• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Indianica
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-17 09:41:35 följande:
    Omega är en olja så det säljs oftast flytande eller i kapslar. Det finns som slags tuggodis, lite som vingummi, tror det bla finns från Disney men de har jag inte testat så jag vet inte hur de smakar eller hur de är. 
    Kapslar finns med både smak, tuggisar och neutrala.

Hur gammal är din son, kan han svälja kapslar? Kan han det så är det ju billigast med de utan smak. 
    De kapslar av lite okända märken/billigare kan jag försäkra att man oftast rapar upp fisksmak resten av dagen men de som är av riktigt bra kvalité har jag inte märkt något av. Tex MorEPA mini eller Eye Q. 

Vet du vad du har tänkt att testa med eller vill du att jag bollar lite med dig om det?

Tack för svar! Han är 11 år, men har lätt att noja för att saker ska fastna i halsen (även mat) så jag tror det kan bli knivigt att få honom att svälja en hel kapsel, även om den typen av kapslar knappast fastnar och gör de det så smälter de ju, men jag har på känn att det ändå inte kommer på tal....möjligen om det är extremt små kapslar...å andra sidan är han kräsen och det ska nog smaka väldigt gott om det är flytande, hade t.ex. aldrig i livet fått i honom fiskleverolja (vilket jag själv fick som barn!)

Har du något tips på något flytande som smakar gott?

• dettor

Det går att sticka hål på kapseln och bara ta oljan. Vi kör plusepa och den smakar inget. Sen finns det Eye q tuggisar som smakar jordgubb, min son tycker dom är som godis.

• Little Ms Chatterbox
    Indianica skrev 2013-09-17 09:54:24 följande:
    Tack för svar! Han är 11 år, men har lätt att noja för att saker ska fastna i halsen (även mat) så jag tror det kan bli knivigt att få honom att svälja en hel kapsel, även om den typen av kapslar knappast fastnar och gör de det så smälter de ju, men jag har på känn att det ändå inte kommer på tal....möjligen om det är extremt små kapslar...å andra sidan är han kräsen och det ska nog smaka väldigt gott om det är flytande, hade t.ex. aldrig i livet fått i honom fiskleverolja (vilket jag själv fick som barn!)

Har du något tips på något flytande som smakar gott?

Det finns flera tillverkare som gör flytande, Eye Q har 2 olika smaker, citron/lime och vanilj. Efalex har någon slags citrus och Eskimo kids har med tuttifruttismak. 
    Finns en annan flytande som heter Udo's choice, den har jag inte testat själv och vet inte vad det är för smak. Tror den är helt vegetabilisk, bra för den som är vegetarian. 
    Eye Q och Efalex har tuggisar med jordgubbssmak och de kan man tugga sönder och bara svälja oljan om man vill. Det går det att göra med vilken kapsel som helst men det är ganska olika hur det smakar, en del kan smaka väldigt mycket fisk. 
    Neutrala kapslar är billigast per dagsens, tuggisar är dyrare för de är utvecklandet för att falla barn i smaken och den flytande kostar mer för att den måste hålla sig bra efter att man öppnat den. Så fort syret kommer i kontakt med den börjar den oxiderna (börjar härskningsprocessen) provrör att undvika det så tillsätter man E-vitamin, oftast vanlig rapsolja. 

En del hälsokostbutiker är snälla och delar ut smakprover så testa det. Jag köper oftast min Omega från vitaminvaruhuset.se De är billiga, har en bra sida och snabba i leveransen, och fraktfritt. 
  • AnnC

Åh, det står säkert massa bra information i tråden men har tyvärr inte tid att läsa allt. Min dotter som är 1,5 år har förmodligen nattskräck. Det var tredje kvällen igår på en vecka som hon "vaknade" och skrek hysteriskt skräckslaget och sparkades och slogs om man försökte trösta henne. Jättehemskt!! Efter lite googlande så verkar det som att omega kan hjälpa mot nattskräck? Någon som har tips om vilken typ och sort som passar oss bäst? Hon är som sagt 1,5 år och hon har inga kindtänder än så vet inte hur det skulle funka med tuggisar. Hur stora är dom? Flytande kanske är lättast? Helst med smak annars kommer hon väl rata det. Hur mycket ska man ge per dag? Hoppas någon lite mer insatt kan hjälpa mig

