• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • litengunnarolle

Hej och hå! Här kommer lilla jag som inte vet något om omega men gärna skulle vilja veta litegrann :)
    Vad är det för skillnad på omega 3 och 6?
    Vad är det bra för?
    Vad är det för skillnad på olika märken?

Tacksam för svar! ^^

• Trollet Ludenben
    litengunnarolle skrev 2010-08-08 16:15:55 följande:
    Hej och hå! Här kommer lilla jag som inte vet något om omega men gärna skulle vilja veta litegrann :)
    Vad är det för skillnad på omega 3 och 6?
    Vad är det bra för?
    Vad är det för skillnad på olika märken?

Tacksam för svar! ^^
    omega 3 är fiskfettsyror. Det är bra för hjärnans utveckling, sömn, hud, hjärta/kärl mm. Skillanden mellan olika märken är balansen mellan de olika omegaefettsyrorna.
    Älskade ungar
  • litengunnarolle
    Trollet Ludenben skrev 2010-08-08 16:29:18 följande:
    omega 3 är fiskfettsyror. Det är bra för hjärnans utveckling, sömn, hud, hjärta/kärl mm. Skillanden mellan olika märken är balansen mellan de olika omegaefettsyrorna.
    Tack så mycket för svaren! ^^
  • Lillmonstret

Hej, kan man ge omega 3 till en 3 månaders bebis??

• Lillmonstret

Har nu hittat en produkt som heter eye Q baby men den verkar inte gå att köpa någonstans

• Little Ms Chatterbox
    Lillmonstret skrev 2010-08-15 23:00:38 följande:
    Har nu hittat en produkt som heter eye Q baby men den verkar inte gå att köpa någonstans
    Den saluförs inte i Sverige men finns att få tag på tex Amazon.com
    Om du ammar så går det över i bröstmjölken så får ni båda nytta av det. Det finns mumomega, samma tillverkare som Eye Q; Efanatal, samma tillverkare som Efalex och MorDHA, samma tillverkare som Mor-EPA mini. De har riktakt in sig på att vara bra för gravida och ammande.
    Om du inte ammar så kan du ge tex Eskimo kids, minska lite på D-vitamin dropparna. Det går att blanda med tex ersättningen. Eller någon av de andra, mumomega Efanatal eller MorDHA. Eye Q baby är främst en lättöppnad kapsel men det går lika bra att ta en vanlig kapsel och sticka hål med nål och klämma ut innehållet.

Jag brukar köpa på vitaminvaruhuset.se , de har alla jag nämnt utan MorDHA. Annars så bör de finnas på närmsta hälsokost.
  • Flowerfairy

Nu har jag och sonen tillsammans käkat upp ett paket e-epa utan resultat... Min 5 åring har troligtvis Aspergers (och jag har liknande symptom) och jag hade hoppats det skulle hjälpa honom mot alla utbrott.

Vi har tagit en kapsel varje morgon under några månader. Själv känner jag mig likadan som förut. Sonens utbrott kan möjligtvis ha minskat något i antal, fast däremot är utbrotten mycket värre och våldsammare. Han är mycket aggressivare och slåss mer.

Många har skrivit att de inte märkt resultatet förrän de slutat med omegan och märkt skillnaden. Vi har haft uppehåll i ca en vecka och det är inte värre nu än under tiden...

Hur länge ska man äta E-epa innan man ser resultat? Är kanske en kapsel per dag för lite? Ska vi prova någon annan sort i stället?

• Little Ms Chatterbox
    Flowerfairy skrev 2010-08-16 15:16:25 följande:
    Nu har jag och sonen tillsammans käkat upp ett paket e-epa utan resultat... Min 5 åring har troligtvis Aspergers (och jag har liknande symptom) och jag hade hoppats det skulle hjälpa honom mot alla utbrott.

Vi har tagit en kapsel varje morgon under några månader. Själv känner jag mig likadan som förut. Sonens utbrott kan möjligtvis ha minskat något i antal, fast däremot är utbrotten mycket värre och våldsammare. Han är mycket aggressivare och slåss mer.

Många har skrivit att de inte märkt resultatet förrän de slutat med omegan och märkt skillnaden. Vi har haft uppehåll i ca en vecka och det är inte värre nu än under tiden...

Hur länge ska man äta E-epa innan man ser resultat? Är kanske en kapsel per dag för lite? Ska vi prova någon annan sort i stället?
    Vad tråkigt att det inte har haft någon inverkan.
    Just E-Epa så har jag sett att man rekommendationerna är 1-2 kapslar så det går ju testa om det blir någon effekt med att ge mer.
    Har du testat något annat märke, tex Mor-EPA mini, den är det både Omega-3 & -6 i. Kanske den kombinationen han bättre behöver.

Vi började att ge sonen Mor-EPA mini första gången för snart 3 år sen och det märktes först och främst på humöret. Och att han somnade mycket lättare.
    Själv har jag ätit Omega i flera år också, men den sista tiden har jag gått över till just PlusEPA, annat märke men med samma mängd EPA som i E-Epa. Idag fick jag mensen och jag blev totalt överraskad för jag har inte haft någon PMS alls denna månaden. Så på mig verkade det väldigt bra.

Om du testar något annat märke så var inte rädd för att ge mer än rekommenderade dosen. Det finns typ 2 kända biverkningar, Omega-3 kan vara något blodförtunnande och att man kan bli lite lösare i magen men det är ofta övergående.
    Jag blir så ledsen när jag får höra att det inte hjälper med Omega. För de flesta ger det så mycket, hela livet blir annorlunda. När det inte blir så för andra så tar jag det nästan personligt Jag önskar att ni hittar något som hjälper er.
    Har ni kontaktat bup för utredning och stöttning?
  • Trollet Ludenben
    Flowerfairy skrev 2010-08-16 15:16:25 följande:

just e-epa märkte vi skillnad inom ett par veckor... det var nog efter förta veckan att han blev mindre aggressiv. han har med asperger.. och adhd.
    Vår läkare sa att 1 kapsel 500 mg är dosen till barn. Jag frågade om vi skulle höja men han sa att det var tillräckligt för ett barn. Min son är 7 år.
    Om den haft effekt så skulle den märkst nu
    Älskade ungar
  • molekyl

Vad rekommenderar ni för sort om man vill lindra ångest? Min sambo har problem med tvångstankar/ångest och har gått med på att äta Omega. Han har till och med gått med på att äta fiskolja (är vegetarian, men något desperat).

Tacksam för svar!

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)