• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • lolo21

Hej
    Nu får ni gärna hjälpa mig att klura ut vad min lilla Lova kan ha reaktion på. Jag helammar. Ikväll har hon skrikit och gråtit massor, och verkat haft ont i magen som det var innan vi slutade med mjölk. Vad kan hon reagera på tro? Hon har vart röd på ögonlocken hela dagen o det har blivit värre under kvällen, nu har hon röda prickar under ögat också. Igår åt jag rotruktssoppa med tomapuré i, kan det vara det tro? Idag har jag ätit broccolisoppa med purjolök, grönsaksfond och i-mat. Åt en äggmacka för ca 4 tim sen, kan det vara ägg, men det har jag ätit massor innan utan att hon reagerat? Det enda "nya" som jag kan se det, är broccoli och tomatpuré, och då känns väl tomatpuré mer troligt? Tänkte visa upp hennes ögon på BVC i morgon om det inte blir bättre under natten. Läskigt just vid ögonen.

• 2små2stora
    lolo21 skrev 2011-03-29 20:52:04 följande:
    Hej
    Nu får ni gärna hjälpa mig att klura ut vad min lilla Lova kan ha reaktion på. Jag helammar. Ikväll har hon skrikit och gråtit massor, och verkat haft ont i magen som det var innan vi slutade med mjölk. Vad kan hon reagera på tro? Hon har vart röd på ögonlocken hela dagen o det har blivit värre under kvällen, nu har hon röda prickar under ögat också. Igår åt jag rotruktssoppa med tomapuré i, kan det vara det tro? Idag har jag ätit broccolisoppa med purjolök, grönsaksfond och i-mat. Åt en äggmacka för ca 4 tim sen, kan det vara ägg, men det har jag ätit massor innan utan att hon reagerat? Det enda "nya" som jag kan se det, är broccoli och tomatpuré, och då känns väl tomatpuré mer troligt? Tänkte visa upp hennes ögon på BVC i morgon om det inte blir bättre under natten. Läskigt just vid ögonen.
    Broccoli och purjolök kan absolut ge magknip.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • lolo21
    2små2stora skrev 2011-03-29 20:53:49 följande:
    Broccoli och purjolök kan absolut ge magknip.
    Hmm jaa det är klart. Tänkte på om det kan vara orsaken till de röda ögonlocken? Jag tänker liksom tomat-reaktion för att hon blev så röd, men det kanske är fel tänkt..
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-29 11:14:59 följande:
    Har aldrig hört talas om vitamintillskott till bebisar.

Hb är lite lågt med inte jättelågt.  Johanna ligger där omkring hon med och det är ingen som har sagt något om det. Ger du henne neocate så är den full med järn. 
    Tack! Nä, jag pratade med dom på apoteket och de ansåg att jag verkligen inte skulle köpa kosttillskott för de är anpassade för större barn än amanda. de tyckte vi skulle se om vi kan få upp järnvärdet via mat istället och går inte det får läkaren skriva ut något.

Hon äter ungefär 5mål om dagen med neocate så det är ju underligt om hennes hb är lågt om den ändå är så rik på järn. men kan ju vara att hon varit sjuk mycket.

Läkaren ringde idag och de har hittat något bakterie (Haemophilus influenzae) bakom näsan på amanda som kan vara orsaken till både öroninflammationerna och förkylningsastman. Har vi tur nu så kommer antibiotikan vi fått ta bort alla hennes problem. Har vi tur nu så har hon aldrig haft nån förkylningsastma även om hon fick diagnosen heromdagen.

hek: Tack för ditt svar!!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-29 21:01:52 följande:
    Tack! Nä, jag pratade med dom på apoteket och de ansåg att jag verkligen inte skulle köpa kosttillskott för de är anpassade för större barn än amanda. de tyckte vi skulle se om vi kan få upp järnvärdet via mat istället och går inte det får läkaren skriva ut något.

Hon äter ungefär 5mål om dagen med neocate så det är ju underligt om hennes hb är lågt om den ändå är så rik på järn. men kan ju vara att hon varit sjuk mycket.

