• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox
    Mamma Tes skrev 2011-01-20 23:03:54 följande:
    Jag tänkte bara på att det står att man inte ska överskrida... Klart dom måste rekommendera ett dagsintag om du förstår hur jag menar.

Hon får dom till kvällen men hon beter sig likadant som hon gjorde innan hon började få dom, så är nog inga rapar där

Så då kanske hon får för mkt D-vitamin nu då. Nu gav du mig ytterligare en ska att fundera på
    Usch, nu har jag satt griller i huvudet på dig. Det var inte meningen! Det går givetvis att räkna ut hur mycket D-vitamin det blir i förhållande till rekommendationerna och dagsbehovet för en 1½-åring. Men jag är inte rätta personen för det. Så det är bättre du räknar på det själv och känner efter hur du vill göra, ge mer Omega eller inte.
    Om det nu skulle vara så att du får bättre effekt av att ge mer Eskimo kids men inte vill ge för stor dos av det så kan du ju lägga till tex Eye Q eller Mor-EPA mini som innehåller både Omega-3 & -6 men inte D vitamin. E vitamin ska alla Omegaoljor innehålla, E vitamin är ett antioxidant som hindrar Omegan från att härskna.
  • Tida77

Kan ni kunniga ge mig lite råd om vilken omega jag ska ge min dotter?

Hon vägrar somna och komma till ro på kvällen. (2,5 år) Hon ligger och skriker och fullkomligt vrålar på mig fast jag sitter bredvid. Vi har provat allt känns det som, sova i eget rum o egen säng, sova bredvid oss, somna själv, somna bredvid oss osv osv. Men inget funkar! När hon väl slutar skrika (mellan en halvtimme och två timmar per kväll) ligger hon och pratar för sig själv ibland tio minuter ibland två timmar till.

De ytterst få gånger hon somnar någorlunda lugnt vaknar hon ofta vid elva-tolv och är vaken minst tre timmar, ofta fyra.

När hon var yngre fick hon "ren" omega3 i stor (vuxen) dos, men jag blev avrådd då det tydligen kan vara farligt om hon börjar blöda.
    Nu får hon istället Eskimo-3 en kapsel per dag, vilket är 80mg EPA och 54mg DHA, men jag märker ingen effekt på sömnen (som jag gjorde när hon fick vuxendos av annat märke, då kom jag ofta på på kvällen att jag glömt ge på morgonen för hon somnade sämre)

Någon som kan ge tips och råd på vad jag ska ge henne istället? Hon har haft dessa sömnproblem i över ett år nu till och från och jag vet inte vad jag ska ta mig till snart! Hon måste ju sova och inget vi gör verkar hjälpa :(

Vilken sort ska jag köpa? Hur stor dos törs jag ge?
    Tack snälla för svar

• Little Ms Chatterbox
    Tida77 skrev 2011-01-26 14:06:42 följande:
    Kan ni kunniga ge mig lite råd om vilken omega jag ska ge min dotter?

Hon vägrar somna och komma till ro på kvällen. (2,5 år) Hon ligger och skriker och fullkomligt vrålar på mig fast jag sitter bredvid. Vi har provat allt känns det som, sova i eget rum o egen säng, sova bredvid oss, somna själv, somna bredvid oss osv osv. Men inget funkar! När hon väl slutar skrika (mellan en halvtimme och två timmar per kväll) ligger hon och pratar för sig själv ibland tio minuter ibland två timmar till.

De ytterst få gånger hon somnar någorlunda lugnt vaknar hon ofta vid elva-tolv och är vaken minst tre timmar, ofta fyra.

När hon var yngre fick hon "ren" omega3 i stor (vuxen) dos, men jag blev avrådd då det tydligen kan vara farligt om hon börjar blöda.
    Nu får hon istället Eskimo-3 en kapsel per dag, vilket är 80mg EPA och 54mg DHA, men jag märker ingen effekt på sömnen (som jag gjorde när hon fick vuxendos av annat märke, då kom jag ofta på på kvällen att jag glömt ge på morgonen för hon somnade sämre)

Någon som kan ge tips och råd på vad jag ska ge henne istället? Hon har haft dessa sömnproblem i över ett år nu till och från och jag vet inte vad jag ska ta mig till snart! Hon måste ju sova och inget vi gör verkar hjälpa :(

