• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • AnnC
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-25 14:10:45 följande:
    Men nej, förlåt. Det är ju inte 15 ml! Det är 5 ml, du har rätt. Det är om man väljer att göra som Eye Qs tillverkare säger att i början så ska man ge större dos. Det behöver man inte göra men det kan ta längre tid innan man ser lika god effekt och ibland behöver man ligga på större doser hela tiden. Testa med Eskimo, tror det blir bra. Mina barn som har haft nattskräck blev "bra" samma dag! Det är inte så att de blir botade från nattskräcken utan de nätter som de hade fått Omega på dagen var det ingen nattskräck följande natt men om det inte hade blivit någon Omega så kom det nattskräck. Slog aldrig fel. Efter flera månader med Omega kunde det dröja någon natt innan det kom tillbaka men det kom alltid för eller senare. Det hände ju att vi gjorde uppehåll vid förkylning eller liknande. 

Ja men nu beställde jag Eskimo trots allt Bra du nämnde för gravida/ammande med för jag är gravid och har kikat just på vilken omega jag borde köpa, så nu passade jag på att beställa mumomega också! Tipsar er i tråden här om en rabattkod jag hittade också som ger 15% rabatt på hela köpet hos vitaminvaruhuset: nature89 ska gälla till 31/10
  • AnnC

Låter lovande i alla fall med din historia, jag hoppas så att det ska hjälpa!

• Little Ms Chatterbox
    AnnC skrev 2013-09-25 14:26:50 följande:

Ja men nu beställde jag Eskimo trots allt Bra du nämnde för gravida/ammande med för jag är gravid och har kikat just på vilken omega jag borde köpa, så nu passade jag på att beställa mumomega också! Tipsar er i tråden här om en rabattkod jag hittade också som ger 15% rabatt på hela köpet hos vitaminvaruhuset: nature89 ska gälla till 31/10
    Jättebra med rabattkoden!!! Tack för tipset
  • dettor

Little MS chatterbox

Vet du vad det är för ålder på Eye Q tuggisar. Har letat men hittar inget. Kan min 4åring äta det?  

• Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-09-27 19:34:25 följande:
    Little MS chatterbox

Vet du vad det är för ålder på Eye Q tuggisar. Har letat men hittar inget. Kan min 4åring äta det?  
    Ja-då, det kan dom. Det är samma innehåll i dom som flytande Eye Q och de vanliga neutrala kapslarna, Det är bara smaken och det segare/mjukare kapselskalet som skiljer. Och priset. De är dyrare.
    Åldersgränsen som är satt på kapslar är för att det är en kvävningsrisk och allt som är smått och barn kan få i sig och riskera att sätta i halsen sätter man 3-årsgräns på. Det har inget med innehållet i sig att göra. DEt är så att små barns hjärnor håller fortfarande på att utvecklas så de behöver mer Omega i förhållande till hur stor kroppsyta de har. Därför är det samma dos för både barn och vuxna.
  • dettor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-09-27 20:19:39 följande:
    Ja-då, det kan dom. Det är samma innehåll i dom som flytande Eye Q och de vanliga neutrala kapslarna, Det är bara smaken och det segare/mjukare kapselskalet som skiljer. Och priset. De är dyrare. Åldersgränsen som är satt på kapslar är för att det är en kvävningsrisk och allt som är smått och barn kan få i sig och riskera att sätta i halsen sätter man 3-årsgräns på. Det har inget med innehållet i sig att göra. DEt är så att små barns hjärnor håller fortfarande på att utvecklas så de behöver mer Omega i förhållande till hur stor kroppsyta de har. Därför är det samma dos för både barn och vuxna.

