• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    tes 75 skrev 2011-05-05 13:55:56 följande:
    Något barn här i tråden som klarat att äta denna glass? gb.se/produkter/filur/
    Det är fruktkärnmjöl i. Men tål man sojasläktingar borde den funka
  • Sousafon

Apropå glutenintolerans funderar jag på om jag själv kan tänkas ha det. Mina symptom är låg vikt (kan inte gå upp) och konstant trötthet. Har egentligen inga symptom från mage eller hud. Kan det vara det ändå?

• Kavat

Mithrandil, om hon ligger på gråskalan så ar jag fattat det som att man ska misstänka celiaki och ta om proverna. Men i och med att hon klart reagerar på gluten och inte kan äta så måste hon nog bråka lite om hon vill ha en glutendiagnos. De kan kolla med hjälp av benmärgsprov gastro osv. Gastron är ju tveksamt om det visar om hon inte kan äta. Men min husläkare sa att han kunde sätta diagnos på enbart högt värde på blodprovet och min klåda. Jag och min pappas kusin som också har DH har relativt låga värden på blodprovet. Även om det visade. Jag tog ju blodprov medans jag åt gluten.

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-05 14:19:50 följande:
    Mithrandil, om hon ligger på gråskalan så ar jag fattat det som att man ska misstänka celiaki och ta om proverna. Men i och med att hon klart reagerar på gluten och inte kan äta så måste hon nog bråka lite om hon vill ha en glutendiagnos. De kan kolla med hjälp av benmärgsprov gastro osv. Gastron är ju tveksamt om det visar om hon inte kan äta. Men min husläkare sa att han kunde sätta diagnos på enbart högt värde på blodprovet och min klåda. Jag och min pappas kusin som också har DH har relativt låga värden på blodprovet. Även om det visade. Jag tog ju blodprov medans jag åt gluten.
    Mamma hade ju redan hunnit sluta äta gluten, fast hon utsatte sig nångång ibland.
    Försökte äta några dagar upptill en vecka innan provtagning men klarade inte av det så hon la ner.
    Kan provsvaren redan sjunkit då eftersom hon börjat utesluta innan hon testade sig?

Man kan väl hoppas på att hon får en diagnos ändå när DH provet är färdigt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-05-04 22:39:59 följande:
    Jo, bakterien behöver inte sätta sig i öron. det kan räcka med en envis förkylning som aldrig försvinner eller som ständigt återkommer. Efter att man började vaccinera mot haemaphilus så är det sällan barn får svårare besvär av den.
    Ahh...hrm, ja då finns det ju en risk. *suck* Varför finns det inte bara en bok där man kan slå upp exakt vad alla problem beror på. Vad enkelt det skulle vara då.
    Jag blir lite matt av att tänka att det kanske är det, eller kanske det, eller det.....Och detta testande. När man äntligen tycker att man hittat rutiner i vardagen, och så vänds allt upp och ner igen.
    Det kanske låter jättekonstigt att jag inte bara känner att det känns enkelt att testa att utesluta alla sädesslag eller så. Just nu orkar jag inte. Allt som hänt har gjort att jag deppat ihop totalt, och är arga mamman här hemma mest hela tiden. Men jag ska få komma till KBTterapeut och förhoppningsvis får jag lite rätsida på mitt tänk så jag orkar fortsätta kämpa med lillkillen och för att få dottern att tycka att det faktiskt kan vara roligt att vara hemma med mig och lillebror, och att mamma faktiskt kan vara glad också....
    Men självklart vill jag att min son ska må bra. Och det är självklart att jag testar att utesluta misstänka allergener som kan orsaka andningsbesvären, men jag vill utesluta en sak i taget och då det känns som den största omställningen, så skjuter jag lite på det tills jag i så fall ser att det inte ger sig med det andra ( att medicinerna faktiskt gör effekt, uteslutande av ev bakterie, eller att infektionerna ger med sig när det blir varmare ute).
    Låter det någorlunda vettigt eller är jag helt ute och cyklar?
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-05-05 21:13:38 följande:
    Ahh...hrm, ja då finns det ju en risk. *suck* Varför finns det inte bara en bok där man kan slå upp exakt vad alla problem beror på. Vad enkelt det skulle vara då.
    Jag blir lite matt av att tänka att det kanske är det, eller kanske det, eller det.....Och detta testande. När man äntligen tycker att man hittat rutiner i vardagen, och så vänds allt upp och ner igen.
    Det kanske låter jättekonstigt att jag inte bara känner att det känns enkelt att testa att utesluta alla sädesslag eller så. Just nu orkar jag inte. Allt som hänt har gjort att jag deppat ihop totalt, och är arga mamman här hemma mest hela tiden. Men jag ska få komma till KBTterapeut och förhoppningsvis får jag lite rätsida på mitt tänk så jag orkar fortsätta kämpa med lillkillen och för att få dottern att tycka att det faktiskt kan vara roligt att vara hemma med mig och lillebror, och att mamma faktiskt kan vara glad också....
    Men självklart vill jag att min son ska må bra. Och det är självklart att jag testar att utesluta misstänka allergener som kan orsaka andningsbesvären, men jag vill utesluta en sak i taget och då det känns som den största omställningen, så skjuter jag lite på det tills jag i så fall ser att det inte ger sig med det andra ( att medicinerna faktiskt gör effekt, uteslutande av ev bakterie, eller att infektionerna ger med sig när det blir varmare ute).
    Låter det någorlunda vettigt eller är jag helt ute och cyklar?
    Fattar lite hur du tänker, jag har en depp nu ang. theo och hans diarre. Idag har jag bytt bajsblöja 5 gånger, det blir inte bättre och har snart hållt på en vecka. Jag vill att det är tänderna men nu har jag misstänkt något i enago flera gånger. Pratade med sköterskan på föräldrastödet idag och hon sa att vi helt klart borde ha en läkare på allergimottaningen, verkar som om vi trillat mellan stolarna när vi bytte bvc, men vårat nya som är bra ska ringa imorgon eller nästa vecka så får vi se. 

