• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-28 20:44:47 följande:
    3busfrön: Visst är väl du sjuksköterska?
    Amanda hade 105 hb i fredags. Är det alldeles för lågt eller är det relativt? varför har man lågt hb som liten bebis?
    Läkaren sa bara att det var lågt och att vi ska ge henne vitamintillskott men alla jag hittar är anpassade för mycket större barn än 9mån bebisar.
    Minns att Bella med hade lite lågt Hb när hon var liten..tror hon var ännu mindre än Amanda..kanske 5 månader.
    Då låg hon kanske runt 100 om jag inte minns fel.
    Vi fick aldrig något svar på varför och sedan har det inte hänt något mer =0

Hur mår hon nu fresten ??
  • Tibell
    lillasysteryster skrev 2011-03-28 20:45:52 följande:
    älsklingen: Hrmm det har jag nästan glömt...kan 0.11 stämma kanske... iaf ordentligt under vad som anses som allergiskt. Och eftersom det visat högre tidigare borde det väl stämma antar jag?!
    ska hålla alla tummar att mjölk kanske funkar nu då =)
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-28 20:42:53 följande:
    Kavat: behöver du neocate?
    Vi har 6 lådor hemma om du har panik!
    Tydligen var posten här idag, jag hörde aldrig någon som ringde på dörren men barnen sprang ut. Och sen åkte bilen utan att ringa på så jag trodde de ställt paketet som det stod på anvisningen.. Men nej, de har åkt med paketet för att skriva en avi att de sökt mig kl 12.45! Demon

Så det finns på posten... Suck!

Men tack!
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-28 21:00:37 följande:
    Minns att Bella med hade lite lågt Hb när hon var liten..tror hon var ännu mindre än Amanda..kanske 5 månader.
    Då låg hon kanske runt 100 om jag inte minns fel.
    Vi fick aldrig något svar på varför och sedan har det inte hänt något mer =0

Hur mår hon nu fresten ??
    tycker hon börjar bli lite bättre. Men idag är ju 4e dagen med penicillin och då blev hon även bättre förra gången. Så nu börjar jag se slutet i tunneln igen. Är rosslig och hostig men bara små små indragningar och inga pip.
    Så skönt.

Jobbade 8-17 idag, tänk att man kan tycka att det är som att åka på semester att få jobba i 9tim. jag är som en helt ny människa faktiskt.

alexander blev dessutom jätteglad när jag kom hem. Han ville att jag skulle fixa hans välling och att jag skulle läsa saga för honom när han skulle sova. det värmer mitt arma mammahjärta.

kavat: okej.. men du vet på ett ungefär vart du hittar oss om det skulle strula sig.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • hek
    Amanda hade 105 hb i fredags. Är det alldeles för lågt eller är det relativt? varför har man lågt hb som liten bebis?
    Läkaren sa bara att det var lågt och att vi ska ge henne vitamintillskott men alla jag hittar är anpassade för mycket större barn än 9mån bebisar.
    Här kan jag försöka svara...

Om jag minns rätt så är det någonstans då barnen är mellan 3-5 månader som deras Hb ändras från fetalt Hb till vanligt Hb, och då blir det oftast en dipp i järnvärdet (vilket påverkar Hb-värdet). Fetalt Hb hjälper barnet då det ligger i mammans mage genom att barnet då kan ta till sig syre från mammans blod. Dippen i Hb vid några månaders ålder rättar oftast till sig av sig självt.

Niferex (järn) finns i droppform som även små barn kan ta, är dock osäker på om det måste skrivas ut på recept. Annars kan man även testa att ge järnrik mat som t.ex. broccoli. Vitaminer i övrigt som påverkar Hb är främst B-vitaminer, vet inte om det finns något speciellt framtaget för spädbarn.

Sonen hade också en dipp i Hb, hade ett värde på 100, men läkarna valde att vänta ut det eftersom järndroppar har en extremt stoppande effekt (precis som järntabletter hos vuxna).

Självklart skall du följa läkarnas råd, beställ en telefontid med läkaren så att du kan få bättre information om vad du skall ge din dotter för vitamintillskott. De kanske har testat om det är järn eller B-vitamin som hon har brist på?
  • 2små2stora
    Har aldrig hört talas om vitamintillskott till bebisar.

Hb är lite lågt med inte jättelågt.  Johanna ligger där omkring hon med och det är ingen som har sagt något om det. Ger du henne neocate så är den full med järn. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Hb för en 4-12 mån är 100-140 den undre gränsen ligger på 100 ända upp tills de är 6 år.
  • Miralicia
    Jaramla skrev 2011-03-29 18:26:44 följande:
    vetesorbitol - vad är det?!
    Antagligen sorbitol som framställts ifrån vete, eftersom sorbitol framställs ur stärkelse av olika slag.
    Sorbitol som sådant är en sockeralkohol som innehåller nästan samma mängd kalorier som vanligt socker, men som inte ger samma blodsockerhöjning. Används främst som stabiliserings- och konsistensmedel då det motverkar kristallbildning utöver att det används som sötningsmedel
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora

Varför är jag inte förvånad över att dagens pricktest på ägg var negativt.

Svar på tråden Allergitråden