• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Minifer

Tack för välkomnandet! Hmm, nu har jag först ätit mjölkfritt någon vecka och sedan ätit mjölk i normala mängder, tredje dagen idag. Lilla loppan var just svinarg och böjde sig nästan i en cirkel för att komma undan tutten. Tycker hon ser lite eksemigare ut men osäker. Ni andra med erfarenhet, att hon är rosslig och får slem i bajset (som är tunt gult och luktar fränt) kan det vara tecken på mjölkallergi? Stör mig lite för vi åt wokat igår med soja i, tänk om det är den hon reagerar på och inte alls mjölken? Önskar nästan att man kunde börja från noll med dropp eller något och sedan äta en sak i taget...

• Tibell
    Miralicia skrev 2011-04-21 21:43:05 följande:
    Japp, det ska det vara. De är med majsglukossirap.
    Åh toppen =) Tusen tack!

Tänk vad märligt egentligen när man faktiskt blir tårögd på riktigt för att man kan köpa godis till sitt barn. Hon kommer vara världens lyckligaste i morgon när hon finner sitt lilla påskägg =)
  • Tibell
    miracle maker skrev 2011-04-21 21:57:45 följande:
    Har även fått astmamedicin utskrivet nu så vi slipper åka in med henne varje gång hon blir förkyld. Skönt.

Trist för er att Bella har det så jobbigt! Stackars liten! Och så är det ju så otroligt frustrerande att behöva vara bråkig förälder hela tiden!!

Hur är det förresten med Bellas vikt nu? Läkaren var inte nöjd med min lilla höna, hon vägde 8,9 nu till sina 78cm. Borde visst väga 11kg, men det tycker jag låter mycket!?
    Skönt att pricktestet inte visade något på varken pollen eller pälsdjur. Bellas läkare vill att vi ska vara uppmärksamma på Bella i sommar om hon reagerar på pollen. Hennes näsa har runnit konstant nu sedan längde. Dessutom påpekade dagis att hon blir så himla hostig ute. Idag och igår vart det riktigt illa. Hostar heeela tiden och den låter riktigt tät och pipig. Men inne hos läkaren både andades hon bra och hostade inget ( fast hon var tät ändå ). Sen när vi kom ut igen och var ute en stund kom hostan..
    Men väljer att tro att det är pga av mer ansträgning..

Skönt att ni fått egna astma mediciner. Ska hon inhalera dagligen ??

Hur gammal är din dotter ?? Bella vägde 8.7 men är endast 73 lång. Hon lägger på sig bra men växer inget på längden. Har stått still i 5 månader!!
    Men läkaren var inte orolig
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-04-21 22:03:07 följande:
    Skönt att pricktestet inte visade något på varken pollen eller pälsdjur. Bellas läkare vill att vi ska vara uppmärksamma på Bella i sommar om hon reagerar på pollen. Hennes näsa har runnit konstant nu sedan längde. Dessutom påpekade dagis att hon blir så himla hostig ute. Idag och igår vart det riktigt illa. Hostar heeela tiden och den låter riktigt tät och pipig. Men inne hos läkaren både andades hon bra och hostade inget ( fast hon var tät ändå ). Sen när vi kom ut igen och var ute en stund kom hostan..
    Men väljer att tro att det är pga av mer ansträgning..

Skönt att ni fått egna astma mediciner. Ska hon inhalera dagligen ??

Hur gammal är din dotter ?? Bella vägde 8.7 men är endast 73 lång. Hon lägger på sig bra men växer inget på längden. Har stått still i 5 månader!!
    Men läkaren var inte orolig
    Det är precis likadant med min dotter, hon var mycket sämre utomhus och hemma än vad hon var både på vårdcentralen och på barnakuten, därför misstänkte jag antingen pollen eller pälsdjur eftersom vi haft en hund på besök hemma. Men det kanske är ansträngningen som gör det, hon är otroligt aktiv och är inte still en sekund hemma. Att Bella hostar så låter ju inte alls bra. Hoppas verkligen att ni får rätt på det snart!

Läkaren tyckte inte att vi behövde medicinera nu, utan börja direkt när hon blir förkyld nästa gång, innan hon hinner få astma. Vi fick en långtidsverkande och en som ska verka direkt och en låååång instruktion för hur de ska kombineras. Hjälp. Men det löser sig nog. 

