• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • joohanna

Hej, vi fick igår reda på att det inte hittades några spermier i min mans första test. Vår värld rasades samman, som alla andra beskrivit. Från att ha trott att det löser sig så känner vi att vi troligen inte kommer att få biologiska barn tillsammans. Detta är otroligt tungt. Vad är oftast orsaken till att man inte hittar några spermier. Har läst om blockeringar, sjukdomar, hormoner och kromosonfel. Men vet ni vad som oftast är orsaken? Går det ofta att lösa genom tex TESA/PESA eller vad det heter? 

Han ska nu ta nya blodprov och först efter sommaren får han göra nytt spermaprov. Känns som en lång och dryg väntan... Vi vill ju så gärna få egna biologiska barn...

mvh/en ny med många frågor 

• Aurora1979

joohanna: hej, förstår precis hur du känner dig just nu. Den värsta chocken lägger sig så småningom. Jag vet inte vilken den vanligaste orsaken är att man inte hittar spermier. I min sambos fall ligger ett hormon och kromosomfel bakom det hela. Ge inte riktigt än upp hoppet om biologiska barn. I ca 50% av fallen hittar man spermier vid biopsin (PESA/TESA).  Ta gärna kontakt med en psykolog om ni känner att ni behöver prata med någon. Vi fick en genom sjukhuset där vi gjorde utredningen och biopsin, som vi träffar regelbundet.

Lycka till!

• joohanna

Aurora79: Tack för snabbt svar, jag hoppas att det kan lösa sig. Man pendlar mellan hopp och förtvivlan när man bara vet att det är antingen eller. Vi ska nog kontakta psykolog efter semestern,det är nog ett bra tips.

• TB1
    joohanna skrev 2010-06-09 20:14:37 följande:
    Hej, vi fick igår reda på att det inte hittades några spermier i min mans första test. Vår värld rasades samman, som alla andra beskrivit. Från att ha trott att det löser sig så känner vi att vi troligen inte kommer att få biologiska barn tillsammans. Detta är otroligt tungt. Vad är oftast orsaken till att man inte hittar några spermier. Har läst om blockeringar, sjukdomar, hormoner och kromosonfel. Men vet ni vad som oftast är orsaken? Går det ofta att lösa genom tex TESA/PESA eller vad det heter? 

Han ska nu ta nya blodprov och först efter sommaren får han göra nytt spermaprov. Känns som en lång och dryg väntan... Vi vill ju så gärna få egna biologiska barn...

mvh/en ny med många frågor 
    nej usch inte en till! :-/ vi har samma problem jag och min sambo, vi väntar på att få komma till en urolog och vi skulle få en tid inom 3 månader och den 9 juli har det gått 3 månader men ingen tid än :-/ sambon har bara lämnat ett spermaprov tidigare. så vet inte vad som händer när vi ska få komma dit :-/ Jag hoppas att ni och vi kan få biologiska barn!
  • joohanna

Ja det hoppas jag också. Vi verkar kommit lika långt ungefär, blir intressant att följas åt och se vad som händer. Jag håller tummarna.

• TB1
    joohanna skrev 2010-06-11 15:52:53 följande:
    Ja det hoppas jag också. Vi verkar kommit lika långt ungefär, blir intressant att följas åt och se vad som händer. Jag håller tummarna.
    ska ni få komma till en urolog nu eller hur blir det för er?
  • joohanna

Vi var och pratade med en urolog smma dag som vi fick beskedet. Han kollade av min man och sa att pungen såg normal ut och berättade lite om olika orsaker det skulle kunna vara. Vi har fått tid till att ta blodprov nu innan sommarn men nytt spermaprov blir efter sommarn. Skulle vilja veta allt nu. Vet ni vad ni kommer göra hos urologen?

• TB1
    joohanna skrev 2010-06-15 21:53:14 följande:
    Vi var och pratade med en urolog smma dag som vi fick beskedet. Han kollade av min man och sa att pungen såg normal ut och berättade lite om olika orsaker det skulle kunna vara. Vi har fått tid till att ta blodprov nu innan sommarn men nytt spermaprov blir efter sommarn. Skulle vilja veta allt nu. Vet ni vad ni kommer göra hos urologen?
    aha ok, skönt att ha kommit igång iaf nä jag har ingen aning om vad han ska få göra där :-/
  • go snuttan
    Aurora1979 skrev 2010-05-24 15:13:50 följande:
    GreenGal: Kromosomprovet tar LÅNG tid... till oss sa de att det kan ta ca 8 veckor!
    varför gör dem kromosomprov????
  • Aurora1979

go snuttan: Kromosomprov görs alltid i en fertilitetsutredning eftersom det är en av många anledningar till att det kan ha blivit strul med fertiliteten. Så var det till exempel för min sambo. Han har tydligen en könskromosom för mycket, alltså 47xyy i stället för det vanliga 46xy hos en man. Det är inget man kan lista ut utan att göra en kromosomanalys. 

Svar på tråden Inga spermier..