Nä, kommunalt... Kan ge lite bakgrundshistoria först. Han som äger det är en riktig snåljåp och har aldrig "renoverat" förutom nåt enstaka tapetbyte. När vi flyttade in i vår gamla lägenhet sa han att allt var fint (såg ut som fan). Nu har en annan kille tagit över som är mycket hårdare.
För det första så besiktigade han vår gamla lägenhet en vecka (!) efter vi flyttat och den nya hyresgästen flyttat in. Han ringde igår och sa att "jag har tagit beslutet att anlita städfirma till badrummet". För det första är inte det hans beslut. För det andra var det skinande rent när vi flyttade och för det tredje har en ny person bott där i en vecka innan han besiktigade = klart det blir smutsigt. Vi har vägrat att betala.
Han har dessutom anmärkt på att det är massor av skador på väggarna samt badrummet. Jo, vi vet, vi har ju bott i skiten i nästan ett år. Men pga den andra snubben bara tyckte att "allt var fint" så står det inte i protokollet. Vi tänker inte betala.
Sen har han även sagt att det tar ca 3 månader innan någon kan komma och fixa så vi kan få in vår diskmaskin och att det tar minst lika lång tid för tapetsering. Inte en chans sa vi, så han skulle "försöka lösa det".
Han har dessutom sagt massa om att nya hyresgästen är missnöjd med lägenheten och vi sa att vi fattar det eftersom den är skitful och skadad. Han sa "ja, vad tycker ni vi ska göra". Eeeh, det är väl knappast vårt problem att ni missköter era lägenheter. Och det är verkligen inte vårt problem att han är missnöjd. Om man tar en lägenhet utan att titta på den och den dessutom är riktigt ful och skadad så är det väl inte så konstigt. Då får man skylla sig själv. I vilket fall som helst är det ju inte vårt problem.
Ja, det är väl allt tror jag. Men jag har säkert glömt något. Dom är verkligen riktiga praktarslen. Man kan inte gå från att vanvårda ett ställe till att bli normal och förvänta sig att hyresgästen som bodde där senast ska betala för allt slitage som varit de senaste 30 åren, och särskilt inte när det som i vårt fall inte uppstått nya skador. VI använde bara gamla hål i väggarna när vi satte upp saker.
Tur att man är medlem i hyresgästföreningen iaf. Min sambos pappa, som är riktigt bra på att prata och som säkert får en hel del auktoritet jämfört med oss ska prata med honom idag också. Han har varit med varje inflyttning och utflyttning och städat.
Så det är det här jag går hemma och tänker på om dagarna. Riktigt riktigt irriterande. Jag gillar verkligen vår nya lägenhet men det här får mig bara att vilja flytta. Mår typ illa när jag tänker på hur mycket pengar vi ger Orustbostäder i hyra varje år. Usch.
Imorgon ska jag i alla fall till Ullared igen och shoppa kläder. Kunde inte kommit mer lägligt ;)