• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • leyley

Det har funkat med två men nu har sonen börjat i klass 1 och det är mer krav på honom. Just nu funkar det inte med två om vi säger så. Jag ska ge honom två tabletter till idag. Tack för svar. Det är så svårt att veta hur man ska göra.

♥ Vilde William är min älskis♥ willinda.blogg.se
  • dettor

Little MS Chatterbox- vet du hur snabbt plusepa kan ha effekt? Vet att det är olika, men kan det ge effekt på mindre än en månad? Vi började igår, och ska höja hans medicin på lör, det är därför jag frågar. Hoppas på effekt snabbt, så att man vet vad som är vad.

• Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-09-10 09:48:40 följande:
    Little MS Chatterbox- vet du hur snabbt plusepa kan ha effekt? Vet att det är olika, men kan det ge effekt på mindre än en månad? Vi började igår, och ska höja hans medicin på lör, det är därför jag frågar. Hoppas på effekt snabbt, så att man vet vad som är vad.
    Den effekten jag ser på mina barn så är det direkt, har inte sonen tagit det på morgonen så märker man det direkt, redan efter någon timma kan man se att han inte har tagit det. Och det är samma när man märker att han har tagit den, efter 1 timma blir han lugnare i sitt temperament och mer fokuserad.
    Nu vet jag ju inte om det är så för alla, man kan ju hoppas att det går lika fort för er son för då borde du se skillnad redan innan lördag.
    Håller tummarna för det  
  • dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-10 10:04:55 följande:
    Den effekten jag ser på mina barn så är det direkt, har inte sonen tagit det på morgonen så märker man det direkt, redan efter någon timma kan man se att han inte har tagit det. Och det är samma när man märker att han har tagit den, efter 1 timma blir han lugnare i sitt temperament och mer fokuserad. Nu vet jag ju inte om det är så för alla, man kan ju hoppas att det går lika fort för er son för då borde du se skillnad redan innan lördag. Håller tummarna för det  

Okej, då hoppas jag det. Är det bättre att ge den på morgonen? Håller den sig hela dagen och kvällen? Vi gav efter kvällsmaten igår och mormor som var barnvakt sa att det inte hade varit någe bråk mellan bröderna. Så hoppas hoppas, då kanske vi inte behöver höja dosen. Plusepa har väll effekt på koncentrationen oxå?
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-09-10 11:56:00 följande:

Okej, då hoppas jag det. Är det bättre att ge den på morgonen? Håller den sig hela dagen och kvällen? Vi gav efter kvällsmaten igår och mormor som var barnvakt sa att det inte hade varit någe bråk mellan bröderna. Så hoppas hoppas, då kanske vi inte behöver höja dosen. Plusepa har väll effekt på koncentrationen oxå?
    En kapsel "ska" ju räcka ett dygn men jag gissar ju nettoeffekten avtar alt efter som så vill man att det garanterat ska hålla hela dygnet så kanske bäst att antingen ge både morgon och kväll eller så ge på morgonen och se hur länge det sitter i och hoppas på det bästa, att det räcker dygnet runt.
  • dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-10 13:50:54 följande:
    En kapsel "ska" ju räcka ett dygn men jag gissar ju nettoeffekten avtar alt efter som så vill man att det garanterat ska hålla hela dygnet så kanske bäst att antingen ge både morgon och kväll eller så ge på morgonen och se hur länge det sitter i och hoppas på det bästa, att det räcker dygnet runt.

Då ska jag nog testa på morgonen, så kanske vi slipper höja, tusen tack för hjälpen.
  • Indianica

Ny i tråden. Min son har lite svårt att fokusera i skolan, äter dåligt med fisk och skulle därför vilja testa Omega. Men finns det någon god tablett eller är tanken att man sväljer dem hela så smaken inte spelar roll? Tacksam för tips!

• Little Ms Chatterbox
    Indianica skrev 2013-09-17 09:22:25 följande:
    Ny i tråden. Min son har lite svårt att fokusera i skolan, äter dåligt med fisk och skulle därför vilja testa Omega. Men finns det någon god tablett eller är tanken att man sväljer dem hela så smaken inte spelar roll? Tacksam för tips!
    Omega är en olja så det säljs oftast flytande eller i kapslar. Det finns som slags tuggodis, lite som vingummi, tror det bla finns från Disney men de har jag inte testat så jag vet inte hur de smakar eller hur de är. 
    Kapslar finns med både smak, tuggisar och neutrala.

Hur gammal är din son, kan han svälja kapslar? Kan han det så är det ju billigast med de utan smak. 
    De kapslar av lite okända märken/billigare kan jag försäkra att man oftast rapar upp fisksmak resten av dagen men de som är av riktigt bra kvalité har jag inte märkt något av. Tex MorEPA mini eller Eye Q. 

Vet du vad du har tänkt att testa med eller vill du att jag bollar lite med dig om det?

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)