• AnnC

Ska tillägga att hon faktiskt är ett VÄLDIGT aktivt barn också, om det nu har någon betydelse på vilken sort man ska välja Skadar ju inte att prova mot det också när man ändå håller på tänker jag Har så svårt att tänka mig att det ska hjälpa, ska bli väldigt spännande att se.

• Little Ms Chatterbox
    AnnC skrev 2013-09-25 11:48:49 följande:
    Åh, det står säkert massa bra information i tråden men har tyvärr inte tid att läsa allt. Min dotter som är 1,5 år har förmodligen nattskräck. Det var tredje kvällen igår på en vecka som hon "vaknade" och skrek hysteriskt skräckslaget och sparkades och slogs om man försökte trösta henne. Jättehemskt!! Efter lite googlande så verkar det som att omega kan hjälpa mot nattskräck? Någon som har tips om vilken typ och sort som passar oss bäst? Hon är som sagt 1,5 år och hon har inga kindtänder än så vet inte hur det skulle funka med tuggisar. Hur stora är dom? Flytande kanske är lättast? Helst med smak annars kommer hon väl rata det. Hur mycket ska man ge per dag? Hoppas någon lite mer insatt kan hjälpa mig
    Kapslar kanske är lite väl tidigt för henne om hon ska ta dom som de är men man kan sticka hål med nål på en kapsel och och klämma ut innehållet över mat eller på en sked. 

Lämpliga kapslar då är Eye Q, Efalex eller MorEPA mini. Eye Q finns både i neutrala, tuggisar och flytande.
    Jag vet inte exakt hur stora Efalex är men tror att tillverkarna har satt en bild på förpackningen med verklig storlek så gå till en hälsokost och kolla. 
    Eye Q är "äggformade" ca 14-16 mm lång och ca 10 mm tjocka. MorEPA mini är mer avlånga. Ca 18 mm långa och kanske 6-8 mm tjocka. Det är en "tuggvänlig kapsel" enligt tillverkaren, inte lika mjuk som de andra tuggisarna men inte så hård att det inte går att tugga den bekvämt. Det är jordgubbsmak på både Eye Q och MorEPA mini. 

Sen finns det även flytande, Eskimo kids. Den har tuttifrutti smak, Eye Q har både vanilj och citron och Efalex citron/lime. 
    Det är samma styrka på alla de olika produkterna inom samma tillverkare men de flytande måste tillsätta mer olja som är ett antioxidant så Omegan inte härsknar så det blir en större mängd med flytande än med kapslar. Så tror du att barnet kommer ta lite, kanske med en bismak av tuggissmaken som medföljer om du sticker hål på kapseln så kan man lättast ge det. Tror det blir ca 5 ml, till skillnad mot att ge flytande, då ska man ta 15 ml för att få samma dos. 

Företaget som gör Eye Q gör även kapslar till gravida/ammande och en sort som heter Eye Q baby. Det är lite mer DHA i dom, något som sägs vara extra bra för hjärnans utveckling (det är DHA i alla som jag har skrivit om men något mer i Mumomega & Eye Q baby). Produkten för just baby är en mer lättöppnad kapsel, annars är det samma som Mumomega. Eye Q baby finns inte som produkt i Sverige (men däremot Mumomga), men går lätt att köpa över nätet, tillverkaren rekommenderar Eye Q baby upp till 3 år. Men det är för att det är en kvävningsrisk med små kapslar och marknadsföring. 
    Jag kan nog tycka tt både mumomega och Eye Q baby är lite "överkurs", bara dyrare produkt som försöker sälja till personer i ett väldigt utsatt läge. Det finns minst lika bra alternativ till vettigare priser. 

