• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • HaltaLotta

Hej!

Min man har adhd med stora humörsvängningar. Började med omega 3 kapslar för några månader sedan och jag tror ta mig tusan det hjälper honom massa! Hans humör ÄR mkt jämnare ovh framförallt så har han kunnat klara sig på nästan halv dos av vanliga läkemedel!

Vet inte om det är omegan men det känns ju sannerligen så ( började med både omega o magnesiumtillskott i samma veve).

Min fråga är iaf; man läser ju en del om giftet och sånt - vilken tablett ska man välja nu när det är dags att fylla förråden igen

Sist köpte vi bara ett radom storpack som jag antar inte är bästa kvalitet men billiga va dom.

Hur resonerar ni kring kvalité, miljögiftet mm ? Hur ska man tänka?

• Little Ms Chatterbox
    Grappa skrev 2013-10-21 22:10:57 följande:
    Häftigt! Vad rekommenderar du och var köper jag det? Tog det lång tid innan du märkte skillnad?
    Det finns massor med Omega produkter som är mer eller mindre bra. Det jag brukar gå efter när jag ska välja ut är var de är fiskade, att man kan läsa på tillverkarens hemsida var och hur de har fiskat. Att det är djuphavsfisk eller att det är av småfisk så det inte tar årtionden för fiskbeståndet att återhämta sig. 
    Sen vill jag gärna att innehållsdeklarationen är tydlig, att det inte är en massa onödiga produkter i (det ska alltid vara E-vitamin i, det är en antioxidant så inte oljan härsknar). 
    Själv bryr jag mig inte om det är gelatin från animaliska produkter i kapselskalet men jag tycker det är bra att tillverkarna skriver ut det för att underlätta för vegetarianer eller de som ev inte vill äta gelatin från gris/ko. 

Jag brukar köpa från vitaminvaruhuset.se eller bodystore.com , föredrar vitaminvaruhuset, de har fraktfritt, kort leveranstid och gillar mer deras sida. 
    Det finns även på vanliga hälsokostbutiker och dagligvaruhandeln men det är mycket dyrare per dagsdos. Apoteket har tex Eye Q men flera tior dyrare för samma burk som webbshoppar. 
    Det är lite olika vad som är bäst att ta beroende på vad för effekt man vill åt. Min psoriasis behöver Omega-6 för att det ska hända grejer. Ren Omega-6 finns bla i Efamol, fanns en annan produkt på marknaden förut som hette Qarma men har inte sett den på ett tag nu men kanske finns på Amazon.com och liknade sidor. 
    PMS och jämnare humör funkar bäst med Omega-3 och Omega-6 ihop. Eye Q finns som både flytande och kapslar och MorEPA mini är en annan produkt med Omega-3 & Omega-6 i. 
    Riktiga aggressioner och explosivt humör kan var bäst med enbart EPA, som är en del av Omega-3. Där finns det främst 2 produkter som jag vet är bra, PlusEPA och E-EPA. 

Endast Omega-3 eller Omega-3 +några vitaminer/mineraler finns det massor av. Det är nog de som är vanligast att vuxna tar tror jag. 
    Jag tror att det beror på att man brukar säga att Omega-6 får man i sig tillräckligt av från annan del av kosten och för att det ska bli den rätta fördelningen mellan Omega-3 och Omega-6 så ska man inte äta för mycket av det. Men just det har inte stämt på mig, Det hände inte så mycket med min psoriasis förrän jag började med Efamol. Mina kolesterolvärden har aldrig varit för höga trots att jag har ätit extra Omega-6 i ca 5 år. Och jag behöver även Omega-6 för humöret, just kombinationen av Omega-3 & Omega-6 som det är i tex Eye Q och MorEPA mini.
    Jag tror det beror på hur förmågan att ta upp Omegan i tarmen avgör hur mycket och vilka sorter man bör ta. Annars hade man nog fått i sig det redan på ett bra sätt genom kosten. i alla fall för de som äter "som man ska" men ändå blir bättre av ett kosttillskott. Tar inte tarmen upp det så går det ju ut med övrigt från tarmen ändå för jag tror ju inte att kroppen lyckas ta upp det i blodet och höja kolesterolet men inte föra över det till hjärnan, där det gör bäst nytta. Då ligger nog bristen i upptagningsförmågan redan i tarmen.
    Sen får man även tänka på vad är bäst: Att leva ett långt liv för att man inte riskerar att få hjärt- och kärlrelaterade sjukdomar men man har PMS, ojämnt humör och kanske hudåkommor, vad är det för liv? Eller man mår bra under tiden man lever, kollar upp sina värden hos läkaren och rör på sig och lever så nyttigt man kan.
    Detta är min högst privata åsikt, lever man med vetskapen att hela släkten har hjärt-och kärlsjukdomar så kanske man ska överväga, men det finns ju alltid en medelväg

