• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox
    Mamma Tes skrev 2011-01-11 23:51:28 följande:
    På dagarna varierar det. Ibland har hon sovit dåligt på dagen 1-2 gånger a´20-30 minuter men det har ordnat till sig. Nu sover hon ofast bara en gång och 1-2 timmar. Igår sov hon 2 timmar i ett kör på dagen men vaknade ändå 00 och var vaken till 02.15.

Nu det senaste så skriker hon då hon vaknar på natten men lugnar sig då vi kommer in. Hon ligger lungt i sängen så länge vi håller handen på henne och har vidöppna ögon och är jättepigg. Hon skulle nog helst vilja komma upp och leka... Har provat att gå runt och vagga henne, låta henne ligga hos oss (går inte alls, bara klättrar runt) ha henne sittandes i knäet i soffan med tv:n på låg volym, buffa i sängen and so on. Hon kan verka ha somnat i sin säng men så fort man reser sig upp så har hon ställt sig upp i sängen på 2 sekunder!

Vi har inte provat att öka dosen då det inte står något om det på flaskan. Men det är ok alltså?
    Dosen som står på flaskan är rekommenderade dagsbehovet utefter vad en normal persons behov är, men om man behöver mer så är det inte farligt att ta större dos. Omega är något som finns i fet fisk, olivolja osv. Om man äter större mängder fisk så blir man inte skadad. Att ta 7,5 -10 ml Eskimo kids på en dag är inte mer än att man äter fisk 2-3 dagar i rad. (mellan tummen och pekfingret) Något som tex islänningar och andra naturfolk gör dagarna i ända, hela livet.
    Den vanligaste biverkningen man har sett vid överkonsumention av Omega är lösare avföring.

Min son äter 1 PlusEPA på morgonen och 2 mor-EPA mini till kvällen, motsvarar ca 10 ml Eskimo kids.
  • plura

Hej tråden
    Kopierar min svammliga fråga rakt av ifrån ADHD tråden och hoppas på lite hjälp :

Sitter och försöker jämföra priser och sorter på olika omega produkter nu. plusepa eller e-epa står det inget om att börja med en högre dos de första 12 veckorna som på eye-q -ska man inte göra det?
    Eepa fanns både i 650 mg och 500 mg -borde väl vara den lägre dosen då?
    Sen läste jag att omega-6 kunde vara bra vid sömnproblem, skulle man kanske kombinera med en sort som innehåller det också och måste man då minska mängden -då man ej ska ge för mycket?
    Nån omega3 kunnig som kan ge mig lite backup här.
    Känner att jag lägger ner projekt beställa för en stund, då jag inte kan bestämma mig.
    Skit att det ska vara så dyrt bara -annars har man väl kunnat handla på bara *suck*  

• Mamma Tes
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-01-12 16:25:20 följande:
    Dosen som står på flaskan är rekommenderade dagsbehovet utefter vad en normal persons behov är, men om man behöver mer så är det inte farligt att ta större dos. Omega är något som finns i fet fisk, olivolja osv. Om man äter större mängder fisk så blir man inte skadad. Att ta 7,5 -10 ml Eskimo kids på en dag är inte mer än att man äter fisk 2-3 dagar i rad. (mellan tummen och pekfingret) Något som tex islänningar och andra naturfolk gör dagarna i ända, hela livet.
    Den vanligaste biverkningen man har sett vid överkonsumention av Omega är lösare avföring.

