• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • SmillaMilla

En fråga

Kan man gå till mcdonalds och vara glutenintollerant?

Hur är det med oljan de friterar pommes i. Där måste de väll också fritera nuggets?

Gluten fritt bröd såg jag på hemsidan att det finns. 

• Miralicia
    SmillaMilla skrev 2011-03-30 19:23:43 följande:
    En fråga

Hur är det med oljan de friterar pommes i. Där måste de väll också fritera nuggets?

Har för mig att McDs "nya" glutenfria bröd är med vetestärkelse, innan var det naturligt glutefritt. Men hur som så vill jag bara varna för att det är rätt gräsligt, typ gummi. De få gånger som jag trots allt ätit hamburgare på McD efter att de bytte ut sitt glutenfria bröd har alltid slutat med att jag börjat med att ta 2 tuggor av burgaren med bröd och därefter bara ätit fyllningen och slängt brödet.
    Burger Kings glutenfria bröd är utan vetestärkelse (om de inte ändrat senaste tiden) och är mer än 100 gånger godare än McD's, nästan som vanligt bröd.

Vanligtvis så friteras pommesen i en separat fritös och annat som nuggets etc friteras i en annan fritös, men dubbelkolla för säkerhets skull hur det är med den enskilda restaurangen.
    Max däremot blandar väl lite hur som har jag för mig.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet
    SmillaMilla skrev 2011-03-30 19:23:43 följande:
    En fråga

Vet inte hur det funkar på mcDonalds men när jag jobbade på Burger King för några år sedan hade vi fyra små friteringsbad med separat olja för nuggets, kycklingvingar och annat friterat... Dock var baden sida vid sida av pommesbadet, så risk för att en nuggets eller annat for i fanns ju...
  • ViFrånLandet
    ViFrånLandet skrev 2011-03-30 19:42:50 följande:
    Vet inte hur det funkar på mcDonalds men när jag jobbade på Burger King för några år sedan hade vi fyra små friteringsbad med separat olja för nuggets, kycklingvingar och annat friterat... Dock var baden sida vid sida av pommesbadet, så risk för att en nuggets eller annat for i fanns ju...
    Kan förresten tillägga att frityrolja byttes varje natt, och baden gjordes rent grundligt....
  • mithrandil

usch usch.. amanda börjar bli rejält skrikig här hemma igen.
    Sover som en kratta och låter pipig och knastrande nästan hela dagarna (igår och idag)
    Äter nästan ingenting och hade gått ner 150g på några dagar.

är det antibiotikan tror ni som gör henne lite kass?
    Man kan väl känna sig "sjuk" när man äter det? (har själv aldrig gjort det så jag vet inte)

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-30 21:13:05 följande:
    Sover som en kratta och låter pipig och knastrande nästan hela dagarna (igår och idag)

Man kan väl känna sig "sjuk" när man äter det? (har själv aldrig gjort det så jag vet inte)
    Fy då =/
    Men var inte den bakterien hon fått rätt farlig ? Ni kanske ska in med henne i morgon och låta någon kolla på henne ??
    Hur är andningen annars ? Snabbandan? Indragningar?
    Hjälper inte medicinerna något alls?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-30 21:22:03 följande:
    Fy då =/
    Men var inte den bakterien hon fått rätt farlig ? Ni kanske ska in med henne i morgon och låta någon kolla på henne ??
    Hur är andningen annars ? Snabbandan? Indragningar?
    Hjälper inte medicinerna något alls?
    Hon har varit lite snabbandad till och från, men ändå relativt. ungefär 50-55 andetag per minut men aldrig under längre perioder. tar man upp henne och tvingar henne att "vila" går det över ganska snart.
    Lite indragningar vid revbenen men inte så som hon har haft innan.
    Tycker inte medicinen gör någon större nytta, men jag vet ju inte hur hons kulle varit om hon inte hade den.
    Har visserligen sänkt pulmicorten igen kanske är därför hon blir sämre ytterligare en gång.

Läkaren sa att den inte var något att oroa sig över men när man läser står det endel oroväckande och 3busfrön skrev att barn kan bli rejält sjuka av den.

Får kanske åka in med henne imorn om hon inte verkar bättre.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-30 21:13:05 följande:

Lilleman tål inte Kåvepenin. Ery-max funkade och något annat har vi inte testat... Så visst kan de bli dåliga av penicillin också!
    Men mår hon kasst dessutom så, hur vet man vad som är vad?

Sök hjälp igen om hon inte blir bättre. Hellre en gång för mycket än för lite! Kram!
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-30 21:31:04 följande:
    Lilleman tål inte Kåvepenin. Ery-max funkade och något annat har vi inte testat... Så visst kan de bli dåliga av penicillin också!
    Men mår hon kasst dessutom så, hur vet man vad som är vad?

Sök hjälp igen om hon inte blir bättre. Hellre en gång för mycket än för lite! Kram!
    hon har ery max nu. kåvepenin har hon ätit 3 andra gånger och då inte reagerat.
    Men vad jag förstod skulle väl kåvepenin vara penicillin medans ery max vara antibiotika.. vad som nu är skillnaden.

men med dålig menade jag mer att man typ får ont i magen, blir illamående och mår lite konstigt sådär. det räcker ju för att få henne lite extra skrikig.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-30 21:33:27 följande:
    hon har ery max nu. kåvepenin har hon ätit 3 andra gånger och då inte reagerat.
    Men vad jag förstod skulle väl kåvepenin vara penicillin medans ery max vara antibiotika.. vad som nu är skillnaden.

men med dålig menade jag mer att man typ får ont i magen, blir illamående och mår lite konstigt sådär. det räcker ju för att få henne lite extra skrikig.
    Ery-max slår på fler bakterier än vad kåvepenin gör. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden