AnnC skrev 2013-09-25 11:48:49 följande:
Åh, det står säkert massa bra information i tråden men har tyvärr inte tid att läsa allt. Min dotter som är 1,5 år har förmodligen nattskräck. Det var tredje kvällen igår på en vecka som hon "vaknade" och skrek hysteriskt skräckslaget och sparkades och slogs om man försökte trösta henne. Jättehemskt!! Efter lite googlande så verkar det som att omega kan hjälpa mot nattskräck? Någon som har tips om vilken typ och sort som passar oss bäst? Hon är som sagt 1,5 år och hon har inga kindtänder än så vet inte hur det skulle funka med tuggisar. Hur stora är dom? Flytande kanske är lättast? Helst med smak annars kommer hon väl rata det. Hur mycket ska man ge per dag? Hoppas någon lite mer insatt kan hjälpa mig

Kapslar kanske är lite väl tidigt för henne om hon ska ta dom som de är men man kan sticka hål med nål på en kapsel och och klämma ut innehållet över mat eller på en sked.
Lämpliga kapslar då är Eye Q, Efalex eller MorEPA mini. Eye Q finns både i neutrala, tuggisar och flytande.
Jag vet inte exakt hur stora Efalex är men tror att tillverkarna har satt en bild på förpackningen med verklig storlek så gå till en hälsokost och kolla.
Eye Q är "äggformade" ca 14-16 mm lång och ca 10 mm tjocka. MorEPA mini är mer avlånga. Ca 18 mm långa och kanske 6-8 mm tjocka. Det är en "tuggvänlig kapsel" enligt tillverkaren, inte lika mjuk som de andra tuggisarna men inte så hård att det inte går att tugga den bekvämt. Det är jordgubbsmak på både Eye Q och MorEPA mini.
Sen finns det även flytande, Eskimo kids. Den har tuttifrutti smak, Eye Q har både vanilj och citron och Efalex citron/lime.
Det är samma styrka på alla de olika produkterna inom samma tillverkare men de flytande måste tillsätta mer olja som är ett antioxidant så Omegan inte härsknar så det blir en större mängd med flytande än med kapslar. Så tror du att barnet kommer ta lite, kanske med en bismak av tuggissmaken som medföljer om du sticker hål på kapseln så kan man lättast ge det. Tror det blir ca 5 ml, till skillnad mot att ge flytande, då ska man ta 15 ml för att få samma dos.
Företaget som gör Eye Q gör även kapslar till gravida/ammande och en sort som heter Eye Q baby. Det är lite mer DHA i dom, något som sägs vara extra bra för hjärnans utveckling (det är DHA i alla som jag har skrivit om men något mer i Mumomega & Eye Q baby). Produkten för just baby är en mer lättöppnad kapsel, annars är det samma som Mumomega. Eye Q baby finns inte som produkt i Sverige (men däremot Mumomga), men går lätt att köpa över nätet, tillverkaren rekommenderar Eye Q baby upp till 3 år. Men det är för att det är en kvävningsrisk med små kapslar och marknadsföring.
Jag kan nog tycka tt både mumomega och Eye Q baby är lite "överkurs", bara dyrare produkt som försöker sälja till personer i ett väldigt utsatt läge. Det finns minst lika bra alternativ till vettigare priser.
Barn och vuxna ska ha samma dos, små barns hjärna utvecklas så mycket så de behöver mer Omega än vuxna som bara behöver "underhåll". Prova dig fram med mängden, det är viktigare att hon får i sig lite än inget alls.