• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-04 11:11:26 följande:
    Nej, har ni remiss blir ni inte nekade.

Men jag funderar fortfarande på om det är om Alexander är över 1 år eller om det är att han då hade för "enkla" problem.

Prata med dem, kanske kan ni göra patch på båda samtidigt om ni har remiss på Alexander.
    De tyckte inte han hade för enkla besvär, bara att de tyckte att vi borde höra av oss till barnmedicin för att han hade mycket problem med mage, men han har ju även andra problem. Ska försöka ringa igen.
    Amanda tyckte de inte var lönt att göra patch på för det gör de bara på eksembarn och hon har ju inte fått några eksem ännu. Fast när hon hade en ostbit i halsvecken för några mån sen blev ju hela hals och nacke full av blåsor och hon fick även diarre. Så jag tycker ju att de skulle kunna ge utslag ändå eftersom hon reagerade på ostbiten. Men jag vet inte. Får väl försöka ringa igen nu när vi tagit rast.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-05-04 20:48:59 följande:
    Jag minns att du skrev om detta förut. Glömde dock att ta upp det med läkaren när vi väl träffade honom. Var tusen frågor ändå, och för båda barnen eftersom vi hade ett dubbelbesök för dem.
    Leonard har dock inte haft mer än en infektion som vi fått lov att behandla med antibiotika. Det var hans lunginflammation som han åkte på i julas. Då rosslade han riktigt illa. Sen blev det lugnt när han blev frisk. Dock åkte han på en förkylning sen i januari och då kom rosslet tillbaka, och har inte gett sig sedan dess. Men förkylningarna går över på några dagar/någon vecka utan andra infektioner, bara rosslet och pipet som aldrig ger sig. Vet inte om det ändå kan vara en sån där bakterie som Amanda hade.
    Skönt att hon fått vara frisk ett tag nu, hoppas det håller i sig!
    Jo, bakterien behöver inte sätta sig i öron. det kan räcka med en envis förkylning som aldrig försvinner eller som ständigt återkommer. Efter att man började vaccinera mot haemaphilus så är det sällan barn får svårare besvär av den.
  • Minifer

Hej! Har inte kunnat vara inne på ett par dagar och hinner inte läsa ikapp nu, men tänkte bara berätta att det verkar som att sonens envisa diarré beror på att vi bytt välling (vilket jag inte visste, mannen som köpt och vi häller över i en burk. Hans mage verkar inte fixa full korn

• Kavat
    Minifer skrev 2011-05-05 11:15:05 följande:
    Hej! Har inte kunnat vara inne på ett par dagar och hinner inte läsa ikapp nu, men tänkte bara berätta att det verkar som att sonens envisa diarré beror på att vi bytt välling (vilket jag inte visste, mannen som köpt och vi häller över i en burk. Hans mage verkar inte fixa full korn
    Har ni kollat gluten på blodprov? Om inte, så är det jätte viktigt att göra det!.

Om jag fattar dig rätt funkar mjölkprotein då?
    Fungerar vete eller havre i annan form än vällingen?
    Är eksemen borta, för visst var det väl problem med eksem?
  • Minifer

K-kavat: nej inte testat för gluten, men den 9 e har vi tid på barnkliniken för båda barnen och då vill jag att de testar för allt de kan. Utesluter inte gluten. Det är jättesvårt att säga vad som funkar och vad som inte gör eftersom han aldrig är helt eksemfri, utan har mer eller mindre så att säga. Men sedan början på denna månaden (dvs 3 dagar sedan typ) kör vi utan ägg (såklart), soja, tomat, röda grejer. Eksemen är på tillbakagång nu så får se vad som händer. För lillans del äter jag inte ägg och mjölk. Så har blivit lite olika dieter. Inbillar mig att hon ser bättre ut, men tidigt att säga

• mithrandil

Kavat: Ser i din länk att <7 räknas som neg och 8-10 räknas som gränsvärde, vad är då gränsvärde ifall det inte räknas som positivt? Mamma hade ju 8 och de sa att hennes prover var negativa.

• The Luckiest

Jag tycker också den där gråskalan är konstig. Men Enyas prov visste dom inte vad dom skulle tro om o jag fick inget riktigt svar kände jag. Hon hade 9 o då sa dom att dom inte trodde det var gluten men att hon skulle pricktestas utan att det ev kunde vara någon veteallergi eller något eftersom det ändå låg på 9 som sagt.

Svar på tråden Allergitråden