håller tummarna att det inte är allergi.  Nacken, det är ingen mössa eller lapp från overall eller liknande som ligger och skaver?
  • Kavat
    idamarja skrev 2011-03-27 22:47:18 följande:
    hejhej, jag har aldrig skrivit här förut, men nu har vi fått reda på att vår son på 1½ år har en rad olika allergier. De tre allvarligaste är soja, mjölk och gluten, eller de e väl de som påverkar kosten mest. Läser o ser att det finns mkt kunskap här, jag vill ge gröt till honom men vet inte vad jag ska ge för gröt. Någon som har bra förslag? 
    Hej och välkommen!
    Är det glutenintolerans eller veteallergi din son har? Tål han havre?
    Vi gör precis som 3busfrön skrev gröt på Pama minutris.
    Sagogryn - potatis
    Majs - polenta
    Bovete och hirs kan man också koka gröt på, blir lite grövre och mer lik havregrynsgröt.

Jag har alltid kokat med risdryck för att få i dem kalcium och så har vi mjölkfri modersmjölkersättning att berika med. Har ni det?
  • lolo21
    Kavat skrev 2011-03-28 10:10:53 följande:
    Jag helammade till han var 6 mån.
    Nu när han snart är 8 månader äter han Neocate, rapsolja, rismjöls-gröt, Carlshamns risdryck, Vårgårda puffat ris, kokt ris, potatis, Carlshams flytande margarin, sötpotatis, palsternacka och nötkött. Jag ammar än till hälften ungefär men försöker ge så att han blir mätt dagtid, Neocatevälling och mat då. Om Neocaten kommer någon gång så var egentligen tanken att sluta amma snart då jag själv inte mår så bra längre på denna kosten sedan jag tog bort lax och omega3. Men vi får se hur det går, ska testa linfröolja nu och se om det har någon effekt... Känns oerhört trist att "tvingas" sluta amma.

Men vi har ju haft väldigt speciellt med honom under hela tiden då han reagerat på så mycket under amningen och även har reflux och jag äter lite utökad och förminskad baskost nu.

Håller tummarna att det inte är allergi.  Nacken, det är ingen mössa eller lapp från overall eller liknande som ligger och skaver?
    Oj ja det låter tufft för dej att äta så speciell kost! Har ni fått utslag på test eller har ni märkt reaktioner "bara"? Vet att med Wille så fick vi aldrig utslag på test, men han var ju lika allergisk för det.. Åh detta strul med neocate, jag minns det alltför väl! Hoppas ni får den snart o att ni kan få till ett bra avslut på amningen.
  • Kavat
    lolo21 skrev 2011-03-28 10:41:47 följande:
    Oj ja det låter tufft för dej att äta så speciell kost! Har ni fått utslag på test eller har ni märkt reaktioner "bara"? Vet att med Wille så fick vi aldrig utslag på test, men han var ju lika allergisk för det.. Åh detta strul med neocate, jag minns det alltför väl! Hoppas ni får den snart o att ni kan få till ett bra avslut på amningen.
    Glömde ju säga hur vi tänkt. Jag har ju varit hos de andra barnens allergiläkare och haft dietistkontakt rättså mycket så visste ju innan han kom att risken fanns att han skulle vara lika allergisk som sina syskon och jag ville ha en glad och nöjd bebis så när han började få eksem, blåsor och andra tecken på allergi så plockade jag bort saker allt eftersom. Skrev matdagbok dagligen i fem månader och till och från än i dag.

Vi gjorde rast nyligen och det visade inget och jag är inte förvånad, med tanke på de andra barnen. Men hade gissat att det skulle visa på torsk och kanske ägg. Men ägg äter vi inte alls hemma och inte torsk heller, så det är väl egentligen inga problem att utesluta det de andra barnen inte tål. Men sen tillkommer ju vitlök, chili och lite annat som vi märkt stora reaktioner på. Sen tror inte jag själv att han är allergisk mot allt, men jag har helt enkelt inte orkat försöka med vissa saker då jag inte har behov av att äta det nu. Nu försöker jag hålla min kost konstant och utöka hans..

Jo, angående smakisar och så, så har jag väl varit extra försiktig med mat till honom. En vecka per födoämne. Och alltid rena saker först. Alltså rent rist t.ex och inte Sempers risvälling osv. Något lärde jag mig i alla fall med mellansonen.
  • lillasysteryster

Just det, har inte berättat här inne om de senaste svaren på proverna vi tog. Mjölken visade lika lite som gången innan och sojan visade heller inget. Men eftersom sonen varit bra i magen och huden sedan vi tog bort soja så struntar vi i provsvaren så länge. Men eftersom magen är bättre konstant nu så betyder det ju att vi faktiskt kan prova mjölk och då faktiskt märka om det går bra eller inte :)

• Tibell

Lillasysteryster: spännande att få testa mjölk.. Hoppas det går bra :) vilket värde hade han på mjölk??

• hek

Hej igen!

Vi skall snart på återbesök till sonens allergiläkare och undrar om det är något särskilt man skall tänka på att ta upp? Självklart tar vi upp vad han verkar reagera på för mat, när vi skall göra allergitest (var prat om sist när han blir runt året, så det borde vara dags nu), och nya recept på mediciner. Har jag glömt något?

Sedan undrar jag, vi funderar på att resa utomlands, skall man be läkaren om ett intyg om sonens allergier? Främst för flygets skull, tänker jag, hur har ni gjort? Sonen får oftast reaktioner i form av magont, eksem och svullna ögon (ägg, mjölk, havre, soja, baljväxter). Behöver man intyg på mediciner som man tar med sig på flyget (salvor, tavegyl, pulmicort, airomir) samt en massa Neocate?

• lolo21
    Kavat skrev 2011-03-28 12:26:49 följande:
    Glömde ju säga hur vi tänkt. Jag har ju varit hos de andra barnens allergiläkare och haft dietistkontakt rättså mycket så visste ju innan han kom att risken fanns att han skulle vara lika allergisk som sina syskon och jag ville ha en glad och nöjd bebis så när han började få eksem, blåsor och andra tecken på allergi så plockade jag bort saker allt eftersom. Skrev matdagbok dagligen i fem månader och till och från än i dag.

Vi gjorde rast nyligen och det visade inget och jag är inte förvånad, med tanke på de andra barnen. Men hade gissat att det skulle visa på torsk och kanske ägg. Men ägg äter vi inte alls hemma och inte torsk heller, så det är väl egentligen inga problem att utesluta det de andra barnen inte tål. Men sen tillkommer ju vitlök, chili och lite annat som vi märkt stora reaktioner på. Sen tror inte jag själv att han är allergisk mot allt, men jag har helt enkelt inte orkat försöka med vissa saker då jag inte har behov av att äta det nu. Nu försöker jag hålla min kost konstant och utöka hans..

Jo, angående smakisar och så, så har jag väl varit extra försiktig med mat till honom. En vecka per födoämne. Och alltid rena saker först. Alltså rent rist t.ex och inte Sempers risvälling osv. Något lärde jag mig i alla fall med mellansonen.
    Det låter ungefär som jag har tänkt. Matdagbok är så bra. Huua jag vill inte börja med smakisar, tuur att det är läänge kvar! Man behöver ju inte börja förrän till hösten kanske... eller vintern;P
Svar på tråden Allergitråden