• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Soffifi
    LindaLampa skrev 2011-01-30 11:56:44 följande:
    Jag vill bara berätta att jag har sedan en tid tillbaka givit mina barn eye q, en anledning till detta var pga att de har atopiskt eksem. Eksemen har kanske blivit lite bättre men de blir direkt värre när de är på dagis, tror det är ngt med maten (mkt hel- och halvfabrikat där, tyvärr). Men, de sover så himla bra på nätterna! Min 1½ åring, han vaknade alltid till flera gånger på kvällarna tidigare, och grät väldigt mkt. Men det gör han inte nu, sedan vi började med Eye q. Och jag själv äter omega 3 också, och upplever att min tidigare väldigt jobbiga pms har blivit bättre! I love omega 3!! Vet någon hur lång tid det kan tänkas ta innan man ser förbättring på eksem när man äter omega 3?
    Vi har gett vår dotter med atopiskt eksem Eskimo Kids, vet inte om det är det som gör det men från att ha haft eksem över i princip hela kroppen har hon nu bara en fläck på hakan och en på höger handled. Detta såklart i kombination med att vi smörjer med Miniderm dagligen och Mildison vid behov.

Jag har börjat fundera på om man skulle skaffa några kapslar istället, mest för att det känns mer praktiskt när man ska någonstans och då hon nu är 2 år kan hon lättare ta det.
    Vilka är mest lika Eskimo? Är det EyeQ? 
  • MorAnna79

Kan man svälja MorEpa smart fats?

Har någon här testat flytande silver? ALltså om ni har barn med ADHD el liknande problematik?

• Meddelande borttaget
  • Lisa1980

Hej allihop,

Jag har läst lite grann i tråden men behöver lite mer kött på benen, hoppas nån har tid att svara på några frågor :o). Jag har länge misstänkt överaktivitet hos min minste pojke, han blir 4 efter sommaren. Vi har haft sömnproblem med honom sen han föddes. Han sover dock hyfsat sedan ett halvår tillbaka men jisses som vi har fått kämpa. Han stammar också rätt ordentligt sen ett år tillbaka (har fått iväg remiss till talpedagog och väntar på svar) och han har även problem att hålla tätt under dagtid (har blöja natt ff). Vi hade samtal nu i veckan på dagis då de under längre tid har haft lite extra koll på honom. De tror att samtliga problem hänger samman. Nu ska det komma en barnpsykolog och iaktta hans lek. Man får tydligen inte ställa nån diagnos på såhär små barn men jag vill ju försöka underlätta för honom så fort jag bara kan. Men så googlade jag och läste att eye q i många fall hjälper barn som är överaktiva. Jag vill testa så fort jag bara kan. Är det någon som rekommenderar eye q eller har ni bättre förslag??

Tack på förhand.

• Little Ms Chatterbox

Jag tycker att Eye Q är ett bra val. Den innehåller både Omega-3 och Omega-6. Andra likvärdiga produketer är Mor-EPA mini och Efalex.
    Eskimo kids är också bra, den innehåller också Omega-3 och Omega-6, och Omega-9 och vitamin D. Omega-9 är främst en "hud-olja". Så om man har problem med torr hud så kan det vara en fördel att välja den. Omega-6 är också bra för huden men Omega-9 är ännu bättre.

Om du väljer Eye Q och ger 6 kapslaar/15 ml om dagen och sen trappar ner och märker en försämring så fortsätt med den stora dosen, det är inget farligt att ge det hela tiden.
    Många barn med tex ADHD äter alltid stora dosen för att fungera i vardagen. Inget sagt att det är det din son har utan att man kan behöva större dos må så än vara. Min son äter 1 PlusEPA (500 mg EPA,  ena del av Omega-3) och 2 st MorEPA mini.

vitaminvaruhuset.se ligger på lite billigare än om du går till lokala hälsokosten.

• Lisa1980

Tack snälla för ditt snabba svar, har precis beställt eye q nu. Beställde innan jag kollade tråden, tror jag ska testa Eskimo kids efter eye q då eftersom han är väldigt torr i huden. Det är ingen fara att byta mellan de olika, vet du nåt om det??? Typiskt att jag inte kollade tillbaka här först.

Tack igen :o)

• Soffifi
    Lisa1980 skrev 2011-05-09 20:33:23 följande:
    Tack snälla för ditt snabba svar, har precis beställt eye q nu. Beställde innan jag kollade tråden, tror jag ska testa Eskimo kids efter eye q då eftersom han är väldigt torr i huden. Det är ingen fara att byta mellan de olika, vet du nåt om det??? Typiskt att jag inte kollade tillbaka här först.

Tack igen :o)
    Fick tips att ge rapsolja då det ska innehålla det som är bra för huden, nu minns jag inte vad hon sa att det var; Omega 6 eller 9..
  • Zolong

Jag ger min son MorEPA Kids Tuggisar och han sover mycket bättre. Dessutom tycker jag att hans hud inte är alls så torr längre heller. Vet inte om det är just den som gör det, men ändå...

Beställer också på nätet, då det är billigare än hälsokostaffärer.

http://www.halsa24.nu/kategori/54/omega-3.html

• Majlo

Hej 
    Jag funderar på att byta från MorEPA mini Junior till EyeQ tuggisar, måste man ge den höga dosen i början även om man har gett omega tidigare??

Gullungarna Alva-06 & August-08
  • Little Ms Chatterbox
    Majlo skrev 2011-05-26 15:07:09 följande:
    Hej 
    Jag funderar på att byta från MorEPA mini Junior till EyeQ tuggisar, måste man ge den höga dosen i början även om man har gett omega tidigare??

Nej det behöver du inte.
    Men man kan ändå behöva ge lite mer än 2 Eye Q om behovet av Omega är större. Tex många med ADHD tar mer än 2 om dagen. Det är något som man får prova sig fram för att hitta rätt dos på.
    Är det någon speciell effekt du är ute efter?
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)