Inlägg från: Duntoffla |Visa alla inlägg
  • Duntoffla
    Mamma till Simon skrev 2011-02-10 21:42:37 följande:
    kan de inte säga att blöjorna är slut på dagis!?
    Tror inte det funkar då han ser andra barn med blöja. Sen vill han verkligen inte gå på toaletten där.
    Everlonn skrev 2011-02-10 21:51:00 följande:
    Niclas var likadan Inte så kul just då men..

Så här gjorde vi:

När man ser att de är kissnödiga så säger man "din näsa lyser" Diskussionen bli väldigt intressant Näsan lyser för att barnet behöver kissa! Bara stora (vuxna) kan se att näsan lyser När näsan lyser måste man springa på pottan/toaletten! För annars slutar ju inte näsan att lysa

Det var huuur kul som helst att se andra vuxnas reaktion när man sa till Niclas att hans näsa lyste och han pinnar till toaletten

Men att säga "är du kissnödig?" "Jag ser att du behöver kissa" osv funkade inte alls!  Ibland försa man sig.."är du kissnödig?" Svaret blev nej och 5 sekunder senare kissade han ner sig!

Näsan lyser funkar superbra  
    Haha..vilket trick! 

Nej, nämna ordet kissa funkar inte här. Mer att "nu går vi på toaletten". Bajsa säger han att han inte KAN.
    Som sagt så funkar det bättre hemma med kissandet men inte på dagis. Jag är rädd att eftersom det blir mer och mer att han har blöja där då han kissar ner sig (inte så kul med alla barnen) så blir det väl att han vägrar här hemma snart också
    Ocikatten skrev 2011-02-10 21:51:25 följande:
    Marcus fyllde just fyra år och blev blöjfri på dagen nu i höstas. Han vägrade konstant kissa på toaletten/pottan, skrek o vägrade så vi försökte inte ens. Sen kom han en dag och begärde själv att få kalsonger på sig, sen var han torr. Har bara haft en olycka på julafton då det var lite väl mycket som distraherade...
    Bajsar gör han dock fortfarande i blöjan, går t o m och tar på sig en själv när det är dax. Men det kommer väl det med... Vi har glömt blöjan någon natt och vaknat med blöt säng = fortsätter ett tag till på natten!
    Det är inte alls säkert att Noel känner om han är kissnödig. Marcus verkade inte alls få ihop begreppen när vi provade utan blöja tidigare och sen klick bara satt allt på plats.
    "Skönt" att höra att han inte är ensam om att vara så pass "gammal". Jag tror att N börjar känna av det för senaste gångerna hemma så har han kommit och sagt att han vill kissa och då har det kommit en droppe i kallingarna först. Sen har han satt sig och tokkissat.

Hmm...vi får fortsätta här hemma och se hur det går så kanske det ger sig på dagis sen. Jag har sagt till honom att han får säga till när han ska bajsa så får han en blöja men det har väl funkat sådär.

• Duntoffla
    Everlonn skrev 2011-02-10 21:56:18 följande:
    Har ett trick att få små pojkar som tar fram och viftar med snoppen att sluta med det oxå Alla pojkar tycker det är urkul i en viss ålder
    Ja, tack och lov har Noel nästintill slutat med det nu. Vad är det för knep?
  • Duntoffla
    Lalalong skrev 2011-02-10 22:45:16 följande:
    Här är en till med seeeent blöjbarn!!

Klara sov iofs utan blöja redan när hon var 2,5. MEN på dagen vägrade hon! Hon hade uppenbart full kontroll eftersom hon dels klarade utan hela natten, dels kunde gå utan blöja jättelänge, men när hon behövde kissa/bajsa ville hon ha blöja. Det fanns lixom inget annat. Vi försökte med allt möjligt! Vi mutade med dom berömda klistermärkena och pengar i sparbössan och allt möjligt. Men den ungen kan inte köpas för allt smör i småland. Vi lovade henne vilken leksak hon ville ha i leksaksaffären om hon bara kissade EN enda gång på toaletten/pottan. Vi tänkte att om hon gjorde det en enda gång så skulle det kanske lossna och hon skulle inse att det faktiskt inte är farligt. För hon sa att hon var rädd.. Pottan var hård och läskig och på toaletten trodde hon hon skulle ramla i (även med barnsits). Men Nix! Inte ens den roligaste leksaken i världen kunde få henne till det. Några gånger blev jag desperat och gav henne ingen blöja när hon ville (hon var 3,5 då). Jag sa att du får kissa på dig då, du får ingen blöja (huu... vad hemsk jag var :-/) Men då höll hon sig... Hur länge som helst.. och då menar jag länge!!! Om jag förstörde något då eller om hon är så i sig själv vet jag inte.. Men ibland går det uppemot 10 timmar innan hon går på toaletten fortfarande... Hon blir inte kissig.. Konstigt det där. 