Min son äter 1 PlusEPA på morgonen och 2 mor-EPA mini till kvällen, motsvarar ca 10 ml Eskimo kids.
    Varför olika sorter? Nyfiken! Och vilken problematik har din son?
  • plura
    plura skrev 2011-01-12 20:45:09 följande:
    Hej tråden
    Kopierar min svammliga fråga rakt av ifrån ADHD tråden och hoppas på lite hjälp :

Sitter och försöker jämföra priser och sorter på olika omega produkter nu. plusepa eller e-epa står det inget om att börja med en högre dos de första 12 veckorna som på eye-q -ska man inte göra det?
    Eepa fanns både i 650 mg och 500 mg -borde väl vara den lägre dosen då?
    Sen läste jag att omega-6 kunde vara bra vid sömnproblem, skulle man kanske kombinera med en sort som innehåller det också och måste man då minska mängden -då man ej ska ge för mycket?
    Nån omega3 kunnig som kan ge mig lite backup här.
    Känner att jag lägger ner projekt beställa för en stund, då jag inte kan bestämma mig.
    Skit att det ska vara så dyrt bara -annars har man väl kunnat handla på bara *suck*  
    Ska kanske tillägga att sonen är 11 har AS och ADD bla
  • Mamma Tes

Jag har läst mycket senaste tiden att omega 6 ska man över huvud taget inte sträva efter att införa i kroppen då den är inflammatorisk. Ingen som hört och läst samma?

• Little Ms Chatterbox
    Mamma Tes skrev 2011-01-12 20:51:08 följande:
    Varför olika sorter? Nyfiken! Och vilken problematik har din son?
    När vi började med omega för ca 3 år en så testade vi först Mor-EPA mini. Den första effekten vi såg var att han blev lugn och harmonisk. Somnade på en kvart på kvällen, i vanliga fall tog det ca 1½-2 timmar för honom att somna.
    Sen när kraven på honom ökat genom att han blivit äldre och mer av hans problem mer blommat ut så har han behövt mer Omega. När vi testade PlusEPA för 1 år sen så var det väldigt stor förändring på hans humör, han blev mycket lugnare och hans utbrott minskade markant. Hans skolarbete blev bättre och han klarar av påfrestningar bättre.
    PlusEPAn ger utbrottsfria dagar så han kan lägga energin på att klara av skolan och alla krav under dagen och Mor-EPA mini gör att han kan slappna av och komma till ro på kvällen. vi har testat att inte ge Mor-EPA mini på kvällen men det märks att han behöver det. Varje gång han inte kan somna på kvällen är det för att han har glömt att ta Mor-EPA mini.

Han har diagnoserna ADHD och Atypisk Autism. Hans svaga sidor (innan utredning, diagnos och medicinering) är koncentrationssvårigheter, arbetsminnet. Han får utbrott och har svårt för stress. Hans hyperaktivitet är mest riktad inåt, pillig i fingrarna och supersnabb i tankarna. Han låser sig ofta i klassiska ADHD och Autism situationer.
    Hans starka sidor är läsförståelse, logiskt tänkande (något som lyser med sin frånvaro om man försöker reda ut en låsning) Han är oerhört smart, tack vare Omega och medicinering klarar han alla målen i skolan. Han har svårt för matte men hankar sig fram ändå.

PlusEPA innehåller endast Omega-3 oljan EPA, 500mg. 6 st Eye Q innehåller ug. samma dos EPA och vi fick ganska bra effekt av den dosen Eye Q men inte så mycket på just humöret. Koncentrationen var bra men inte humöret. Det var som att DHA och GLA (Omega-6) "åt upp" en del av EPA. Så man inte fick samma effekt av samma mängd EPA.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jag har inte varit rädd att mixtra och testa mig fram för att få rätt dos på Omega till sonen. Nu tycker jag att det är rätt så bra och vill inte röra det mer. Så länge situationen och problematiken är som det är nu.
    Anledningen till att jag har varit och fortfarande är öppen till att öka dosen är att Omega är pressad fisk, inget kemiskt framställt konstigt jox. så länge eskimåerna äter fisk utan att bli skadade av det så ska det nog funka på min familj också.
    Rekommendationerna hur mycket ett normalbehov av Omega "ska" se ut styrs av livsmedelsverket och hälsokosttillverkarna måste följa de rekommendationerna. Personer med npf-problematik har ett större behov av omega. Om det beror på att de inte kan ta upp Omega lika lätt, kanske gör åt Omegan fortare eller helt enkelt behöver mer Omega än "normal-Svensson" vet jag inte men tillverkarna får bara skriva dos efter rekommendationerna, annars mister de sitt tillstånd att sälja sitt preparat. Det är upp till var och en att själv se hur mycket man behöver för att få i sig en lagom dos så man får önskad effekt.
  • lillälva
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-01-11 23:19:45 följande:
    lillälva skrev 2011-01-11 14:40:24 följande:
    Hej!

