Hej Little Ms Chatterbox!!
Jag har läst hela tråden, även om det var ett tag sedan nu... Du har gett alla så otroligt bra svar och omfattande förslag och tips på många olika sorters Omega. Dock har jag lite svårt att hålla isär allt och vad som är bra för vad etc. Jag hoppas du vill vägleda mig lite!
Jag har två oroliga barn, 2 och 4 år, familjehemsplacerade hos oss sedan i våras. Jag gav den stora Eye Q tuggisar på försommaren, men efter ett par veckor vägrade hon ta dem och jag gav upp, det var så mycket annat att ta tag i just då. Hon är en smart och duktig unge och mycket i vardagen fungerar numera bra. Men hon är "explosiv" och kan få otroliga skrikanfall som är svåra att bryta. Hon kan också lätt "fastna" i något problem och kan älta det i evigheter, närmar man sig en lösning på problemet vrider hon till det ett extra varv å så är vi på ruta ett igen... Kvällsritualen är ett sådant exempel där hon kan hitta oändligt många sätt att starta upp en konflikt på. Matsituationerna är också jobbiga, hon tar otroligt lång tid på sig att äta.
Vi måste hålla stenhårt på rutiner, alla ev. avsteg från dem skapar konflikter och frustration hos henne.Hon har ingen diagnos, men det finns adhd, add o borderline hos mamma/äldre syskon/kusiner.
Lillebror har otroliga sömnproblem och har haft det sedan bebisålder. Det går bättre nu än under våren/sommaren; då hade han många skrikanfall nattetid och kunde vara vaken 3-4 timmar i sträck. Känns som vi provade allt...: mer eller mindre mat på kvällen, mer eller mindre middagssömn, sova i vår säng, sova intill honom i hans säng, lampan tänd, lampan släckt, musik på, musik av etc..... Inget fungerade. Det vi bestämde oss för och hållit fast vid är att vi nattat om och nattat om och nattat om.....lika lugnt och "tråkigt" varje gång Typ "vi finns här, men du ska sova i din säng, gonatt, sov gott, vi ses i morgon"...
Nu går det bättre och det är sällan han skriker längre stunder nattetid. Men han vaknar ofta, vid 23, vid 02 och 04 vanligtvis. Sedan 05.30 tycker han det är morgon och ska upp! Han är en aktiv och glad unge, men mycket envis och bestämd och väldigt "elak" mot storasyster. Det är mycket konflikter och han tar alla chanser att förstöra då hon leker, han tar saker, sparkar, bits och knuffas. Det går inte att lämna dem utan ständig tillsyn!
Det finns såklart en inre oro i båda barnen, pga av tidigare upplevelser och flera separationer från viktiga personer. Min undran är om omega kan hjälpa dem att få ett annat lugn i sig? Och vilka sorter är att föredra?
Själv är jag 48 och på väg in i klimakteriet och skulle nog behöva nåt som får även mig i bättre balans!! Mitt morgonhumör har en hel del övrigt att önska....jag har inte sovit en enda hel natt sedan i våras och det tär på krafter och humör. Jag har numera svårt att komma till ro och somna på kvällarna, och otroligt svårt att somna om på natten efter att jag blivit väckt och varit uppe och stoppat om lilleman.
Kan omega ha en lugnande inverkan även på mig!? Vilken sort? Har hört att magnesium är bra också, kan man kombinera det med omega?
Oj, det blev många frågor, jag hoppas du vill ta dig tid att svara!