• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-29 21:18:19 följande:
    Tack! {#emotions_dlg.flower} Ja, det hade ju varit underbart och jag väljer att tro att det är den där bakterien som har ställt till allt. då kan det ju kanske svara för varför hon inte blir helt bra i andningen av medicinerna.

Hur mår skruttan?
    Vi har satt tillbaka hennes underhållsdos igen och märker redan skillnad =) inga som helst indragningar när hon sover i allafall... såå skönt men samtidigt så tråkigt att inse att hon måste ha sina mediciner daligen, oavsett förkylning eller inte =(
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-29 21:21:40 följande:
    Vi har satt tillbaka hennes underhållsdos igen och märker redan skillnad =) inga som helst indragningar när hon sover i allafall... såå skönt men samtidigt så tråkigt att inse att hon måste ha sina mediciner daligen, oavsett förkylning eller inte =(
    Jag förstår det! Men mår hon bra med sina mediciner så kanske hon behöver de för just nu.
    Hon kanske kan slippa dom längre fram! Hon är så liten ännu.
    Min kusin hade svår astma när han var liten men när han kom upp i skolåldern behövde han inte längre medicineras. Kanske en föga tröst eftersom skolåldern är långt borta men ändå en liten tröst.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona

Älsklingen87 - men vad skönt ändå att ni märker skillnad, jag menar eftersom ni har varit osäkra på astman och medicineringen.

Mithrandil - jo du har säkert rätt! Tråkigt bara eftersom vi hade fått upp hoppet om att hon tålde ägg.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-29 21:29:02 följande:
    Älsklingen87 - men vad skönt ändå att ni märker skillnad, jag menar eftersom ni har varit osäkra på astman och medicineringen.

Mithrandil - jo du har säkert rätt! Tråkigt bara eftersom vi hade fått upp hoppet om att hon tålde ägg.
    Allergin kanske har blivit lite bättre, påväg att försvinna. ge det lite mer tid. ni har ju redan vanan inne!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell
    Allrona skrev 2011-03-29 21:29:02 följande:

Ja det super skönt =) Ska bli spännande att se vad hennes läkare säger om allt detta nu..
    Tycker 3 veckor känns såå långt bort..

Säger som Mithrandil. Det verkar ju som att allergin blivit bättre? Vet iofs inte hur illa den var innan men hon har ju kunnat peta i sig lite i allafall dessa dagar.
    Kanske värt att testa igen när magen är i form efter mjölkincidenten ?
  • lolo21
    Tibell skrev 2011-03-29 21:21:40 följande:
    kan ju skriva som uppmuntrande att min Wille, nu 3,5, hade jättejobbigt med sin astma tidigare. Vi var tvugna att ge massor med mediciner varje dag. Men så växte han och astman blev bättre, vi åkte till solen på vintern:) och behövde bara underhållsdos pulmicort och vips behövde han inte det heller! Så det kan växa bort:)
  • Allrona

Vi vet inte heller hur hennes äggallergi har varit tidigare. Tog bort ägg då det visade på pricktest men hon hade ju så mycket symptom då eftersom hon åt mjölk då också och vi tog bort mjölk och ägg ungefär samtidigt så det är svårt att säga vad som var vad av symptomen.

• t0va

Röda kinder idag igen. Vi var på föräldrastödet ensamma med psykologen och hon tog leksaker som kom direkt från att ha blivit decinficerade. men ändå så blev han röd. Fast han verkar ju inte ha ont av det i alla fall. 

Hon tyckte i alla fall att K Kavats råd om att skippa vete och havre ett tag och köra på annan mat lät vettigt. Det tycker vi med så ikväll fick han lite kyckling, ris och broccoli. Det verkade vara en hit fast det mesta hamnade på mig. Inte helt lätt att få i honom mat när han ska göra pruttljud med munnen så det sprutar mat överallt. Men bara han äter och mår bra är jag glad.  

• Kavat
    lolo21 skrev 2011-03-29 20:52:04 följande:
    Hej
    Nu får ni gärna hjälpa mig att klura ut vad min lilla Lova kan ha reaktion på. Jag helammar. Ikväll har hon skrikit och gråtit massor, och verkat haft ont i magen som det var innan vi slutade med mjölk. Vad kan hon reagera på tro? Hon har vart röd på ögonlocken hela dagen o det har blivit värre under kvällen, nu har hon röda prickar under ögat också. Igår åt jag rotruktssoppa med tomapuré i, kan det vara det tro? Idag har jag ätit broccolisoppa med purjolök, grönsaksfond och i-mat. Åt en äggmacka för ca 4 tim sen, kan det vara ägg, men det har jag ätit massor innan utan att hon reagerat? Det enda "nya" som jag kan se det, är broccoli och tomatpuré, och då känns väl tomatpuré mer troligt? Tänkte visa upp hennes ögon på BVC i morgon om det inte blir bättre under natten. Läskigt just vid ögonen.
    Broccoli, ägg, purjo ja det är mycket som kan ge prickar/rödhet. Allergisk reaktion så är det ju ägg som är vanligast gissar jag. Och en allergi kan uppstå när som helst, utan att du märkt det tidigare.
    Tomatpuré? Äter du aldrig ketshup eller rå tomat som grönsak?
    Imat är havre, äter du det annars?
    Grönsaksfond, kan väl vara vad som helst i. Har du ingredietnser? Selleri? (Finns även i Heinz ketshup om du äter den.)
    Spånar bara...

Hoppas hon blir bättre snabbt!
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2011-03-29 21:47:07 följande:
    Röda kinder idag igen. Vi var på föräldrastödet ensamma med psykologen och hon tog leksaker som kom direkt från att ha blivit decinficerade. men ändå så blev han röd. Fast han verkar ju inte ha ont av det i alla fall. 

Hon tyckte i alla fall att K Kavats råd om att skippa vete och havre ett tag och köra på annan mat lät vettigt. Det tycker vi med så ikväll fick han lite kyckling, ris och broccoli. Det verkade vara en hit fast det mesta hamnade på mig. Inte helt lätt att få i honom mat när han ska göra pruttljud med munnen så det sprutar mat överallt. Men bara han äter och mår bra är jag glad.  
    Leo gör också pruttljud med munnen när han äter ibland. Det gör ju att man är mer eller mindre sprutlackerad med gröt eller vad det nu är han äter för stunden.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
Svar på tråden Allergitråden