• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • miracle maker
    Kavat skrev 2011-03-26 23:02:55 följande:
    miracle maker

Sinlac Ingredienser:
    Mältat rismjöl, fruktkärnmjöl, rismjöl, socker, vegetabilisk olja, syra (citronsyra), stabiliseringsmedel (natriumfosfat), maltodextrin, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod) och vitaminer (A, D, E, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, B12, biotin, pantotensyra).

Det är ju typ enbart ris och fruktkärnmjöl i. Fruktkärnmjöl måste bort och sen är nästa ingrediens socker...

Så prova både gröt på Pama minutris och rismjöl och kanske koka egen på grötris? Kanske det du gjorde förstås. Men det är olika konsistens och gillas olika mycket och så ta socker i! Det är säkert det som är hemligheten till att de äter Sinlac. Sockret drar man sedan ner på efter hand. Och så en massa god sylt?

Men tänk på att den inte är fullvärdig om du gör den själv så den bör egentligen berikas med modersmjölksersättning om det äts flera portioner om dagen och det inte äts varierat i övrigt.

t0va skrev 2011-03-26 22:36:09 följande:
    Har du testat att göra någon annan gröt och blanda ner lite sinlac i den, för att vänja henne vid smaken? 

Min son vägrade risgröt, eller ris överhuvudtaget. Men nu har vi kört en period då vi blandade ner olda instant grötpulver eller vad det heter i hans ersättning och idag åt han risgrynsgröt på rismjölk. Har gjort på havremjölk innan.

Jag tror sonen reagerade på sinlac också, har tänkt vi ska testa igen när hans mage är ok.

Ni som har koll, ris är väl stoppande. Det är fortsatt väldigt löst bajs här trots att vi kört på nästan enbart ersättning i en vecka. Funderar på ifall det inte är tänderna ändå. Men idag fick han riskex och lite risgrynsgröt.  

K Kavat: Jag har testat både Pama minutris och Risentas rismjöl, har kokat med vatten och med havremjök, smaksatt med socker/kanel, vaniljsocker, blåbärssoppa... men har faktiskt inte testat med sylt, får köpa hem idag och testa! Antar att hon äter den till slut, bara hon blir tillräckligt hungrig. Jag har även testat att göra gröt på ren havre och polenta, blandat med Sinlac, rivet äpple mm men inget har fallit den lilla hönan i smaken... riktigt kräsen är hon!

Vi har en tid hos allergiläkaren om drygt två veckor så jag ska ta upp det där med ersättning då. BVC tyckte i höstas att jag skulle ge henne nutramigen 2 men läkaren ville inte skriva ut det dels eftersom jag ammade, dels för att det funkade bra med havremjölk och inte rörde sig om några större mängder hon skulle behöva.

t0va: hur reagerade din son på Sinlac? Lös mage? Dottern fick bara Sinlac på morgonen igår, hade 5 diarrér innan lunch men faktiskt inte en enda efter det (kan ju också bero på att magsjukan gått över). I morse vaknade hon vid femtiden och var vrålhungrig eftersom hon inte åt igår och maken gick då och gjorde lite välling till henne på sinlac och havremjölk. Nu är magen uppsvälld som en ballong och de röda prickarna runt munnen har blivit värre, men inget i blöjan än så länge *peppar, peppar!*  Att magen är uppsvälld kan ju också bero på att hon inte ätit på länge innan så jag är lite osäker på hennes symtom i magen.