Ja, just det, läste ju det att Bella stått still så länge nu. Hur gammal är hon nu? Min lilla blir 16 månader i början av maj så hon ligger precis på normalkurvan på längden men fortsätter dippa på viktkurvan, ligger en och en halv under nu.
  • Tibell
    miracle maker skrev 2011-04-21 22:16:23 följande:
    Det är precis likadant med min dotter, hon var mycket sämre utomhus och hemma än vad hon var både på vårdcentralen och på barnakuten, därför misstänkte jag antingen pollen eller pälsdjur eftersom vi haft en hund på besök hemma. Men det kanske är ansträngningen som gör det, hon är otroligt aktiv och är inte still en sekund hemma. Att Bella hostar så låter ju inte alls bra. Hoppas verkligen att ni får rätt på det snart!

Läkaren tyckte inte att vi behövde medicinera nu, utan börja direkt när hon blir förkyld nästa gång, innan hon hinner få astma. Vi fick en långtidsverkande och en som ska verka direkt och en låååång instruktion för hur de ska kombineras. Hjälp. Men det löser sig nog. 

Ja, just det, läste ju det att Bella stått still så länge nu. Hur gammal är hon nu? Min lilla blir 16 månader i början av maj så hon ligger precis på normalkurvan på längden men fortsätter dippa på viktkurvan, ligger en och en halv under nu.
    Nä gillar inte heller denna dumma hosta =( Och när hon började hosta så ute idag satt hon i vagn..så där kan jag nog inte skylla på ansträgning. Men men , vi får väl se. Ger det sig inte får vi sätta in aerius och se om det hjälper.

Bella är 18 månader. På 1 års kontrollen vägde hon 7.9 och var 73 lång. Så hon har ökat 800 g sedan dess men stått still på längden. Hon är en riktigt liten loppa =)
    Hoppas din lilla lägger på sig lite snart!!
  • ViFrånLandet

Miracle maker: Oldas rismjöl/risgröt är särnärmärkt så det är ok, innehåller bara ris och vatten (sonen får också den på livsmedel)

• miracle maker
    Tibell skrev 2011-04-21 22:20:12 följande:
    Nä gillar inte heller denna dumma hosta =( Och när hon började hosta så ute idag satt hon i vagn..så där kan jag nog inte skylla på ansträgning. Men men , vi får väl se. Ger det sig inte får vi sätta in aerius och se om det hjälper.

Bella är 18 månader. På 1 års kontrollen vägde hon 7.9 och var 73 lång. Så hon har ökat 800 g sedan dess men stått still på längden. Hon är en riktigt liten loppa =)
    Hoppas din lilla lägger på sig lite snart!!
    Ja, det är verkligen två små loppor vi har då

Hoppas Bella blir bättre med aerius. Hojta till om du kommer på vad prickana runt munnen beror på, jag är helt lost just nu...
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-04-21 22:27:51 följande:

Miracle maker: Oldas rismjöl/risgröt är särnärmärkt så det är ok, innehåller bara ris och vatten (sonen får också den på livsmedel)

Har för mig att Kavat skrivit om att trållmors barn reagerat på Oldas rismjöl/risgröt. Kommer inte ihåg om Kavat ens vågat testa Oldas till sin minsting, eller om det var så att de testat och han reagerat på det. Men risentas funkar för dem. Så något verkar det kunna vara med Oldas även om den är särnär-märkt, men då har de ju båda två typ mer än hyperkänsliga barn.

Så Miracle maker - om det är enda skillnaden som ni vet om, att ni bytt från Risentas till Oldas och det har blossat upp eksem så skulle nog jag testa att byta tillbaka till Risentas ett litet tag för att testa.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-04-22 02:56:19 följande:
    Har för mig att Kavat skrivit om att trållmors barn reagerat på Oldas rismjöl/risgröt. Kommer inte ihåg om Kavat ens vågat testa Oldas till sin minsting, eller om det var så att de testat och han reagerat på det. Men risentas funkar för dem. Så något verkar det kunna vara med Oldas även om den är särnär-märkt, men då har de ju båda två typ mer än hyperkänsliga barn.
    Jaha, där ser man.. Trodde särnär-märkta produkter var de renaste men det kanske inte funkar riktigt så då, man lär sig något nytt varje dag Flört
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-04-22 07:08:13 följande:
    Jaha, där ser man.. Trodde särnär-märkta produkter var de renaste men det kanske inte funkar riktigt så då, man lär sig något nytt varje dag Flört
    De ska ju vara det, så vad det är med just Oldas rismjöl vet jag inte, men de har bevisligen reagerat även på det (kontamination via luften av glutenfri vetestärkelse kanske eftersom Olda ändå har några produkter i sitt sortiment som innehåller det, och är ändå särnär eftersom det är glutenfritt men funkar inte för hyperkänsliga veteallergiker - spekulation från min sida)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden