• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • The Luckiest

Usch här har vi haft en jobbig natt. E vaknade vid 22.45 o gallskrek, försäkte ge henne välling men hon fortsatte skrika (vilket aldrig händer längre) När hon väl blev lite lugn igen låg hon länge o lät som hon hade andningsvårigheter, det har hon inte heller haft innan. Hon fes så det smattrade i rumpan på henne hela natten sedan o låg o grät o vred o sparkade. FATTAR inte vad det är nu, just nu är vi ju i en fas emellan provokation. hon har alltså inte fått havre på 2 veckor. Det enda som hon inte brukar äta som hon fått är rapsy-fil/yoghurt- det ska man väl inte kunna vara allergisk mot om man tål majs vilket vi aldrig anat att hon inte gör. Hon fick också kyckling med olika grönsaker (dock inte ärtor eller bönor eller något som är soja-släktingar) FAN hur kunde det bli såhär?  Kan inte komma på något som kan orsakat detta... SUCK!

• tes 75
    Tibell skrev 2011-05-05 14:13:10 följande:
    Det är fruktkärnmjöl i. Men tål man sojasläktingar borde den funka
    precis, därav min fråga till er

både jag & sonen reagerar på guarkärnmjöl, men fruktkärnmjöl vet vi inte hur det är med än. är det bara lite fruktkärnmjöl i glassen så kanske det funkar. ja, sedan är det ju apelsin i också, men det klarar iaf jag av mindre mängder av.
  • Sousafon
    Minifer skrev 2011-05-05 22:57:06 följande:
    har du kollat upp dina sköldkörtelvärden? Kan vara det annars kanske? www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypertyre...-/
    Tack för tipset. tror att jag har fått det kollat någon gång. Ska inte ta upp tråden med mina egna problem, tänkte bara att det ju finns många här som är kunniga när det gäller gluten....

Usch, vad många av er verkar ha det tufft nu. För oss är det ganska lugnt på allergifronten just nu, men så får ju min son också ganska snabba reaktioner, så är det något så vet vi oftast direkt. Men jag är jämt nervös när vi är någonstans och vi äter i princip aldrig ute. Snart ska vi åka till Spanien och det oroar mig också. Då måste vi ju äta ute ibland... 
  • LadyM

Liten fråga om päron! Min lille fick nässelfeber igår, jag misstänker att det var efter att ha ätit några skedar färskt päron - han brukar dock kunna kränga en burk med päronpuré utan problem? Kan det var så? Tänkte inte på att det kunde skilja dem emellan......... 

• Sousafon
    LadyM skrev 2011-05-06 09:17:17 följande:
    Liten fråga om päron! Min lille fick nässelfeber igår, jag misstänker att det var efter att ha ätit några skedar färskt päron - han brukar dock kunna kränga en burk med päronpuré utan problem? Kan det var så? Tänkte inte på att det kunde skilja dem emellan......... 
    Här är det tvärtom. Min son kan äta päron och äpple, men kan inte dricka juicerna av dem. Kan ha att göra med olika sorters päron kanske. Annars trodde jag att det var svårare att tolerera processade frukter än färska, men det kan säkert variera.
  • Molina

Har något barn här gjort en provokation på sjukhus?
    Vi ska göra en sådan på mjölk på vår dotter nu som har kraftig mjölkallergi som ska övervakas av personalen där. Spännande men samtidigt skrämmande men hon kommer ju att vara på helt rätt ställe för en sån testning och få ev akutmedicin direkt.

• Kavat
    Sousafon skrev 2011-05-05 14:14:03 följande:
    Apropå glutenintolerans funderar jag på om jag själv kan tänkas ha det. Mina symptom är låg vikt (kan inte gå upp) och konstant trötthet. Har egentligen inga symptom från mage eller hud. Kan det vara det ändå?
    Minifer skrev 2011-05-05 22:57:06 följande:
    har du kollat upp dina sköldkörtelvärden? Kan vara det annars kanske? www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypertyre...-/
    Håller med! Både sköldkörteln och celiaki bör kollas upp, och allergier!
    Man kan ha glutenintolerans utan att ha symptom alls, så absolut. Dessutom så hänger de ihop, de autoimmuna sjukdomarna och uppenbarligen kunde man ha både ock. Suck!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-05 14:47:16 följande:
    Mamma hade ju redan hunnit sluta äta gluten, fast hon utsatte sig nångång ibland.
    Försökte äta några dagar upptill en vecka innan provtagning men klarade inte av det så hon la ner.
    Kan provsvaren redan sjunkit då eftersom hon börjat utesluta innan hon testade sig?

Man kan väl hoppas på att hon får en diagnos ändå när DH provet är färdigt.
    Det sjunker så fort man utesluter. Det är så de kan dubbelkolla (de gjorde det inte på mig) att man är ok. De tar blodprov efter ett år på glutenfri kost och har då värdet sjunkit till normalvärde så är det ytterligare ett bevis på att det är rätt kost.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-05-06 07:47:47 följande:
    precis, därav min fråga till er

både jag & sonen reagerar på guarkärnmjöl, men fruktkärnmjöl vet vi inte hur det är med än. är det bara lite fruktkärnmjöl i glassen så kanske det funkar. ja, sedan är det ju apelsin i också, men det klarar iaf jag av mindre mängder av.
    Min erfarenhet är att man reagerar på fruktkärnmjöl om man reagerar på guar... Men ni får väl testa kanske? Hade ju varit skönt om det fanns någon glass som funkar!

Är sjukt less på att de måste ha skit i glass...!
Svar på tråden Allergitråden