• Lucille
    miracle maker skrev 2011-03-26 13:46:44 följande:
    Jag misstänker också att min dotters äggallergi blivit värre. Den upptäcktes när hon var tre månader och hon är nu snart 15 månader. Den senaste månaden har hon vid tre tillfällen reagerat på luftburet ägg. Tror bara att det är rått ägg hon reagerar på än så länge, men är rädd för att hennes allergi sa fortsätta försämras. Har inte träffat allergiläkaren sen i januari men ska dit om ett par veckor så ska höra vad hon säger då. Ska dock tillägga att min dotter varit nästan konstant sjuk sedan årsskiftet så hennes immunförsvar har ju varit rejält nedsatt under lång tid, kanske är det därför hon varit extra känslig?
    Oj, har hon till och med problem med luftburet? Det problemet verkar Didrik som tur är inte ha. Jag steker ägg varje morgon till frukost, så det skulle nog märkts. Hoppas det inte blir så illa, och jag hoppas din dotters äggallergi växer bort. Så synd att de inte ska få äta samma saker som sina kompisar. Han har smakat en liten bit pannkaka utan reaktion också, så han verkar inte vara jättekänslig.
    Kavat skrev 2011-03-26 17:02:35 följande:
    Kan säkert variera lite. Sen varierar ju även reaktionerna från dag till dag. Alltså är man samtidigt förkyld så är immunförsvaret nere och då reagerar man ju ofta mer på samma mängd allergen. Detsamma borde gälla när man gör pricktest. Och de kan visa falskt, både falskt negativt eller positivt.
    Han är sällan sjuk och har inte varit det på länge, men du har nog rätt att det kan variera, så bara för att det är lite större så betyder det inte att det har blivit värre. Jag håller tummarna för att du har rätt. :) Har jag riktigt tur så växer det bort, men det skulle isf dröja upp till skolålder. Bättre det än aldrig.

Tack för svaren!
    Didrik 2010-02-10!
  • trållmor
    mithrandil skrev 2011-03-26 20:12:52 följande:
    Ursäkta, men nu kommer ett riktigt negativt inlägg.
    Känner mig inte alls på topp, snarare så är jag helt körd i botten.
    Hur klarar ni allt det här? vad får er att fortsätta kämpa?
    Hur gör ni med de äldre syskonen när de små kräver så enormt mycket tid?

allt är total kaos och det blir ingen reda på nånting! Jag blir så trött.
    Alexander är jätteledsen och jättearg. Han hatar mig just nu, såfort han ser mig säger han "mamma bort" eller så skriker han hela tiden och gör allt precis det han vet att han inte ska göra. Han har även börjat slåss och amanda är han på hela tiden. hon får inte göra nånting utan att han slåss eller puttas eller tar allt hon har i händerna.
    Amanda blir ju inte bättre av sin astmamedicin heller känns det som, är det ens förkylningsastma hon har då undrar jag? 4e dagagen med airomir var 3e tim och pulmicort morgon och kväll. När hon vaknade vid 16 efter att ha sovit middag så hade hon indragningar och var allmänt irriterad. inte ville hon somna när det var dags för det heller och stackars alexander fick lov att vara utan saga och somna själv. Sjöng för honom och lovade att komma in såfort amanda somnat och när det väl hände hade han redan somnat.

förstår inte hur man ska klara det här.
    Vill också börja med att ge en stor kram till dig!

Som Kavat skriver så är det mina barn som får mig att fortsätta att kämpa. Jag VET nu i efterhand att efter vi hittade alla allergier så är vårt liv så mycket lättare. Nu är ju alla mina fyra superkänsliga, men vi har gjort som så att vi ger alla barnen egentid med mig. Fredrik får ta med de andra ut, och med Mattis så sitter jag och skriver eller räknar. Han blir ett helt annat barn när han får den tiden med mig, ca 30-60 min om dagen.

Med Aliina så är det egentid i form av att borsta håret och prata om tjejsaker. Hon gillar glitter mm, och det bejakar vi just nu för att få henne lugnare.

Timon är nöjd bara han får sitta i mammas knä och det funkar ju när vi tittar på någon barnfilm tex.

Vi lägger alla barnen samma tid, men ibland låter vi barnen turas om att vara vaken lite längre för att få egentid med oss båda två

Det är ett himla knepande och knåpande och pysslande, men samtidigt så är det så vi får vardagen att rulla på. Sen att inte exprimentera med maten i tid och otid, utan vara konsekvent med allergierna, så vi inte får mer jobb än vi orkar med. Det räcker och blir över med det som händer ändå

Men att prata makar emellan är också AochO för att allt ska fungera. Uppmärksamma de enskilda barnens behov, så att de får vara egna individer och inte klumpa ihop dem som fyra allergiska syskon.