Nu blev det väldigt långt hoppas du har fått lite svar och om du har mer frågor så kom med dom bara så ska jag försöka svara
  • Little Ms Chatterbox
    dettor skrev 2013-10-22 08:05:47 följande:

Okej, provar att lägga till en eyeQ först för han är inte så förtjust i plusepa, vi öppnar dom, vägrar svälja hela. Kan det ta tid innan effekt, har hört 3 månader?
    Jo, det kan ta tid, själv kan jag inte direkt vittna om det. Mina barn har svarat direkt, samma dag eller inom några dagar.
  • Little Ms Chatterbox
    HaltaLotta skrev 2013-10-22 08:18:30 följande:
    Hej!
    Min man har adhd med stora humörsvängningar. Började med omega 3 kapslar för några månader sedan och jag tror ta mig tusan det hjälper honom massa! Hans humör ÄR mkt jämnare ovh framförallt så har han kunnat klara sig på nästan halv dos av vanliga läkemedel!
    Vet inte om det är omegan men det känns ju sannerligen så ( började med både omega o magnesiumtillskott i samma veve).

Min fråga är iaf; man läser ju en del om giftet och sånt - vilken tablett ska man välja nu när det är dags att fylla förråden igen

Sist köpte vi bara ett radom storpack som jag antar inte är bästa kvalitet men billiga va dom.

Hur resonerar ni kring kvalité, miljögiftet mm ? Hur ska man tänka?
    Jag har svarat tidigare i inlägg # 842, jag såg inte ditt inlägg förrän jag hade börjat skriva. Jag svarar lite på din fundering i det inlägget kring miljön. Läs det och sen om du har mer frågor så ta det igen. 

Jag skrev inte riktigt så mycket om varför det ska vara djuphavsfisk. Det jag har läst på tillverkarnas sidor, (obs, tänk på att de vill alltid ställa sig själva i bättre dager...) Djuphavsfisk lever i kallare vatten och det ska tydligen vara bättre för ev förekomsten av miljögifter i fisken. Nu är det också så att Fiskolja kommer främst från den feta fiskens kött (och under skinnet, det är där som mesta fettet är). Fiskleverolja, som man åt förr kommer från just fiskens lever och det är i levern som bl tungmetaller lagras.

En del produkter, bla de med tillverkare i Norge saluför fortfarande just fiskleverolja, men då står det just fiskleverolja och inte fiskolja. (Fiskleverolja innehåller även A-vitamin, och det är inte riktigt kontrollerat hur mycket för det varierar efter när på året fisken fiskas.)

Tillverkarna i dag rensar oljan från tungmetaller, på olika sätt, så just det sättet kan ju vara en aspekt att ta i beräkningen vilken tillverkare man ska välja. 

Jag kör med en kanske naiv urvalsmetod, redovisar inte tillverkaren på ett enkelt sätt hur deras produkt kommer till min hand så tänker jag inte rekommendera deras produkt. Det ska vara lätt att hitta innehåll, fiskeställe och tillverkningsprocedur, har de orkat få ihop en lättläst och trovärdig berättelse så är det ok för mig.

Sen så överväger också några saker till, som sagt, inga onödiga produkter i innehållet, om man får en fisksmak efteråt och sen då vad den innehåller, Omega-3 dvs DHA och EPA och om jag även vill att det ska vara Omega-6 i. Omega-6 kallas även för GLA.