Vilken sort ska jag köpa? Hur stor dos törs jag ge?
    Tack snälla för svar
    Min personliga erfarenheten av Omega så behöves även Omega-6 för att sömnen ska bli bra. Jag skulle tro att Eye Q, Mor-EPA mini eller Eskimo kids eller liknande skulle hjälpa mot sömnbesvären.
    Det där med ökad blödningsrisk. det stämmer att risken ökar men det är inte så markant. Om man ber BVC och VC att fylla i hennes journal att att hon äter omega så vet sjukvården att risken finns vid eventuella operationer och man kan ju hålla upp själv inför operationer.
    Jag är inte orolig för den ökade blödningsrisken som det kan medföra för mina barn. Min son som äter 1 kapsel PlusEPA (500 mg EPA en del av Omega-3) och 2 kapslar Mor-EPA mini har det inte blivit någon märkbar förändring. Han har inte slagit sig något stort men en del skrubbsår och andra sår har det blivit.
  • Tida77
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-01-26 18:30:47 följande:
    Min personliga erfarenheten av Omega så behöves även Omega-6 för att sömnen ska bli bra. Jag skulle tro att Eye Q, Mor-EPA mini eller Eskimo kids eller liknande skulle hjälpa mot sömnbesvären.
    Det där med ökad blödningsrisk. det stämmer att risken ökar men det är inte så markant. Om man ber BVC och VC att fylla i hennes journal att att hon äter omega så vet sjukvården att risken finns vid eventuella operationer och man kan ju hålla upp själv inför operationer.
    Jag är inte orolig för den ökade blödningsrisken som det kan medföra för mina barn. Min son som äter 1 kapsel PlusEPA (500 mg EPA en del av Omega-3) och 2 kapslar Mor-EPA mini har det inte blivit någon märkbar förändring. Han har inte slagit sig något stort men en del skrubbsår och andra sår har det blivit.
    Tack för svar. Har köpt morEPA mini idag och tänkte börja ge det i kväll.
    Tidigare har hon alltid fått till frukost, men jag har läst lite bakåt i tråden nu och tänkte att det kan vara smart att ge till kvällen istället. Tror ni det funkar att ge till middagen kl 17 när det är nattning vid 19?
    Funderar på att fortsätta ge en kapsel eskimo på morgonen och så två av morEPA till kvällen. (för att inte ändra för mycket på en gång och för att jag ändå har eskimo kvar. Om det visar bra effekt på sömnen tänkte jag prova ta bort morgondosen och se om det blir skillnad)

Tycker ni det är vettigt tänkt eller skulle ni gjort annorlunda?
  • LindaLampa

Jag vill bara berätta att jag har sedan en tid tillbaka givit mina barn eye q, en anledning till detta var pga att de har atopiskt eksem. Eksemen har kanske blivit lite bättre men de blir direkt värre när de är på dagis, tror det är ngt med maten (mkt hel- och halvfabrikat där, tyvärr). Men, de sover så himla bra på nätterna! Min 1½ åring, han vaknade alltid till flera gånger på kvällarna tidigare, och grät väldigt mkt. Men det gör han inte nu, sedan vi började med Eye q. Och jag själv äter omega 3 också, och upplever att min tidigare väldigt jobbiga pms har blivit bättre! I love omega 3!! Vet någon hur lång tid det kan tänkas ta innan man ser förbättring på eksem när man äter omega 3?

• Little Ms Chatterbox
    LindaLampa skrev 2011-01-30 11:56:44 följande:
    Jag vill bara berätta att jag har sedan en tid tillbaka givit mina barn eye q, en anledning till detta var pga att de har atopiskt eksem. Eksemen har kanske blivit lite bättre men de blir direkt värre när de är på dagis, tror det är ngt med maten (mkt hel- och halvfabrikat där, tyvärr). Men, de sover så himla bra på nätterna! Min 1½ åring, han vaknade alltid till flera gånger på kvällarna tidigare, och grät väldigt mkt. Men det gör han inte nu, sedan vi började med Eye q. Och jag själv äter omega 3 också, och upplever att min tidigare väldigt jobbiga pms har blivit bättre! I love omega 3!! Vet någon hur lång tid det kan tänkas ta innan man ser förbättring på eksem när man äter omega 3?
    Du skulle kunna testa att lägga till Omega-6 för att få bättre resultat på huden. Det finns i kapslar men att sticka hål på kapslarna och ge som det är kanske inte är så lyckat, det smakar hö. Det går att blanda i mat men har inte testat själv så jag vet inte hur mycket smaken tränger igenom.
    I Eskimo kids är det även Omega-9 i som även sägs vara bra för huden. Eskimo kids finns i Apelsin eller Tutti Fruttismak.
  • Livisu

Jag är TRÖTT jämt och ständigt, oro och har låg koncentrationsförmåga. Kvinna och vuxen. Vad rekommenderas?

• Little Ms Chatterbox
    Livisu skrev 2011-02-01 22:27:05 följande:
    Jag är TRÖTT jämt och ständigt, oro och har låg koncentrationsförmåga. Kvinna och vuxen. Vad rekommenderas?
    Har du kollat med läkare så du inte har någon brist på annat, tex järn eller blodsockret?
    Jag tror Omega-3 och Omega-6 i kombination för att få bukt med oron och koncentrationssvårigheten skulle vara bra. Tex Eye Q eller Mor-EPA mini. Jag känner mig mycket piggare och klartänkt när jag äter Omega.

Det är viktigt att du vet att jag inte är utblidad inom vård eller läkemedel, jag talar bara om utifrån mina egna erfarenheter av Omega.
  • Zolong
    Livisu skrev 2011-02-01 22:27:05 följande:

Jag tror också på Omega-3, just för koncentrationen och humör.
    Men även på Stressgard från Hela Pharma. Jag har många vänner som använder det vid te x nedstämdhet, stress, oro, koncentrationssvårigheter och trötthet. De rekommenderar den varmt! Någon kombinerar även Stressgard med PluEPA.
    Se t ex http://www.halsa24.nu/produkt/89/stressgard.html

• Majlo

Hallå
    Jag undrar om någon här har testat Kyäni Sunset???
    Vad tycker ni isåfall om det 

Gullungarna Alva-06 & August-08
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)