*stor kram till dig igen*
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat
    miracle maker skrev 2011-03-27 08:36:56 följande:

t0va skrev 2011-03-26 22:36:09 följande:
    Har du testat att göra någon annan gröt och blanda ner lite sinlac i den, för att vänja henne vid smaken? 

Min son vägrade risgröt, eller ris överhuvudtaget. Men nu har vi kört en period då vi blandade ner olda instant grötpulver eller vad det heter i hans ersättning och idag åt han risgrynsgröt på rismjölk. Har gjort på havremjölk innan.

Jag tror sonen reagerade på sinlac också, har tänkt vi ska testa igen när hans mage är ok.

Ni som har koll, ris är väl stoppande. Det är fortsatt väldigt löst bajs här trots att vi kört på nästan enbart ersättning i en vecka. Funderar på ifall det inte är tänderna ändå. Men idag fick han riskex och lite risgrynsgröt.  

K Kavat: Jag har testat både Pama minutris och Risentas rismjöl, har kokat med vatten och med havremjök, smaksatt med socker/kanel, vaniljsocker, blåbärssoppa... men har faktiskt inte testat med sylt, får köpa hem idag och testa! Antar att hon äter den till slut, bara hon blir tillräckligt hungrig. Jag har även testat att göra gröt på ren havre och polenta, blandat med Sinlac, rivet äpple mm men inget har fallit den lilla hönan i smaken... riktigt kräsen är hon!

Vi har en tid hos allergiläkaren om drygt två veckor så jag ska ta upp det där med ersättning då. BVC tyckte i höstas att jag skulle ge henne nutramigen 2 men läkaren ville inte skriva ut det dels eftersom jag ammade, dels för att det funkade bra med havremjölk och inte rörde sig om några större mängder hon skulle behöva.

t0va: hur reagerade din son på Sinlac? Lös mage? Dottern fick bara Sinlac på morgonen igår, hade 5 diarrér innan lunch men faktiskt inte en enda efter det (kan ju också bero på att magsjukan gått över). I morse vaknade hon vid femtiden och var vrålhungrig eftersom hon inte åt igår och maken gick då och gjorde lite välling till henne på sinlac och havremjölk. Nu är magen uppsvälld som en ballong och de röda prickarna runt munnen har blivit värre, men inget i blöjan än så länge *peppar, peppar!*  Att magen är uppsvälld kan ju också bero på att hon inte ätit på länge innan så jag är lite osäker på hennes symtom i magen.

Låtter välldigt misstänkt med Sinlac.
    Be att få någon god ersättning, jag tror du kommer att få jätte svårt att få henne att acceptera Nutramigen-smaken.

Blåbärsoppa i gröten? Ta något hon verkligen gillar.

Jag hade nog fasen gjort en chansning på annan välling med blåbärssoppa i. Min mellankille älskade banan och det visste vi att han tålde men vi fick inte honom att ta Profylacen. Så vi mixade banan i vällingen. Han åt.
  • annakohler

efter att ha rådfrågat BVC om att införa mjölk till barnen igen så gjorde jag det igår men det slog slint lillgrabben på 2år fick en allergisk reaktion genom att hans eksem blossade upp igen. så vi ska inte göra om det igen
    men däremot verkar 4åringen inte ha reagerat än

• miracle maker
    Kavat skrev 2011-03-27 11:22:08 följande:
    Låtter välldigt misstänkt med Sinlac.
    Be att få någon god ersättning, jag tror du kommer att få jätte svårt att få henne att acceptera Nutramigen-smaken.

Blåbärsoppa i gröten? Ta något hon verkligen gillar.

Jag hade nog fasen gjort en chansning på annan välling med blåbärssoppa i. Min mellankille älskade banan och det visste vi att han tålde men vi fick inte honom att ta Profylacen. Så vi mixade banan i vällingen. Han åt.
    Hurra för blåbärssylt!! Med en stor klick sylt slank risgröten ned förvånansvärt bra och fick till och med några "mmm!" Ska försöka mixtra fram en god vällig med rismjölet också. Tack för all hjälp!