Läkaren ringde idag och de har hittat något bakterie (Haemophilus influenzae) bakom näsan på amanda som kan vara orsaken till både öroninflammationerna och förkylningsastman. Har vi tur nu så kommer antibiotikan vi fått ta bort alla hennes problem. Har vi tur nu så har hon aldrig haft nån förkylningsastma även om hon fick diagnosen heromdagen.

Det tar ett tag för Hb att stiga. 
    Den kan göra barn riktigt sjuka, håller tummarna för att hon snabbt blir frisk nu. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-29 21:07:37 följande:
    Det tar ett tag för Hb att stiga. 
    Den kan göra barn riktigt sjuka, håller tummarna för att hon snabbt blir frisk nu. 
    Tack! Ja, jag hoppas verkligen. hade varit skönt att slippa fler öroninflammationer och andningsproblem nu.
    Tänk om det ändå vore så enkelt att allt bara försvinner nu med denna antibiotikakuren.
    Men läkaren sa att denna bakterie är svår att isolera (eller hur hon formulerade sig) och att det fanns möjligheter att antibiotikan gjorde henne bra men att den också kunde vara verkningslös. vet du något om det?
    Vi hoppas ju iaf att det funkar och jag känner mig otroligt hoppfull iaf. Nu måste vi ju ha lite tur.
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-29 21:01:52 följande:

Oj, aldrig hört talas om den =0

Tänk vad skönt om det "bara" varit bakterie och att ni sen kan utesluta förkylningsastma. Det är ju en jäkla djungel det där med. Allergier känner jag mig rätt hemma på nu..men astmasymtom är fortfarande skit svåra att förstå sig på =(
    Håller alla tummar och tår att hon snabbt blir frisk nu och fortsätter vara det <3
  • Allrona

Å nu har min dotter ilsket röda kinder! Har ju läst om många andras barn har det med hon har aldrig haft det. Dessutom har hon en hel del eksem i böjveck och på mage och ben. Hon fick ju troligen i sig lite ost i lördags för hon började få reaktion då men det har hon ju aldrig fått röda kinder av förut. . Men vi har ju även provocerat med ägg. Vi har tyckt det funkat men undrar om det blev för mycket nu. Hon fick ägg i hamburgare i helgen, ägg i pannkaka och så ägg i maten på dagis i måndags (jag hade sagt att det var ok bara den gången). Kanske funkar lite ägg nån gång men inte lite varje dag?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-29 21:11:56 följande:
    Oj, aldrig hört talas om den =0

Tänk vad skönt om det "bara" varit bakterie och att ni sen kan utesluta förkylningsastma. Det är ju en jäkla djungel det där med. Allergier känner jag mig rätt hemma på nu..men astmasymtom är fortfarande skit svåra att förstå sig på =(
    Håller alla tummar och tår att hon snabbt blir frisk nu och fortsätter vara det <3
    Tack! {#emotions_dlg.flower} Ja, det hade ju varit underbart och jag väljer att tro att det är den där bakterien som har ställt till allt. då kan det ju kanske svara för varför hon inte blir helt bra i andningen av medicinerna.

Hur mår skruttan?
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-29 21:16:58 följande:
    Å nu har min dotter ilsket röda kinder! Har ju läst om många andras barn har det med hon har aldrig haft det. Dessutom har hon en hel del eksem i böjveck och på mage och ben. Hon fick ju troligen i sig lite ost i lördags för hon började få reaktion då men det har hon ju aldrig fått röda kinder av förut. . Men vi har ju även provocerat med ägg. Vi har tyckt det funkat men undrar om det blev för mycket nu. Hon fick ägg i hamburgare i helgen, ägg i pannkaka och så ägg i maten på dagis i måndags (jag hade sagt att det var ok bara den gången). Kanske funkar lite ägg nån gång men inte lite varje dag?
    För att använda mig av något jag läst många gånger så kan man väl jämföra det där med vattenglaset.
    det rymmer en viss del innan det svämmar över.
    Säkerligen äggen, alexnader får också röda kinder när han äter ägg och hans eksem blir mer ilskna.
Svar på tråden Allergitråden