Jag vill bara ha någon att bolla tankar med, lägga upp en plan över vad han ska äta och hur vi ska fortsätta, blir så knäckt när det blir bakslag även om han verkar må bra för övrigt. Känner att han gärna får äta ersättning tills han blir stor och kan säga hur det känns, nu får jag ångest över att ge honom mat för att han kan reagera. 

Så fort det känns lungt så händer något och så blir det skit igen. Hoppas vi får komma till allergimottagningen och få hjälp där. Han kan knappast leva på risgrynsgröt, ersättning och ris/potatiskex resten av livet. 

Hoppas du får hjälp så det känns bättre snart. 
  • Minifer
    Sousafon skrev 2011-05-05 14:14:03 följande:
    Apropå glutenintolerans funderar jag på om jag själv kan tänkas ha det. Mina symptom är låg vikt (kan inte gå upp) och konstant trötthet. Har egentligen inga symptom från mage eller hud. Kan det vara det ändå?
    har du kollat upp dina sköldkörtelvärden? Kan vara det annars kanske? www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypertyreos--overskott-av-skoldkortelhormon-/
  • miracle maker
    t0va skrev 2011-05-05 22:51:31 följande:
    Fattar lite hur du tänker, jag har en depp nu ang. theo och hans diarre. Idag har jag bytt bajsblöja 5 gånger, det blir inte bättre och har snart hållt på en vecka. Jag vill att det är tänderna men nu har jag misstänkt något i enago flera gånger. Pratade med sköterskan på föräldrastödet idag och hon sa att vi helt klart borde ha en läkare på allergimottaningen, verkar som om vi trillat mellan stolarna när vi bytte bvc, men vårat nya som är bra ska ringa imorgon eller nästa vecka så får vi se. 

Jag vill bara ha någon att bolla tankar med, lägga upp en plan över vad han ska äta och hur vi ska fortsätta, blir så knäckt när det blir bakslag även om han verkar må bra för övrigt. Känner att han gärna får äta ersättning tills han blir stor och kan säga hur det känns, nu får jag ångest över att ge honom mat för att han kan reagera. 

Så fort det känns lungt så händer något och så blir det skit igen. Hoppas vi får komma till allergimottagningen och få hjälp där. Han kan knappast leva på risgrynsgröt, ersättning och ris/potatiskex resten av livet. 

Hoppas du får hjälp så det känns bättre snart. 
    Känns som att det är många som har det kämpigt här just nu. Jag är också så oerhört less på att analysera allt allt allt så in i minsta detalj. Maila alla producenter för att fråga om dolda innehåll, analysera prickar, bajs, humör, sömn och sen koppla det till alla tänkbara allergener i mat och omgivning. Jag blir tokig! Skönt att veta att jag inte är ensam, men hoppas så klart att det snart blir bättre för oss alla!
  • t0va
    miracle maker skrev 2011-05-05 23:46:45 följande:
    Känns som att det är många som har det kämpigt här just nu. Jag är också så oerhört less på att analysera allt allt allt så in i minsta detalj. Maila alla producenter för att fråga om dolda innehåll, analysera prickar, bajs, humör, sömn och sen koppla det till alla tänkbara allergener i mat och omgivning. Jag blir tokig! Skönt att veta att jag inte är ensam, men hoppas så klart att det snart blir bättre för oss alla!
    Hoppas verkligen det blir bättre för er också, kanske är det extra tufft nu när det börjar bli varmare ute också och många runt en är så glada och uppåt, och att pollen också kan påverka våra barn. 

Kom att tänka på idag när vi var i parken med mammagruppen, att det var så svårt för mig att komma på vad Theo kunde fika på. De andra åt kaka, cornflakes och barnmatsburk, men det känns så tråkigt att bara ge riskex och ersättning. Är så svårt att hitta färdiga barnmatsburkar som är rena från det mesta. Han fick i alla fall lite fruktpuree istället för mat och sen ersättning. Men det är väl sådant man kommer in i sen också och hittar lösningar.

kom på efteråt att han kunde ha fått risgrynsgröt med fruktpuree typ risalamalta.  
Svar på tråden Allergitråden