Omega-6 finns rikligt i rapsolja, då kan man undra varför en del tillverkare har valt att använda andra saker, rosmarinextrakt, nattljusolja osv. Hur är det odlat, i vilken världsdel, hur mycket får man ut av den växten och sånt, men där erkänner jag villigt mina begränsningar, kan jag knappt något om och känner nog att jag är nog inte tillräckligt miljöengagerad för att sätta mig in i det.

Det här med fisksmak och ev upprapningar av fisk hela dagen. Det jag har märkt är att man får vad man betalar, så enkelt är det. De dyrare produkterna är av bättre kvalité. Jag har inte fått rapar av Eye Q kapslar eller MorEPA mini (har aldrig provat flytande Eye Q) Just nu har sonen (han har NPF) Pharbio Omega-3 Forte, den får jag rapar av men han har inte sagt något om det. Om det är för att han inte bryr sig eller inte känner något vet jag inte.

Ska jag rekommendera något bra till vuxen med ADHD så får det bli Eye Q eller MorEPA mini om man vill ha både Omega-3 & Omega-6, MorEPA Smart Fats om bara Omega-3. 
    PlusEPA om det är viktigt med att få ordning på aggressioner, brist på tålamod och explosivt humör.
    Udo´s choise är flytande och helt vegetabilisk och innehåller både Omega-3 & Omega-6.
    Det är de dyrare produkterna men de är bra och inte massa onödiga saker i.  
  • Little Ms Chatterbox
    Grappa skrev 2013-10-21 22:10:57 följande:
    Häftigt! Vad rekommenderar du och var köper jag det? Tog det lång tid innan du märkte skillnad?
    Glömde visst något i alla fall. Min psoriasis blev bättre för varje gång jag duschade, så fort märktes det, efter ca 3 veckor var det nästan helt utläkt. Jag använde inte kortisonsalvorna alls efter 2:a duschen efter att jag hade börjat att ta Omega-6. 
    Då tog jag 2-3 Efamol och 4-6 Eye Q. Fick något oljigare hud i ansiktet och lite mer pormaskar men det försvann när jag trappade ner senare.

Första mensen efter att jag började blev jag helt överraskad, fattade inte vad det var, hade ju inte fått varningen i form av 7 dagars PMS-helvete så jag visste att jag skulle ha mens. DET var underbart!{#emotions_dlg.flower}

På mig märker jag ganska snart om jag inte har tagit Omega, blir trögtänkt och flummig, räcker med någon dag utan. Med humöret och tålamodet så märks det redan under dagen, framåt kvällen om jag har tagit för lite. Jag liksom klarar inte att hålla ihop riktigt. Man tar sig igenom dagen men i slutet kan man summera att man har haft bättre dagar. Det är inte så att man gör stordåd och är effektiv som 10 personer utan mer att man kan säga Tack, det här var ytterligare en bra dag. 
    (Vi har 4 barn, varav ena har bla ADHD och varannan vecka jobbar sambon kvällsskift så jag är ensam med "allt" på kvällarna, mina reserver är inte så stora, det är min ribba att dagen ska funka.)
  • AnnC
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-10-21 14:14:06 följande:
    Det kan komma så snabbt! Så var det med mina barn. 
    Väldigt kul att det funkade för er. Bra sömn är ovärderligt. Har ni sett någon annan effekt också av Omegan under dagtid?
    Nja, som jag skrev innan är hon ett väldigt aktivt barn och tyvärr har jag inte märkt någon skillnad på det. Hon har liksom ganska svårt att koncentrera sig på en sak, fort ska det gå! Bläddra tre sidor snabbt i en bok sen är hon färdig och på nästa grej. Så är det hela tiden med allt och blir väldigt rastlös. Kanske låter som en normal 1,5 åring men om man jämför med andra jämnåriga barn så är hon liksom "mer".

