Bling1975 skrev 2010-05-25 00:38:35 följande:
Göran, det låter ju helt galet det där. Men man är ju inte helt förvånad. Jag förstår svenska regler om öppna donatorer och skulle själv aldrig välja något annat, men jag förstår inte varför man är så emot att köpa in spermier från andra länder som också har öppna donatorer. Eller verför man inte kan få göra det själv på en privat klinik.
Ja, det kan man tycka, men tydligen är det nästan omöjligt att få tag i mörka invandrardonatorer, speciellt från det svarta Afrika..de vill helt enkelt inte ställa upp, tydligen är det tabu på något sätt. trots att man försökt rekrytera..i Sthlm har de den policyn att paren får den mörkaste donator de har, typ mörhårig och brunögd svensk, sen får kvinna stå för det mörka. Men på de flesta ställen så nekas de mörka invandrarparen just pga av brist på matchande donatorer och klinikerna anser att paren kommer få allvarliga problem om deras omgivning kan ana sig till att fadern inte är den officiella fadern pga av att barnet kan avvika för mycket i utseendet i förhållande till parets egen etniska grupp pga av en svensk donator används. Vet faktiskt inte varför man inte kan importera sperma utifrån, men jag tror att det är förbjudet enligt svensk lag om jag inte missminner mig, lika väl som det är förbjudet att exportera svensk sperma utomlands.
Tycker bägge sakerna borde tillåtas, dels får man ett större urval av donatorer och kan matcha mer i Sverige och dels kan svenska donatorer hjälpa mer par utomlands.