Har en liten kille på dryga 8 månader som sover mkt dåligt på nätterna, långa vakenperioder, svårt att finna ro osv. Vi har bland annat blivit tipsade om omega tre och då främst mor-EPA mini som jag köpte idag. Är det ngn som gett denna sort till nån så liten? Dagsdosen är två kapslar, men tänker att en kapsel kanske räcker då han är så liten. På den svenska bruksanvisningen står ingen åldersgräns, men på den engelska står "dagsdos till barn över tre år". Hur skulle ni gjort? I affären sa de att man inte kan överdosera omega tre.

Hade inte koll på att det fanns en "expert-tråd" om detta, då hade jag frågat innan jag köpte...men vad tror ni om den sorten jag valt, om man ser på ändamålet? Kanske andra tips?
    Jag gav min ena tvilling Eskimo kids när hon var ca 10 månader.
    Åldersrekommendationerna är främst för att små barn inte är så duktiga på att svälja kapslar men det är bara att sticka hål på kapseln och klämma ut innehållet. Kapseln i sig själv innehåller inte något nyttigt, bara gelatin.
    Man brukar säga att små barn behöver lika mycket Omega som större barn eftersom deras hjärnor utvecklas så mycket just under första tiden. Så behovet av Omega är större under den tiden.
    Min personliga erfarenhet av de olika Omega sorterna är att de med kombinerat Omega-3 och Omega-6 i är bäst för sömnen. Och främst Mor-EPA mini har varit bäst för oss. Den ger ett lugn och ro till kvällen.
    Sen kan man även ha bra eller mycket bra effekt av tex Eskimo kids och Eye Q. tex Eskimo kids innehåller även Omega-9 som är bra för huden och även det kan påverka sömnen indirekt, torr hud kan irritera och påverka sömnen.
    Man får testa sig fram för att hitta det bästa för just er situation men Mor-EPA mini är en bra produkt och jag hoppas att du inte kommer bli besviken. 
    Tack så mycket för att du tog dig tid att svara! Vi har nu gett två kapslar morEPA mini junior i kvälllsgröten i fyra dagar. Natten som gick sov han sitt längsta pass någonsin utan att vakna och vara ledsen. FEM timmar! Tidigare rekord är 2,5 timmar... kan det redan ha gett resultat tro!?! Vågar inte hoppas, men ser fram emot natten med spänning. Dessutom har han idag varit mkt mer harmonisk än han brukar. Kan ju bero på att han sov bättre i natt, men ja, jag vet inte vad jag ska tro!
  • Mamma Tes

Nu har vi gett våran dotter 1,5 tsk eskimo kidz istället för 1 men märker inte ngn direkt skillnad ännu. Läste däremot på förpackningen att dagsdosen på 1 tsk inte ska överskridas. Blir lite orolig och nojjig. Behöver jag vara det?

