• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • freden

Hejsan alla med detta problem

Jag och min sambo fick samma besked för fyra månader sedan, inga spermier.. Vad vi gjorde var att kontakta en privatklinik i Stockholm, Sophiahemmet, för att föröska få igång en snabb utredning om vad det kunde bero på. De första besöken kostar inte mer än om man gr till läkaren via landstinget och man är även berättigad till frikort.
    Hur som hels. Han fick komma ditt direkt på en undersökning. Allt såg normalt ut sa dom men läkaren kunde inte känna att han hade några sädesledare. Han fick lämna blodprov och för ett tag sedan hade vi återbesök. Man hade då sett att han bär anlag för cystik fibrios som gör att man inte utvecklar sädesledare. Proverna såg normala ut annars så förhoppningsvis finns det spermieproduktion. Vi kommer att gå vidare med biopsi efter sommaren. Jag måste också ta ett test för att se om jag bär på anlag för samma sjukdom, då är risken stor att våra barn bli sjuka.. Vi får se vad som sägs.. Men ett tips är att i början av en sådan här utredning kan man gå privat så att man kan få svar snabbt om vad det kan bero på Har läst många trådar och inlägg där många fått vänta helt sjukt länge och dessutom blivit slussade runt innan dom efter 6 månader fått reda på vad det beror på. Det är ju en jobbig sits...

Kram på er!

• TB1
    freden skrev 2010-06-26 13:53:33 följande:
    Hejsan alla med detta problem

Jag och min sambo fick samma besked för fyra månader sedan, inga spermier.. Vad vi gjorde var att kontakta en privatklinik i Stockholm, Sophiahemmet, för att föröska få igång en snabb utredning om vad det kunde bero på. De första besöken kostar inte mer än om man gr till läkaren via landstinget och man är även berättigad till frikort.
    Hur som hels. Han fick komma ditt direkt på en undersökning. Allt såg normalt ut sa dom men läkaren kunde inte känna att han hade några sädesledare. Han fick lämna blodprov och för ett tag sedan hade vi återbesök. Man hade då sett att han bär anlag för cystik fibrios som gör att man inte utvecklar sädesledare. Proverna såg normala ut annars så förhoppningsvis finns det spermieproduktion. Vi kommer att gå vidare med biopsi efter sommaren. Jag måste också ta ett test för att se om jag bär på anlag för samma sjukdom, då är risken stor att våra barn bli sjuka.. Vi får se vad som sägs.. Men ett tips är att i början av en sådan här utredning kan man gå privat så att man kan få svar snabbt om vad det kan bero på Har läst många trådar och inlägg där många fått vänta helt sjukt länge och dessutom blivit slussade runt innan dom efter 6 månader fått reda på vad det beror på. Det är ju en jobbig sits...

Kram på er!
    va skönt att ha kommit igång vi går fortfarande och väntar på att få komma till en urolog det har gått snart 3 månader och dom sa att han skulle få en tid inom 3 månader.. Men det jag inte förstår, kan man kolla upp vad allt beror på och sånt privat? och det kostar lika mycket som att gå till läkaren? och sen fortsätta lite senare med allt annat?
  • moii

du kan kolla upp det privat, bor du i stockholm kan du glöra det på sophiahemmet till exempel. På St: GÖran har de också´urolog men jag vet inte hur det funkar där alls.

sök på sophiahemmets hemsida om manlig infertilitet och kontakta dem om du nu bor i Stockholmsområdet alltså.

Lycka till

• TB1
    moii skrev 2010-06-27 19:27:58 följande:
    du kan kolla upp det privat, bor du i stockholm kan du glöra det på sophiahemmet till exempel. På St: GÖran har de också´urolog men jag vet inte hur det funkar där alls.

sök på sophiahemmets hemsida om manlig infertilitet och kontakta dem om du nu bor i Stockholmsområdet alltså.

Lycka till
    tack så mycket men bor inte o stockholm, bor nere vid kalmar :-/
  • Hjärtat längtar

Blåbäret:
    Att din man inte har sädesledare, beror det på att han är bärare av anlaget cystisk fibrios.
    Om båda är bärare av anlaget är det 25% risk att barnet får sjukdomen.
    Min kusin har nämligen den sjukdomen. Alltså var både min farbror och hans fru bärare av anlaget för sjukdomen. Så jag kanske också är bärare, det vet jag inte. 

• Hjärtat längtar

Idag fick jag post! På kuvertet stod det: Barn- och kvinnocentrum i Östergötland.
    Vad i hela friden är detta tänkte jag! Jag öppnade och läste följande:

Välkommen till Reproduktionsmedicinskt centrum Kvinnokliniken i Östg US
    Måndagen den 23 augusti 2010 kl 14:00
    till Överläkare på Universitetssjukhuset. Leg Psykoterapeut deltar även vid besöket.

Det står ingenting om vad vi ska göra där. Fattar inte riktigt. Antagligen så har ju vårt landstingssjukhus nu slussat vidare oss till Linköping! Betyder det att vi ska få göra biopsi trots allt?

Vi som hade börjat lämna allt det här bakom oss... Samtidigt är jag ju nyfiken på hur de vill gå vidare med oss.
    Tankarna drar iväg. Kanske biopsi, kanske spermier, kanske IVF?
    Jag som var glad att slippa allt det där. Men finns det en chans att få biologiska barn kan jag nog inte riktigt släppa tanken ändå... jobbigt, känner mig kluven

• Aurora1979

GreenGal: Jag skulle velat gå vidare.  Även om ni känner er helt tillfreds med att adoptera och det så klart kommer att bli era barn så skulle JAG nog då och då undra "tänk OM". Men det är ju bara vad JAG själv känner. Kan du inte ringa och höra efter vad det gäller?

• Hjärtat längtar

tack för ditt svar Aurora! Ja, jag tänker också så, att jag vill fortsätta till det blir stopp, för då behöver jag ju inte undra om det skulle ha blivit något. Jag får ringa. Det kan väl inte gälla nåt om donation för då borde det väl stått det?

Svar på tråden Inga spermier..