Mamma Tes skrev 2011-01-12 20:51:08 följande:
Varför olika sorter? Nyfiken! Och vilken problematik har din son?
När vi började med omega för ca 3 år en så testade vi först Mor-EPA mini. Den första effekten vi såg var att han blev lugn och harmonisk. Somnade på en kvart på kvällen, i vanliga fall tog det ca 1½-2 timmar för honom att somna.
Sen när kraven på honom ökat genom att han blivit äldre och mer av hans problem mer blommat ut så har han behövt mer Omega. När vi testade PlusEPA för 1 år sen så var det väldigt stor förändring på hans humör, han blev mycket lugnare och hans utbrott minskade markant. Hans skolarbete blev bättre och han klarar av påfrestningar bättre.
PlusEPAn ger utbrottsfria dagar så han kan lägga energin på att klara av skolan och alla krav under dagen och Mor-EPA mini gör att han kan slappna av och komma till ro på kvällen. vi har testat att inte ge Mor-EPA mini på kvällen men det märks att han behöver det. Varje gång han inte kan somna på kvällen är det för att han har glömt att ta Mor-EPA mini.
Han har diagnoserna ADHD och Atypisk Autism. Hans svaga sidor (innan utredning, diagnos och medicinering) är koncentrationssvårigheter, arbetsminnet. Han får utbrott och har svårt för stress. Hans hyperaktivitet är mest riktad inåt, pillig i fingrarna och supersnabb i tankarna. Han låser sig ofta i klassiska ADHD och Autism situationer.
Hans starka sidor är läsförståelse, logiskt tänkande (något som lyser med sin frånvaro om man försöker reda ut en låsning) Han är oerhört smart, tack vare Omega och medicinering klarar han alla målen i skolan. Han har svårt för matte men hankar sig fram ändå.
PlusEPA innehåller endast Omega-3 oljan EPA, 500mg. 6 st Eye Q innehåller ug. samma dos EPA och vi fick ganska bra effekt av den dosen Eye Q men inte så mycket på just humöret. Koncentrationen var bra men inte humöret. Det var som att DHA och GLA (Omega-6) "åt upp" en del av EPA. Så man inte fick samma effekt av samma mängd EPA.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jag har inte varit rädd att mixtra och testa mig fram för att få rätt dos på Omega till sonen. Nu tycker jag att det är rätt så bra och vill inte röra det mer. Så länge situationen och problematiken är som det är nu.
Anledningen till att jag har varit och fortfarande är öppen till att öka dosen är att Omega är pressad fisk, inget kemiskt framställt konstigt jox. så länge eskimåerna äter fisk utan att bli skadade av det så ska det nog funka på min familj också.
Rekommendationerna hur mycket ett normalbehov av Omega "ska" se ut styrs av livsmedelsverket och hälsokosttillverkarna måste följa de rekommendationerna. Personer med npf-problematik har ett större behov av omega. Om det beror på att de inte kan ta upp Omega lika lätt, kanske gör åt Omegan fortare eller helt enkelt behöver mer Omega än "normal-Svensson" vet jag inte men tillverkarna får bara skriva dos efter rekommendationerna, annars mister de sitt tillstånd att sälja sitt preparat. Det är upp till var och en att själv se hur mycket man behöver för att få i sig en lagom dos så man får önskad effekt.