Mamma till Simon skrev 2011-02-10 21:42:37 följande:
kan de inte säga att blöjorna är slut på dagis!?
Tror inte det funkar då han ser andra barn med blöja. Sen vill han verkligen inte gå på toaletten där.
Everlonn skrev 2011-02-10 21:51:00 följande:
Niclas var likadan

Inte så kul just då men..
Så här gjorde vi:
När man ser att de är kissnödiga så säger man "din näsa lyser" Diskussionen bli väldigt intressant

Näsan lyser för att barnet behöver kissa! Bara stora (vuxna) kan se att näsan lyser

När näsan lyser måste man springa på pottan/toaletten! För annars slutar ju inte näsan att lysa
Det var huuur kul som helst att se andra vuxnas reaktion när man sa till Niclas att hans näsa lyste och han pinnar till toaletten
Men att säga "är du kissnödig?" "Jag ser att du behöver kissa" osv funkade inte alls!

Ibland försa man sig.."är du kissnödig?" Svaret blev nej och 5 sekunder senare kissade han ner sig!
Näsan lyser funkar superbra
Haha..vilket trick!
Nej, nämna ordet kissa funkar inte här. Mer att "nu går vi på toaletten". Bajsa säger han att han inte KAN.
Som sagt så funkar det bättre hemma med kissandet men inte på dagis. Jag är rädd att eftersom det blir mer och mer att han har blöja där då han kissar ner sig (inte så kul med alla barnen) så blir det väl att han vägrar här hemma snart också
Ocikatten skrev 2011-02-10 21:51:25 följande:
Marcus fyllde just fyra år och blev blöjfri på dagen nu i höstas. Han vägrade konstant kissa på toaletten/pottan, skrek o vägrade så vi försökte inte ens. Sen kom han en dag och begärde själv att få kalsonger på sig, sen var han torr. Har bara haft en olycka på julafton då det var lite väl mycket som distraherade...
Bajsar gör han dock fortfarande i blöjan, går t o m och tar på sig en själv när det är dax. Men det kommer väl det med... Vi har glömt blöjan någon natt och vaknat med blöt säng = fortsätter ett tag till på natten!
Det är inte alls säkert att Noel känner om han är kissnödig. Marcus verkade inte alls få ihop begreppen när vi provade utan blöja tidigare och sen klick bara satt allt på plats.
"Skönt" att höra att han inte är ensam om att vara så pass "gammal". Jag tror att N börjar känna av det för senaste gångerna hemma så har han kommit och sagt att han vill kissa och då har det kommit en droppe i kallingarna först. Sen har han satt sig och tokkissat.
Hmm...vi får fortsätta här hemma och se hur det går så kanske det ger sig på dagis sen. Jag har sagt till honom att han får säga till när han ska bajsa så får han en blöja men det har väl funkat sådär.