Okej, min 4åring har ätit omega 3 Disney förut, men tänkte att eftersom storebror har plusepa och tuggisarna, så kan dom ju faktiskt dela på den burken. Blir lite mindre burkar att hålla reda på. Tack för hjälpen.
  • Balans

Har en 8åring som är enl fröken på utvecklingssamtalet ett geni, ljushuvud och förstår lätt på lektionerna men som har lite svårare med rasterna då han gärna retas, ändra regler till sin favör och avslöjar hemlisar de gör på lektionerna men han slås aldrig och bråkar så, finns det nån omega som kan hjälpa min som att sluta retas och förstå det sociala samspelet? Jag tror det handlar om mognad och kan omega skynda på det? Han äter 1 eye q mot sin psorias och är toppen fin numer men jag kan inte höja den då mår han illa och kräks så finns det nån annan omega som kan skynda på mognad med det sociala?

• Little Ms Chatterbox
    Balans skrev 2013-10-17 09:01:20 följande:
    Har en 8åring som är enl fröken på utvecklingssamtalet ett geni, ljushuvud och förstår lätt på lektionerna men som har lite svårare med rasterna då han gärna retas, ändra regler till sin favör och avslöjar hemlisar de gör på lektionerna men han slås aldrig och bråkar så, finns det nån omega som kan hjälpa min som att sluta retas och förstå det sociala samspelet? Jag tror det handlar om mognad och kan omega skynda på det? Han äter 1 eye q mot sin psorias och är toppen fin numer men jag kan inte höja den då mår han illa och kräks så finns det nån annan omega som kan skynda på mognad med det sociala?
    Just att påskynda social mognaden går nog inte, det man kan göra är att underlätta för den mognaden som redan finns att komma fram, blomma ut, att använda den som en färdighet.. Det kan Omega kanske göra. 
    Det bästa kanske skulle vara om du kunde öka dosen på Eye Q men då blir han illamående säger du. Har ni testat att dela upp dosen under dagen? Blir han illamående om han tar 1 morgon och 1 kväll?

Har ni testat någon annan sort, tex MorEPA mini eller annan av Eye qs utbud? Eye q finns ju i både neutrala kapslar, tuggisar och flytande. MorEPA mini och Eye Q Tuggisarna har jordgubbssmak och flytande Eye Q finns i Citron/Lime och Vaniljsmak.

Att använda den sociala mognaden han har och få den till att bli bättre skulle kunna kanske gå lättare om man använder sig av sociala berättelser/serieberättelser.
     https://www.google.se/search?q=sociala+ber%C3%A4ttelser%2Fserieber%C3%A4ttelser&oq=sociala+ber%C3%A4ttelser%2Fserieber%C3%A4ttelser&aqs=chrome..69i57.3768j0j4&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8
  • Li4

Hej!
    Har läst på flera inlägg att ni gör uppehåll med Omega när barnet är sjukt, tex förkylt. Finns det någon särskild anledning eller är det bara så att barnen inte vill ha Omegan när de är sjuka? Har gett min kille det nu i ngr veckor, märker klara förbättringar i sömn bla! Tack för tips TS i annan tråd Blev nyfiken och läste på lite, så testade utan några förväntningar egentligen men fick resultat jag inte väntat mig alls då med!

• Little Ms Chatterbox
    Li4 skrev 2013-10-21 01:00:19 följande:
    Hej!
    Har läst på flera inlägg att ni gör uppehåll med Omega när barnet är sjukt, tex förkylt. Finns det någon särskild anledning eller är det bara så att barnen inte vill ha Omegan när de är sjuka? Har gett min kille det nu i ngr veckor, märker klara förbättringar i sömn bla! Tack för tips TS i annan tråd Blev nyfiken och läste på lite, så testade utan några förväntningar egentligen men fick resultat jag inte väntat mig alls då med!
    Njae... jag gör nog uppehåll vid magsjuka tex. Dels så kan det väl smaka dåligt med fisksmak då och nerspydda kläder kan vara svårt att få rena helt och hållet från lukten. Men just Omega-3 är lite laxerande, det vill man ju inte ha mer vid just magsjuka. 
    Är barnet kinkigt och inte vill ha av Omegan så brukar jag inte propsa på det, om jag märker att det är någon infektion på G. Men är de "bara" förkylda, äter och leker som vanligt så brukar jag nog försöka få i det.

Va kul att du testade! Hoppas det håller i sig. Har du märkt något annat än bättre sömn? Var det för sömnens skull som ni testade?  
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)