• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Fizens mamma

min killeblir 6 i nov

en stolt mamma till två underbara pojkar
  • Lottie72

Nu behöver jag lite råd!! Beställde hem eye q till min största dotter som vi misstänker har adhd och innan vi gör något annat tänkte vi ge fiskolja en chans!! Hon har fått den stora "inställningsdosen" i en månad nu och jag märker en liten skillnad på henne, hon är en anings lugnare men hennes humör är fruktansvärt mycket sämre....
    nu har jag även köpt plus epa och gett i två dagar.......ska jag fortsätta med Eye Q nu? hon har fått båda de här två dagarna men det är kanske för hög dos nu? Känner mig ganska villrådig!!

Sen var det någon som skrev om problem att svälja kapslarna och dottern tycker det är jättesvårt....hon provar och provar men det slutar med att jag tar hål och hon säger att det smakar väldigt illa.......så hur gör man undrar jag oxå??

dottern är 6 1/2 och börjar ettan nu i höst

• Trollet Ludenben
    Lottie72 skrev 2010-07-29 02:25:02 följande:
    Nu behöver jag lite råd!! Beställde hem eye q till min största dotter som vi misstänker har adhd och innan vi gör något annat tänkte vi ge fiskolja en chans!! Hon har fått den stora "inställningsdosen" i en månad nu och jag märker en liten skillnad på henne, hon är en anings lugnare men hennes humör är fruktansvärt mycket sämre....
    nu har jag även köpt plus epa och gett i två dagar.......ska jag fortsätta med Eye Q nu? hon har fått båda de här två dagarna men det är kanske för hög dos nu? Känner mig ganska villrådig!!

Sen var det någon som skrev om problem att svälja kapslarna och dottern tycker det är jättesvårt....hon provar och provar men det slutar med att jag tar hål och hon säger att det smakar väldigt illa.......så hur gör man undrar jag oxå??

dottern är 6 1/2 och börjar ettan nu i höst
    Det räcker att de ger det ena alternativet. I alla fall om du ger full dos på båda. Jag föreslår att du ger plusepan för gällande ADHD är den bättre.
    Till min son lägger jag kapseln på en sked med yoghurt och han sväljer det. Nu kan han även svälja med vatten för vi har tränat på mindre tabletter först.
    Älskade ungar
  • Lottie72
    Trollet Ludenben skrev 2010-07-29 08:11:50 följande:
    Det räcker att de ger det ena alternativet. I alla fall om du ger full dos på båda. Jag föreslår att du ger plusepan för gällande ADHD är den bättre.
    Till min son lägger jag kapseln på en sked med yoghurt och han sväljer det. Nu kan han även svälja med vatten för vi har tränat på mindre tabletter först.
    tack för svar!! Vad är full dos på plus epan? mer än en kapsel?
  • Trollet Ludenben
    Lottie72 skrev 2010-07-29 10:14:45 följande:
    jag har ingen aning för vi använder e-epa till min son. Det är samma sak som plusepa, annat fabrikat bara. Full dos på eye-q är ju 6 kapslar/dygn. Jag vet att det finns folk som kombinerar olika omega3preparat, har för mig att TS gör det för att det har olika effekt på olika symptom. Men har ingen koll riktigt på hur hon gjort med dosen. Hon kikar säkert in här och läser och kan svara Jag kan ha helt fel men jag har för mig att hon skrivit det.
    Älskade ungar
  • HA82

nån som vet vart man kan få tag på Eye Q baby?

• Little Ms Chatterbox
    Lottie72 skrev 2010-07-29 10:14:45 följande:
    PlusEPA är en kapsel/dag. Den innehåller 500mg EPA.
    Vi ger PlusEPA på morgonen och 2 Eye Q på kvällen. För några dagar sen var Eye Q slut här hemma och det blev glapp på någon dag innan vi fick hem ny så då fick han 2 Mor-EPA mini istället till kvällen och jag tycker nog att han var något lungnare, harmoniskare under just dom dagarna, men det är helt ovetenskapligt
    HA82 skrev 2010-07-29 14:53:59 följande:
    nån som vet vart man kan få tag på Eye Q baby?
    Tror inte att de finns här i Sverige men det går att få hem tex från amazon.com
  • Bojjan84

Hejsan!
    Kan någon hjälpa  mig i denna omega jungel?
    Min son 5½ skulle behöva något som hjälper honom med hans humör och bromsa ner hans impulser lite och gör honom mer harmonisk...
    Vi misstänker inte nå adhd el liknande och han somnar bra (vaknar dock lite tidigt : /
     Vad skulle passa honom?

• JennyOEmilia
    Bojjan84 skrev 2010-08-06 13:26:41 följande:
    Hejsan!
    Min son 5½ skulle behöva något som hjälper honom med hans humör och bromsa ner hans impulser lite och gör honom mer harmonisk...
    Vi misstänker inte nå adhd el liknande och han somnar bra (vaknar dock lite tidigt : /
     Vad skulle passa honom?
    Jag är ingen expert på området, men jag har en son på 4,5 och han började med Eye Q flytande och då börjar man med en högre dos och då märkte jag att han blev lite mer harmonisk och det gick att prata med honom mer, men sedan så började han tröttna på att ta dem och jag bytte märke för att det skulle vara lite roligare och under semestern så har det blivit lite si och så med att ta dem och han har varit väldigt envis och arg.

Men igår fick jag i honom en plusEpa på morgonen och två kapslar Eye Q tuggisar på kvällen och idag är han lugn och glad.

Du får testa dig fram. Kanske börja med morepa eller eye q?

PS min son har inte heller adhd eller någon annan diagnos.
  • Trollet Ludenben
    Bojjan84 skrev 2010-08-06 13:26:41 följande:
    Hejsan!
     Vad skulle passa honom?
    plusepa alternativt e-epa. Samma sak, olika fabrikat. Plusepa är nog i minre kapslar så ja tror de är lättare att svälja.
    Eye-q går även bra, de har flytande och tuggisar för de som inte kan svälja. Morepa är med en bra sort, de har morepa junior med små kapslar.

Till min stora son som har asperger och ADHD har vi e-epa och till minsta sonen som inte har diagnos men jobbigt med sömnen har vi eskimokids. Han sover mycket bättre med den. Ett helt otroligt resultat.
    Älskade ungar
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)