Barn och vuxna ska ha samma dos, små barns hjärna utvecklas så mycket så de behöver mer Omega än vuxna som bara behöver "underhåll". Prova dig fram med mängden, det är viktigare att hon får i sig lite än inget alls.  
  • Little Ms Chatterbox
    AnnC skrev 2013-09-25 12:10:37 följande:
    Ska tillägga att hon faktiskt är ett VÄLDIGT aktivt barn också, om det nu har någon betydelse på vilken sort man ska välja Skadar ju inte att prova mot det också när man ändå håller på tänker jag Har så svårt att tänka mig att det ska hjälpa, ska bli väldigt spännande att se.
    Börja skriva innan jag såg att du gjort ett inlägg till och fick förhinder innan jag kunde posta. Skrev ett svar även på detta inlägget men då krånglade datorn. suck är inte min dag idag.

Jag tror nog att det inte spelar någon roll vilken av de Omegorna som jag skrev om som du väljer.
    Kanske, kanske att MorEPA mini skulle kunna vara något bättre mot ett väldigt intensivt barn. Och då går jag bara på vad tillverkarna säger. Jag har ingen egen erfarenhet av vad som ska vara bättre av de olika men jag har inte heller haft några riktigt intensiva barn på det sättet. 
  • AnnC

Tack för ditt utförliga svar! Det var ju smart att sticka hål på kapslarna. Men blir lite förvirrad det här mär mängden i en kapsel vs flytande, för när jag läser beskrivning på de flytande så står det ju 5 ml? Eller ska man ge mer än rekommenderat på förpackningen? Jaja, kanske inget att haka upp sig på... tycker alltid sånt här är förvirrande när det finns så mycket olika val Men jag tror jag börjar med att testa flytande Eskimo så får vi se hur det går

• AnnC
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-25 13:45:57 följande:
    Börja skriva innan jag såg att du gjort ett inlägg till och fick förhinder innan jag kunde posta. Skrev ett svar även på detta inlägget men då krånglade datorn. suck är inte min dag idag.Jag tror nog att det inte spelar någon roll vilken av de Omegorna som jag skrev om som du väljer. Kanske, kanske att MorEPA mini skulle kunna vara något bättre mot ett väldigt intensivt barn. Och då går jag bara på vad tillverkarna säger. Jag har ingen egen erfarenhet av vad som ska vara bättre av de olika men jag har inte heller haft några riktigt intensiva barn på det sättet. 

O nu skrev jag om dig också Då kanske jag ska testa MorEPA istället då. Ska försöka kolla lite mer sen o jämföra lite innehåll och sånt innan jag bestämmer helt. Tack igen!
  • Little Ms Chatterbox
    AnnC skrev 2013-09-25 13:53:57 följande:
    Tack för ditt utförliga svar! Det var ju smart att sticka hål på kapslarna. Men blir lite förvirrad det här mär mängden i en kapsel vs flytande, för när jag läser beskrivning på de flytande så står det ju 5 ml? Eller ska man ge mer än rekommenderat på förpackningen? Jaja, kanske inget att haka upp sig på... tycker alltid sånt här är förvirrande när det finns så mycket olika val Men jag tror jag börjar med att testa flytande Eskimo så får vi se hur det går
    Men nej, förlåt. Det är ju inte 15 ml! Det är 5 ml, du har rätt. Det är om man väljer att göra som Eye Qs tillverkare säger att i början så ska man ge större dos. Det behöver man inte göra men det kan ta längre tid innan man ser lika god effekt och ibland behöver man ligga på större doser hela tiden. 

Testa med Eskimo, tror det blir bra. Mina barn som har haft nattskräck blev "bra" samma dag! Det är inte så att de blir botade från nattskräcken utan de nätter som de hade fått Omega på dagen var det ingen nattskräck följande natt men om det inte hade blivit någon Omega så kom det nattskräck. Slog aldrig fel. Efter flera månader med Omega kunde det dröja någon natt innan det kom tillbaka men det kom alltid för eller senare. Det hände ju att vi gjorde uppehåll vid förkylning eller liknande. 
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)