• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Super blondinen skrev 2011-05-03 23:12:01 följande:
    Dottern fick allergi reaktion på Mc donalds i dag .
    Hon fick i sig spår av fisk ämnen troligen hade nån stekt en mc fish innan på stekborde.

Tur att magen bara regarade att tömma sig. Lovar Blöjan var över full av diarré tur med om bytte,

Stackarn. hon är 3år.

När vi gick så titta hon på ronald mc donald och sa dumma dig som ger mig fisk du är dum.

Tror det tar sin tid innan hon äter där mer
    Gråter
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-04 00:08:33 följande:
    Kavat: Kan de neka alexander lapptest på allergimott om vi har en remiss?
    De ville ju inte ta emot honom när jag ringde men jag tänkte att det kanske kan visa på lapp nu när RAST var så tveksamt. ni säger att 0.19 kan vara reaktion men sjuksköterskan sa att de var negativt eftersom det var under 0.35.

angående skorv som alla skriver om.
    har det samband med allergi? Alexander är 2år och har fortfarande mycket skorv. Tar bort och så kommer det tillbaka. Amanda har också en hel del skorv, men hon hade ingen som nyfödd och strax däröver.
    Nej, har ni remiss blir ni inte nekade.

Men jag funderar fortfarande på om det är om Alexander är över 1 år eller om det är att han då hade för "enkla" problem.

Prata med dem, kanske kan ni göra patch på båda samtidigt om ni har remiss på Alexander.
  • Kavat

Lillskruttet, såg att älsklingen svarat ungefär samma när jag läst igenom, men det hänger ihop i allra högsta grad.

• SanTan
    mithrandil skrev 2011-05-04 10:00:41 följande:
    tootoolah: Är det någon form av parfym i schampoot? Min son klarar inte parfym, så fort han har badat och tvättat sig med någon annan tvål/schampoo än den han är van vid blir hela han full av nya eksem. annars är det kanske värt att testa?
    Jag vet tyvärr inte hur det är med parfym... Det är i alla fall ingen starkt doft på det...
    Schampot säljs bara på frisersalonger så du kan ju fråga!!

Hittar detta då jag googlar:
    Teknologi
    - a-piritone
    Zinc pyritione: effektivt ämne mot mjäll
    - a-bisabolol
    Reducerar klådav - Berikad med Vitamin PP
    Ny krämig formula
  • Kavat

Suck! Ni som kan allt!

Jag har varit hos två olika läkare för flera år sedan och är intresserad av journalerna från dessa läkare. Den senaste vc har journaler från den första läkaren men de sa att de inte får lämna ut dem utan att jag måste vända mig till den första läkaren igen.
    Men den första läkaren är på semester en månad framöver och jag vill ha journalerna denna veckan...

Hur är det? Kan inte vc lämna ut journaler som jag har begärt att de ska skicka till vc?

• tes 75
    Kavat skrev 2011-05-04 14:50:26 följande:
    Suck! Ni som kan allt!

Jag har varit hos två olika läkare för flera år sedan och är intresserad av journalerna från dessa läkare. Den senaste vc har journaler från den första läkaren men de sa att de inte får lämna ut dem utan att jag måste vända mig till den första läkaren igen.
    Men den första läkaren är på semester en månad framöver och jag vill ha journalerna denna veckan...

Hur är det? Kan inte vc lämna ut journaler som jag har begärt att de ska skicka till vc?
    men den första läkaren har väl en sekreterare, eller liknande, som kan fixa journalerna? dina egna journaler har du ju rätt till, så nog borde dessutom läkare 2 kunna ge dig en kopia!
  • t0va
    Kavat skrev 2011-05-04 14:50:26 följande:
    Suck! Ni som kan allt!

när jag hämtat ut journaler så har det räckt att någon läkare på den vårdcentralen det gällde godkänt det. hade femtielva olika läkare ett tag så att varje enskilld skulle gå igenom och godkänna funkar inte men en på det stället. Att få ut alla från olika ställen genom ett ställe har inte gått. 
  • t0va

Hur fort kan eksem försvinna? Idag var theo väldigt röd över hela kinderna, han hade då varit vaken ca 1.5timme men hunnit leta upp och stoppat i sig en kaninbajs. Han tuggade så nöjd... Sen gick vi till köpcentrumet och på spårvagnen såg jag att han inte alls var lika röd längre, det var stor skillnad. På förmiddagen var han varm och knallröd. 

Sen gick vi in på mcdonalds för jag var hungrig då blev han lite röd igen men inte så knallröd.

Kan det skifta så fort ifall man kommer ifrån det som skapar eksemet? Kanske är kaninerna också, tror på mer eftersom han får det på ställen utan kanin också. Han var jätteröd och varm redan innan vi hade ätit frukost, så han hade bara legat på golvet och lekt.  

• lolo21
    t0va skrev 2011-05-04 16:01:05 följande:
    Hur fort kan eksem försvinna? Idag var theo väldigt röd över hela kinderna, han hade då varit vaken ca 1.5timme men hunnit leta upp och stoppat i sig en kaninbajs. Han tuggade så nöjd... Sen gick vi till köpcentrumet och på spårvagnen såg jag att han inte alls var lika röd längre, det var stor skillnad. På förmiddagen var han varm och knallröd. 

Sen gick vi in på mcdonalds för jag var hungrig då blev han lite röd igen men inte så knallröd.

Kan det skifta så fort ifall man kommer ifrån det som skapar eksemet? Kanske är kaninerna också, tror på mer eftersom han får det på ställen utan kanin också. Han var jätteröd och varm redan innan vi hade ätit frukost, så han hade bara legat på golvet och lekt.  
    Alltså här kommer en väldigt enkel, och kanske lite dum teori Oskyldig men det var inte kylan ute som gjorde honom mer röd? Wille blir jätteröd o torr, nästan läderaktig, på kinderna när det är såhär kallt. Bara en tanke:)
  • t0va
    lolo21 skrev 2011-05-04 16:03:43 följande:
    Alltså här kommer en väldigt enkel, och kanske lite dum teori Oskyldig men det var inte kylan ute som gjorde honom mer röd? Wille blir jätteröd o torr, nästan läderaktig, på kinderna när det är såhär kallt. Bara en tanke:)
    nej, tvärt om i så fall. Han var jätteröd på förmiddagen när vi var inne, men så fort vi gick ut och även i köpcentrumet så var det mycket mindre rött, var inte alls varmt på kinderna heller. 

När han vaknade så hade han inte varma kinder, så något hände den korta stunden han låg på golvet och krälade. Tycker inte han snurrade runt så mycket att han blev varm om kinderna pga. det.

Skriver ner i min lista så får jag väl se vad som händer nu när vi kommit hem igen, ifall han blir jätteröd igen.  
Svar på tråden Allergitråden