Hon kanske behöver något mer? Du nämnde MorEPA mini, kanske ska testa de nästa gång. Nu får hon eskimo. Fy satan vad äckligt det är att äta olja på det sätter haha, men hon gillar den
  • Jamie12

Hej! Har en son på 10 månader som jag misstänker har nattskräck. Varje natt "vaknar" han kring 03-04-tiden. Han gråter eller skriker och är ej kontaktbar. Försöker man lugna honom blir det bara värre. Kan tillägga att han även är överaktiv  - det har han varit sedan starten :) Behöver mycket stimulans och aktivering dagtid. Han hade även kolik sina första 4 månader i livet. Nattskräcken har hållit på i ca 1½ månad nu, en till två ggr per natt, ca 2 timmar per gång...pust.... Har läst på lite nu om Omega och tänkte kolla med dig vilken sort du skulle rekommendera och kanske om du kan säga något om vilken dos jag ska testa med? Hjälper det så är det ju perfekt - har inte sovit en enda hel natt sen sonen föddes (och jag har dessutom en rejäl förlossningsdepression att dras med som följd av sömnbristen då han hade kolik...). Så lite lugnare nätter hade varit en dröm och ett måste för att jag ska kunna bli "normal" igen. Stort tack på förhand för råd o tips. Kram

• Little Ms Chatterbox
    AnnC skrev 2013-10-22 10:18:43 följande:
    Nja, som jag skrev innan är hon ett väldigt aktivt barn och tyvärr har jag inte märkt någon skillnad på det. Hon har liksom ganska svårt att koncentrera sig på en sak, fort ska det gå! Bläddra tre sidor snabbt i en bok sen är hon färdig och på nästa grej. Så är det hela tiden med allt och blir väldigt rastlös. Kanske låter som en normal 1,5 åring men om man jämför med andra jämnåriga barn så är hon liksom "mer".
    Hon kanske behöver något mer? Du nämnde MorEPA mini, kanske ska testa de nästa gång. Nu får hon eskimo. Fy satan vad äckligt det är att äta olja på det sätter haha, men hon gillar den
    MorEPA mini och Eskimo kids är det inte så stor skillnad på, då stanna du kvar på den om hon gillar det. 
    Eskimo kids har även Omega-9 och D-vitamin i till skillnad mot MorEPA mini. 

Hon kanske är inne i en lite mer intensiv fas just nu så om det lugnar ner sig så kanske du kommer märka skillnad.  
  • HaltaLotta
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-10-22 09:58:29 följande:
    Jag har svarat tidigare i inlägg # 842, jag såg inte ditt inlägg förrän jag hade börjat skriva. Jag svarar lite på din fundering i det inlägget kring miljön. Läs det och sen om du har mer frågor så ta det igen. 

Jag skrev inte riktigt så mycket om varför det ska vara djuphavsfisk. Det jag har läst på tillverkarnas sidor, (obs, tänk på att de vill alltid ställa sig själva i bättre dager...) Djuphavsfisk lever i kallare vatten och det ska tydligen vara bättre för ev förekomsten av miljögifter i fisken. Nu är det också så att Fiskolja kommer främst från den feta fiskens kött (och under skinnet, det är där som mesta fettet är). Fiskleverolja, som man åt förr kommer från just fiskens lever och det är i levern som bl tungmetaller lagras.

En del produkter, bla de med tillverkare i Norge saluför fortfarande just fiskleverolja, men då står det just fiskleverolja och inte fiskolja. (Fiskleverolja innehåller även A-vitamin, och det är inte riktigt kontrollerat hur mycket för det varierar efter när på året fisken fiskas.)

Tillverkarna i dag rensar oljan från tungmetaller, på olika sätt, så just det sättet kan ju vara en aspekt att ta i beräkningen vilken tillverkare man ska välja. 

Jag kör med en kanske naiv urvalsmetod, redovisar inte tillverkaren på ett enkelt sätt hur deras produkt kommer till min hand så tänker jag inte rekommendera deras produkt. Det ska vara lätt att hitta innehåll, fiskeställe och tillverkningsprocedur, har de orkat få ihop en lättläst och trovärdig berättelse så är det ok för mig. smile2.gif

Sen så överväger också några saker till, som sagt, inga onödiga produkter i innehållet, om man får en fisksmak efteråt och sen då vad den innehåller, Omega-3 dvs DHA och EPA och om jag även vill att det ska vara Omega-6 i. Omega-6 kallas även för GLA.

Omega-6 finns rikligt i rapsolja, då kan man undra varför en del tillverkare har valt att använda andra saker, rosmarinextrakt, nattljusolja osv. Hur är det odlat, i vilken världsdel, hur mycket får man ut av den växten och sånt, men där erkänner jag villigt mina begränsningar, kan jag knappt något om och känner nog att jag är nog inte tillräckligt miljöengagerad för att sätta mig in i det.

Det här med fisksmak och ev upprapningar av fisk hela dagen. Det jag har märkt är att man får vad man betalar, så enkelt är det. De dyrare produkterna är av bättre kvalité. Jag har inte fått rapar av Eye Q kapslar eller MorEPA mini (har aldrig provat flytande Eye Q) Just nu har sonen (han har NPF) Pharbio Omega-3 Forte, den får jag rapar av men han har inte sagt något om det. Om det är för att han inte bryr sig eller inte känner något vet jag inte.

Ska jag rekommendera något bra till vuxen med ADHD så får det bli Eye Q eller MorEPA mini om man vill ha både Omega-3 & Omega-6, MorEPA Smart Fats om bara Omega-3. 
    PlusEPA om det är viktigt med att få ordning på aggressioner, brist på tålamod och explosivt humör.
    Udo´s choise är flytande och helt vegetabilisk och innehåller både Omega-3 & Omega-6.
    Det är de dyrare produkterna men de är bra och inte massa onödiga saker i.  
    Tack för ett väldigt informativt svar!

Ska börja kolla runt mer o så får vi väl testas oss fram lite....
  • Little Ms Chatterbox
    Jamie12 skrev 2013-10-22 11:23:53 följande:
    Hej! Har en son på 10 månader som jag misstänker har nattskräck. Varje natt "vaknar" han kring 03-04-tiden. Han gråter eller skriker och är ej kontaktbar. Försöker man lugna honom blir det bara värre. Kan tillägga att han även är överaktiv  - det har han varit sedan starten :) Behöver mycket stimulans och aktivering dagtid. Han hade även kolik sina första 4 månader i livet. Nattskräcken har hållit på i ca 1½ månad nu, en till två ggr per natt, ca 2 timmar per gång...pust.... Har läst på lite nu om Omega och tänkte kolla med dig vilken sort du skulle rekommendera och kanske om du kan säga något om vilken dos jag ska testa med? Hjälper det så är det ju perfekt - har inte sovit en enda hel natt sen sonen föddes (och jag har dessutom en rejäl förlossningsdepression att dras med som följd av sömnbristen då han hade kolik...). Så lite lugnare nätter hade varit en dröm och ett måste för att jag ska kunna bli "normal" igen. Stort tack på förhand för råd o tips. Kram
    Mina barn blev hjälpta med nattskräcken av bara Omega-3. Men bättre sömn över lag kom när vi bytte till en Omegasort med både Omega-3 & Omega-6 i. 
    Att även få lite lugnare på överaktiviteten krävs nog också en kombination av både Omega-3 & Omega-6. 

Om du ammar kan du äta Omega så går det över i mjölken. Det finns en speciell Omega för gravida, Mumomega och ammande, den är det lite mer EPA i än de flesta Omegasorter. EPA är en av delarna i Omega-3. EPA är främst för hjärnans utveckling.
    Samma fördelning finns även i bla  Eye Q Baby. Den finns nog inte i Sverige en det är inte så stor förlust egentligen, det är bara en lättöppnande kapsel som skiljer mellan den och Mumomega. 
    Personligen så tycker jag att båda de hör produkterna är lite överskattade, de säljer dyra produkter till utsatta grupper.
    Lättöppnade kapslar är inte så viktigt, om man tar en vanlig kapsel och sticker hål med nål och klämmer ut på sked eller över mat är det inte så svårt längre.

Om du ska ge Omega till någon som är såpass liten som 10 månader är ju inte kapslar det bästa, det står 3 år på förpackningen men det är för kvävningsrisken, smådelar du vet Men som jag skrev tidigare så stick hål med nål så är det problemet löst.
    Flytande Omega är större mängd än kapslar, men fördelen är att den är smaksatt.
    Eye Q finns i Vanilj eller Citronsmak, Eskimo kids i Tuttifrutti och Efalex i Citronsmak. 
    Smaken å andra sidan kan vara rätt så stark i den flytande om man inte blandar ut den med något, lämpligt är kanske lite filmjölk eller yoghurt.

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)