• Little Ms Chatterbox
    Mamma Tes skrev 2011-01-20 11:25:37 följande:
    Nu har vi gett våran dotter 1,5 tsk eskimo kidz istället för 1 men märker inte ngn direkt skillnad ännu. Läste däremot på förpackningen att dagsdosen på 1 tsk inte ska överskridas. Blir lite orolig och nojjig. Behöver jag vara det?
    Den rekommenderade dagsdosen är för normalt dagsbehov, att överskrida den med mer Omega kan ge lösare avföring, det är den mest kända biverkningen men sen så innehåller ju Eskimo kids även andra saker så som vitamin D, men inte så mycket som D-droppar som man rekommenderas av BVC att ge. Om man ger mer Eskimo kids så kan man utesluta D-dropparna.
    De rekommenderade dosen på förpackningen måste tillverkarna skriva ut annars mister de sin rättighet att saluföra naturläkemedel i Sverige. Den dosen utgår ifrån vad en normalpersons dagsbehov är, av en eller annan anledning så kan vissa personer behöva mer Omega, så för att få effekt så kan man testa att ge mer. Men om du känner att du blir orolig över att ge större dos så ska du inte göra det. Det är viktigt att du känner dig säker i den handlingen. Och eftersom att du inte har sett någon förbättring så verkade det inte hjälpa heller med att öka dosen. Så spar de pengarna.
    Jag ger mina barn större dos än rekommenderat, jag känner ingen oro över det. Jag ser klar förbättring vid ökad dos så mina barn kanske inte ens tar upp all Omega de får i sig när de får rekommenderade dosen, eller så har de större behov av mer Omega.

Jag kommer inte ihåg om du har skrivit när på dygnet du ger Eskimo kids. På morgonen, kvällen eller uppdelat under dagen?
    Det kan ju vara så att det är på fel tidpunkt för ditt barn. Bara en tanke, om du ger tex på morgonen så hinner effekten gå ur kroppen framåt natten eller om man ger på kvällen så kan det vara fiskupprapningar som stör.
    Jag vet inte alls vad det kan vara bara några saker som jag tänker på. Låter det inte vettigt på något sätt för dig så bry dig inte om att jag svamlar
  • Mamma Tes
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-01-20 12:52:29 följande:
    Den rekommenderade dagsdosen är för normalt dagsbehov, att överskrida den med mer Omega kan ge lösare avföring, det är den mest kända biverkningen men sen så innehåller ju Eskimo kids även andra saker så som vitamin D, men inte så mycket som D-droppar som man rekommenderas av BVC att ge. Om man ger mer Eskimo kids så kan man utesluta D-dropparna.
    De rekommenderade dosen på förpackningen måste tillverkarna skriva ut annars mister de sin rättighet att saluföra naturläkemedel i Sverige. Den dosen utgår ifrån vad en normalpersons dagsbehov är, av en eller annan anledning så kan vissa personer behöva mer Omega, så för att få effekt så kan man testa att ge mer. Men om du känner att du blir orolig över att ge större dos så ska du inte göra det. Det är viktigt att du känner dig säker i den handlingen. Och eftersom att du inte har sett någon förbättring så verkade det inte hjälpa heller med att öka dosen. Så spar de pengarna.
    Jag ger mina barn större dos än rekommenderat, jag känner ingen oro över det. Jag ser klar förbättring vid ökad dos så mina barn kanske inte ens tar upp all Omega de får i sig när de får rekommenderade dosen, eller så har de större behov av mer Omega.

Jag kommer inte ihåg om du har skrivit när på dygnet du ger Eskimo kids. På morgonen, kvällen eller uppdelat under dagen?
    Det kan ju vara så att det är på fel tidpunkt för ditt barn. Bara en tanke, om du ger tex på morgonen så hinner effekten gå ur kroppen framåt natten eller om man ger på kvällen så kan det vara fiskupprapningar som stör.
    Jag vet inte alls vad det kan vara bara några saker som jag tänker på. Låter det inte vettigt på något sätt för dig så bry dig inte om att jag svamlar
    Jag tänkte bara på att det står att man inte ska överskrida... Klart dom måste rekommendera ett dagsintag om du förstår hur jag menar.

Hon får dom till kvällen men hon beter sig likadant som hon gjorde innan hon började få dom, så är nog inga rapar där

Så då kanske hon får för mkt D-vitamin nu då. Nu gav du mig ytterligare en ska att fundera på
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)