Hur som helst, så tillslut fick hon ju en blöja för jag var rädd att hon skulle bli sjuk... Ingen är envisare än henne och hon hade förmodligen hållt sig ett bra tag till, men det kan ju inte vara bra.. så tillslut fick hon ju blöja i alla fall och då kissade hon inom en minut lixom..

När Alva föddes var K 3 år och 8 månader (nästan). Då gjorde vi ett sista desperat försök att göra något av det. Vi köpte en ny potta. (Från Biltema), med vadderad sits som man även kan ta loss och ha som toasits. Inte vet jag om det var en slump, eller om det faktiskt var så att det där som vi tagit som lite tramserier och bortförklaringar till varför hon inte ville sitta på pottan stämde (för denna var ju inte alls hård..) men helt plöstligt kissade hon på pottan... Har hänt 1 olycka sen hon kissade på pottan första gången. Bajseriet satt lite hårdare inne, jag tror det tog 2 veckor till innan hon började bajsa på pottan också... Då var blöjorna slut och hon hade inget val lixom... (Det har dock aldrig funkat att säga om blöjorna innan hon började kissa på pottan... Hon sa att hon skulle inte kissa förrän vi köpt nya..).

Det satt hårt inne, men det lossnade. Och jag tror att man inte ska panika över det. "Alla" barn (utan funktionshinder som kan försvåra det  naturligtvis... därav "") blir blöjfria förr eller senare. Så jag lovar att det kommer... det kommer . Men jag vet exakt hur jäkla frustrerande det kan vara... 
    Ja så är det ju. Men jag kan ändå inte låta blir att undra hur det kommer sig att vår generation blev blöjfria tidigare. Det måste ju bero på att dagens blöjor är för bra.

Jaja, någon gång funkar det väl.

För övrigt har jag nu en pigg kille här. Han somnade till och gallskrek förut att det var ett djur i sängen (Han har skapliga mardrömmar verkar det som) och klamrade sig fast som en igel på mig. Jag fick inte sätta ner honom och han är helt hysterisk. Tidigare idag pratade han om att han brukade se ett spöke stå på golvet bredvid sig. Man börjar nästan undra om han är som barnet i "Sjätte sinnet" typ " I see dead people"

Nu har vi ätit lite och nu ska jag bara försöka få honom i säng igen. Sambon är ute i snöyran med snöslungan.

• Duntoffla
    Buttelina skrev 2011-02-10 23:43:52 följande:

lillebror var 2år ca då vi bara tog bort blöjan på dagen, han kissade på sig hela tiden men till slut tyckte han nog det var drygt med allt det blöta och alla ombyten så han satte sig på pottan istället tog 10 dagar sen var han torr.

Jag hoppas att det är så det är på väg med Noel. I alla fall hemma då. Dagis får bli en annan femma. Det ger sig där till slut också.

Nä, nu ska jag gå och lägga mig. Det verkar vara enda chansen att N somnar. Hoppas att Lea bjuder på en hel natt

God natt!
  • Duntoffla
    SmillaMilla skrev 2011-02-11 07:08:19 följande:
    God morgon!

Alltså 1500 kr för en klänning till mig. Visst är det inte för mycket

JAG vill ha en odd molly klänning! Fyller ju 30 år snart o kan ju köpa den till mig själv Eller hur?
    Klart du kan! Tänk vilka summor du köper för till barnen varje månad/år. Man måste ju unna sig själv ibland också.

• Duntoffla

Jag har ju aldrig köpt massor av Katvigplagg utan lite ränder, miniapple och gamla velouren men nu har jag blivit helt besatt. Tycker det finns supermycket fina ränder nu. Vill ha allt!

• Duntoffla
    ängeln83 skrev 2011-02-11 08:04:01 följande:
    Ungefär samma som här, hade en riktig Katvig period när Liam var mindre, då hade vi mängder, nu det sista har dom väl haft några ränder var men just nu kan jag nog köpa hur mycket som helst Hittar dom inte dock plagg jag vill ha i rätt storlekar, men det kommer väl.
    Jag hade också en del i början när N var liten men sen var det nästan bara velouren som hängde kvar. Tyckte plaggen blev rätt luddiga då men det verkar vara bättre nu.

Undrar vilken färg som är mer lik verkligheten?

http://busochrackartyg.com/product2212/category109/subcategory0/Katvig---S-S-&-S-L-Body---Aqua-Blue

http://www.smatting.se/heldrakter/katvig-summersuit-aqua/blue.html
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17