• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • hek
    Allrona skrev 2011-03-29 21:16:58 följande:
    Å nu har min dotter ilsket röda kinder! Har ju läst om många andras barn har det med hon har aldrig haft det. Dessutom har hon en hel del eksem i böjveck och på mage och ben. Hon fick ju troligen i sig lite ost i lördags för hon började få reaktion då men det har hon ju aldrig fått röda kinder av förut. . Men vi har ju även provocerat med ägg. Vi har tyckt det funkat men undrar om det blev för mycket nu. Hon fick ägg i hamburgare i helgen, ägg i pannkaka och så ägg i maten på dagis i måndags (jag hade sagt att det var ok bara den gången). Kanske funkar lite ägg nån gång men inte lite varje dag?
    Min man hade äggallergi när han var liten. Han kunde äta ett ägg utan problem, men åt han mer än det fick han nässelutslag. Så det kan mycket väl bero på mängden ägg.
  • ELI 79

Jag verkar kunna lämna tråden. E har nu ätit "vanlig" mat i 2-3 veckor och allt är bättre än någonsin. Hans röda kinder finns då och då men verkar mest vara väder och vind samt något annat men inget större problem förutom vintertid.

Tack så oerhört mkt för all hjälp.

Det jag undrar över om man så tidigt kam växa ifrån allt eller om han aldrig varit allergisk??? :o

• Jaramla
    Miralicia skrev 2011-03-29 18:36:17 följande:
    Tack!! är det gluten i det tro? vete-sorbitolen allltså
  • lolo21
    Kavat skrev 2011-03-29 21:52:12 följande:
    Broccoli, ägg, purjo ja det är mycket som kan ge prickar/rödhet. Allergisk reaktion så är det ju ägg som är vanligast gissar jag. Och en allergi kan uppstå när som helst, utan att du märkt det tidigare.
    Tomatpuré? Äter du aldrig ketshup eller rå tomat som grönsak?
    Imat är havre, äter du det annars?
    Grönsaksfond, kan väl vara vad som helst i. Har du ingredietnser? Selleri? (Finns även i Heinz ketshup om du äter den.)
    Spånar bara...

Hoppas hon blir bättre snabbt!
    Jaa det är ju så mkt hon kan ha reagerat på.. Joo tomat som grönsak och ketchup har jag ju ätit innan, tänkte mer om det var mer koncentrerat i tomatpurén. Havre äter jag annars men inte havremjölk o dyl utan rismjölk. Grönsaksfonden har jag ätit jätteofta så den tror jag inte det är, men man vet ju aldrig.. Och ägg ja. Jag vill helst inte att det ska vara ägg;P Det är såå svårt att utesluta både mjölk o ägg tkr jag, spec när man inte äter kött, bara fisk. Men huvudsaken är ju att Lova mår bra såklart. Sen tänker jag på tidsaspekten. Det som låg närmast i tid innan magontet var äggmacka, och innan det purjo&broccoli. Dagarna innan hade jag ätit soppan med tomatpuré, men borde hon inte reagerat på det redan första dagen jag åt den isf? Hur långt efter man ätit ngt brukar reaktionen komma? Gaaah ju mer jag tänker på det desto mer förvirrad blir jag. Amningshjärna hjälper ju inte till direkt!
  • miracle maker

Om man tinar t.ex. en muffin i mikron och senare värmer barnmat i mikron, kan äggproteiner från muffinsen då "smitta" barnmaten? Dottern fick nämligen en massa kliande röda utslag på magen igår, likadana som hon fått då hon reagerat på luftburet rått ägg, men hade inte ätit något nytt. Det enda jag kan tänka är just att jag värmde en muffin i mikron, men kan hon verkligen vara så känslig?

• Miralicia
    Tibell skrev 2011-03-30 14:13:54 följande:
    Knorrs buljonger i tärning, de ska väl vara ok??
    Lite olika, varierar med olika sorter.
    Knorr Organic köttbuljong (och jag tror även grönsaksbuljongen) innehåller något med vete, däremot så funkar Knorr Organic kycklingbuljong här hemma.

"Vanliga" knorrbuljongerna har jag inte i huvudet
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-03-30 14:13:54 följande:
    Knorrs buljonger i tärning, de ska väl vara ok??
    Grönsaksbuljongen brukar vi ha, men varning för kycklingbuljongen, den innehåller vete!
  • Tibell

Vi använder knorrs köttbuljong . Det står maltodextrin

Men vi har inte märkt att hon reagerat..
    Eller inte kopplat det till buljongen i allafall

Svar på tråden Allergitråden