Förresten, det är en liten klocka som ringer om att det skrivits om vetekontaminering i bl.a. rismjöl för en tid sedan. Nu minns jag inte om det var Risentas, Saltå Kvarns eller Oldas? Risentas var den enda jag hittade igår så jag hoppas att den ska va okej!
  • Miralicia
    miracle maker skrev 2011-03-27 13:38:28 följande:
    Hurra för blåbärssylt!! Med en stor klick sylt slank risgröten ned förvånansvärt bra och fick till och med några "mmm!" Ska försöka mixtra fram en god vällig med rismjölet också. Tack för all hjälp!

Förresten, det är en liten klocka som ringer om att det skrivits om vetekontaminering i bl.a. rismjöl för en tid sedan. Nu minns jag inte om det var Risentas, Saltå Kvarns eller Oldas? Risentas var den enda jag hittade igår så jag hoppas att den ska va okej!
    Risentas är SärNär så den ska vara ok, även Oldas alla produkter har jag för mig är SärNär. Däremot är Saltå Kvarns inte SärNär - i varje fall inte än. De har väl planer på det har jag läst ngn sstans men det är inte genomfört än vad jag vet.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-03-27 14:06:37 följande:
    Risentas är SärNär så den ska vara ok, även Oldas alla produkter har jag för mig är SärNär. Däremot är Saltå Kvarns inte SärNär - i varje fall inte än. De har väl planer på det har jag läst ngn sstans men det är inte genomfört än vad jag vet.
    Vart hittar man vad som är SärNär och inte? 

Vi köpte risentas nu för att testa och jag försökte kolla ifall det stod något om sånt men hittade inte.  
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-27 14:06:37 följande:
    Trållmors N reagerar på Oldas risgröt...
    Min lille gjorde det också den enda gång jag testat, så jag är osäker och har ännu inte vågat testa igen.

Oldas är märkt naturligt fri från gluten, mjölk, ägg och soja, så den ska ju vara ok.. Men frågan är om den kontamineras av något annat...? Vet inte hur det funkar och har ej varit i kontakt med dem och hört efter.
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-03-27 14:08:36 följande:
    Vart hittar man vad som är SärNär och inte? 

Vi köpte risentas nu för att testa och jag försökte kolla ifall det stod något om sånt men hittade inte.  
    SärNär innebär att det är avsett för särskilda Näringsändamål, dvs att det finns särskilda regler som som ska vara uppfyllda, bla att det ska vara anmält till Livsmedelsverket för att man får ange på förpackningen att det har vissa egenskaper, tex mjölkfritt, glutenfritt. Även olika typer av specialkostpreparat som sondnäringar, näringsdrycker mm går ocksså under detta.
    När det handlar om mjölkfritt, glutenfritt etc så är det extra nogrann kontroll och extra åtgärder runt dessa så att de inte kontamineras i samband med tillverkning etc jämfört med de produkter som bara är t.ex. mjölkfria enligt innehållsförteckningen. Märkningen ska också vara relevant - du får tex inte ta och märka ett vanligt vetemjölspaket med att det är mjölkfritt, däremot så kan glutenfria mjölmixer få märkas som mjölkfria eftersom skummjölkspulver är en ganska vanlig ingrediens i glutenfria mjölmixer, eller att mejeriprodukter som t.ex. margarin, glass eller grädde få mjölkas som mjölkfria eftersom det är en produkt som mjölk vanligtvis ingår i, men du kan inte få tillstånd att få märka juice eller saft som mjölkfri.

När det handlar om glutenfritt så finns det en internationell symbol i form av ett överkorsat veteax, men när det handlar om mjölkfritt så är det text på förpackningen - tex Mildas mjölkfria margarin är SärNär, men Milda Culiness resp Milda Eko innehåller heller ingen mjölk i innehållsförteckningen men är inte anmälda som SärNär och får därför inte kallas mjölkfria på förpackningen.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden