• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Lussekatten87

Hej! Har skrivit i tråden ett par gånger förut och får så bra svar så jag måste lägga in en till fundering som dykt upp nu! Känns även skönt att skriva av sig till andra som förstår hur det är med allergier.

Igår var vi på "uppföljningsbesök" hos barnläkaren. Dottern fick lämna blod till att återigen kolla soja,mjölk och ägg om det blivit några förändringar så vi vet om vi kan ta MPR sprutan. Det ligger och tynger mig eftersom hon är 21 mån och inte fått den. Sonen fick den och det gick bra. (Han är äggallergiker.) Mest en fundering bara men jag tror jag kommer ge den till henne hon är inte så allergisk att hon inte kan sitta bredvid mig när jag äter ägg,lukta på ägg osv...

Sen fick vi rådet av läkaren att prova att ge dottern lax( hon är allergisk mot sej,torsk osv)
    Så igår gav jag 3 msk burkmat med lax i till henne och hon mådde bra,efter kanske 4 timmar kom det lite vanligt+lösare bajs än vanligt men inte diarré,kan jag fortsätta ge henne lax idag igen trots det? Hon verkade inte må illa som hon gör av sej för hon åt mellanmål därimellan.

Just det! Om man är allergisk mot sej och torsk betyder det att man är allergisk mot alla fiskar med liknade fiskkött och smak(vitt kött)? Tex. rödspätta,makrill?

• Sousafon
    Lussekatten87 skrev 2011-04-21 10:07:40 följande:

Hej! Har skrivit i tråden ett par gånger förut och får så bra svar så jag måste lägga in en till fundering som dykt upp nu! Känns även skönt att skriva av sig till andra som förstår hur det är med allergier.

Igår var vi på "uppföljningsbesök" hos barnläkaren. Dottern fick lämna blod till att återigen kolla soja,mjölk och ägg om det blivit några förändringar så vi vet om vi kan ta MPR sprutan. Det ligger och tynger mig eftersom hon är 21 mån och inte fått den. Sonen fick den och det gick bra. (Han är äggallergiker.) Mest en fundering bara men jag tror jag kommer ge den till henne hon är inte så allergisk att hon inte kan sitta bredvid mig när jag äter ägg,lukta på ägg osv...

Sen fick vi rådet av läkaren att prova att ge dottern lax( hon är allergisk mot sej,torsk osv)
    Så igår gav jag 3 msk burkmat med lax i till henne och hon mådde bra,efter kanske 4 timmar kom det lite vanligt+lösare bajs än vanligt men inte diarré,kan jag fortsätta ge henne lax idag igen trots det? Hon verkade inte må illa som hon gör av sej för hon åt mellanmål därimellan.

Just det! Om man är allergisk mot sej och torsk betyder det att man är allergisk mot alla fiskar med liknade fiskkött och smak(vitt kött)? Tex. rödspätta,makrill?

Min pojke kan äta torsk och makrill, men inte lax. Har inte provat spätta, men jag tänker mig att de alla är olika familjer, och att man kan tåla en men inte andra. Torsk och sej tillhör väl samma familj, men makrill är ju något helt annat, och även spätta och lax.

Fick flickan löst bajs kan det ju vara att hon inte tål laxen, men behöver inte vara det. Kanske värt att prova igen om hon nu inte blev jättedålig.

Själv försöker jag komma fram till om min lilla flicka tål ägg. Storebror är ju allergisk mot ägg, men vet inte om hon är det. Det verkar ok, förutom lite löst bajs vid några tillfällen som ju kan bero på annat, men svårt att testa när vi själva äter så lite ägg.

Äggallergiske pojken har fått alla vaccin utan problem.
  • t0va
    tes 75 skrev 2011-04-21 10:01:55 följande:
    nä, nu är vi trötta på sonens förskola och dess brister i föräldrakommunikation med avseende på allergikost och allergiska reaktioner. droppen kom nu i veckan när sambon för hundrade gången hämtar vår son med gammal intorkad diarré i blöjan och skinnflådd rumpa. uppenbarligen har de inte resurser att ge barn med allergier den extra tillsyn som krävs. så, vi vill byta förskola. någon här i tråden som bor i Uppsala och kan tipsa om förskolor med bra rutiner kring barn med särskilda behov?
    Har tyvärr inga tips men hittade 2 som är i liknande situation, http://www.unt.se/uppsala/inget-dagis-for-allergiska-barn-1312529.aspx De har en facebookgrupp också http://www.facebook.com/home.php?sk=group_204136716275580

Hoppas att ni hittar något bra. 
  • Tibell

Hej alla..
    Hur mårs det här inne ?? Fler barn som har det jobbigt med pollen nu ?

Har fortfarande inte fått svar från Bellas dietist angående neocaten. Har ringt flera ggr varje dag men inget svar. Inte heller några papper i lådan om mat på livsmedelsanvisning.
    På tisdag kommer en arg mamma ringa till henne...

Annars mår vi väl sådär. Har varit inne och inhalerat Bella idag igen. Vi skulle egentligen bara hämta hennes pariboy men så tog vi en syresättning på henne med som visade 94-95. Hon lät även tät när läkaren lyssnade på lungorna. Efter två omgångar ventolin lät hon bättre. Men hon är långt ifrån pigg..lillskrutt
    Dessutom har hon sina "veteprickar" runt munnen. Ser nästan ut som nässelutslag i miniatyr. Har dessutom röda utslag på tungan. Hon får alltid kass astma om hon råkat pilla i sig vete, skulle inte förvåna mig om jag har rätt..

• Tibell
    SmillaMilla skrev 2011-04-21 21:08:15 följande:
    Älsklingen87: vill du titta vad de innehåller? Glukossirap? Hittar ju inget godis utan allt.
    Har redan köpt hem dem =) Har för mig att Kavat tipsat mig om dessa men ville bara dubbelkolla! Innehållsförteckningen ser ok ut men man vet aldrig.
    Så detta godiset ska nog vara utan allt..

Hur går det för er ? mår barnen vättre ? Fått svar på glutentestet ?
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-04-21 20:55:24 följande:
    Hej alla..
    Hur mårs det här inne ?? Fler barn som har det jobbigt med pollen nu ?

Har fortfarande inte fått svar från Bellas dietist angående neocaten. Har ringt flera ggr varje dag men inget svar. Inte heller några papper i lådan om mat på livsmedelsanvisning.
    På tisdag kommer en arg mamma ringa till henne...

Annars mår vi väl sådär. Har varit inne och inhalerat Bella idag igen. Vi skulle egentligen bara hämta hennes pariboy men så tog vi en syresättning på henne med som visade 94-95. Hon lät även tät när läkaren lyssnade på lungorna. Efter två omgångar ventolin lät hon bättre. Men hon är långt ifrån pigg..lillskrutt
    Dessutom har hon sina "veteprickar" runt munnen. Ser nästan ut som nässelutslag i miniatyr. Har dessutom röda utslag på tungan. Hon får alltid kass astma om hon råkat pilla i sig vete, skulle inte förvåna mig om jag har rätt..
    Inget problem med pollen här, tack och lov. Träffade allergiläkaren i veckan och tog nya pricktester på dottern mot pollen och pälsdjur, men det visade inte på något. Underbart! Däremot har hon också prickar runt munnen, har haft ett tag nu och jag har ingen aning om vad som orsakat dem den här gången. Hon har även fått massor med eksem på ben, mage och rygg som jag heller inte kan härleda. Det enda nya är att jag bytt sort på rismjölet, från Risenta till Olda, som vi fått på livsmedelsanvisning. Vet inte om det kan finnas spår av något (vete?) i Oldas ris som hon reagerar på? Sen har vi iofs gett henne Sempers mjölkfria risvälling i veckan också. Inget konstigt i den tycker jag, förutom möjligtvis sojalecitin men det tror jag inte att hon reagerar på...

Har även fått astmamedicin utskrivet nu så vi slipper åka in med henne varje gång hon blir förkyld. Skönt.

Trist för er att Bella har det så jobbigt! Stackars liten! Och så är det ju så otroligt frustrerande att behöva vara bråkig förälder hela tiden!!

Hur är det förresten med Bellas vikt nu? Läkaren var inte nöjd med min lilla höna, hon vägde 8,9 nu till sina 78cm. Borde visst väga 11kg, men det tycker jag låter mycket!?
Svar på tråden Allergitråden