• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • Smulans

Aurora79, spännande! Jag håller tummarja för er också

TB1, kan man inte ringa och höra varför det dröjer? Ovissheten och väntan kan vara förödande, det vet jag...

Chefen100, jag hoppas att ni lyckas med behandlingarna i Portugal. 

• moii
    TB1 skrev 2010-07-27 18:46:52 följande:
    Aurora1979 skrev 2010-07-27 17:37:28 följande:
    Smulans... vi  börjar oxå i september. =)
    va roligt att ni har kommit så långt här verkar man ju aldrig få nån tid för att ens se varför han inte har några spermier jo enligt vårdgarantin borde vi ha fått en tid nu men icke :-/
    Tyvärr hamnar detta inte under vårdgarantin. Man kan ju söka för andra besvär men min erfarenhet är att det tar så lång tid och att privata alternativ är kanske att fundera över om man har bråttom. Det finns privata androloger, urologer som har avtal med landstinget och som inte kostar mer än vanlig sjukvård.
  • moii
    moii skrev 2010-07-28 13:39:22 följande:
    Tyvärr hamnar detta inte under vårdgarantin. Man kan ju söka för andra besvär men min erfarenhet är att det tar så lång tid och att privata alternativ är kanske att fundera över om man har bråttom. Det finns privata androloger, urologer som har avtal med landstinget och som inte kostar mer än vanlig sjukvård.
    Alltså barnlöshet och barnlöshetsrelaterade problem hamnar inte under vårdgarantin.
  • TB1
    moii skrev 2010-07-28 13:39:22 följande:
    men vi fick en remiss bekräftelse och där skrev dom att vi skulle få en tid inom 3 månader..?
  • TB1
    Smulans skrev 2010-07-28 10:10:19 följande:
    Aurora79, spännande! Jag håller tummarja för er också

TB1, kan man inte ringa och höra varför det dröjer? Ovissheten och väntan kan vara förödande, det vet jag...

Chefen100, jag hoppas att ni lyckas med behandlingarna i Portugal. 
    ingen aning :-/ det känns som att det inte är nån mening. allt känns så hopplöst
  • Smulans

På vår remissbekräftelse från sjukhuset står det att vi har rätt att bli kallade inom tre månader enligt vårdgarantin. Det sa även läkaren vid vårt första besök. Både första läkarbesöket, biopsin och IFV-info har vi rätt att bli kallade till inom tre månader efter respektive remittering, enligt henne. Däremot vet jag inte om vårdgarantin innebär att man kan bli skickad någon annanstans om de inte har tid när man "kräver" sin rätt?

• Smulans
    TB1 skrev 2010-07-28 13:56:56 följande:
    men vi fick en remiss bekräftelse och där skrev dom att vi skulle få en tid inom 3 månader..?
    När skickades remissen? Jag hade definitivt ringt för att kolla vad som händer. Jag har ringt flera gånger under vår väntan. Mest för att stilla min egen sinnesro, men det kan det ju vara värt.
  • TB1
    Smulans skrev 2010-07-28 15:06:53 följande:
    När skickades remissen? Jag hade definitivt ringt för att kolla vad som händer. Jag har ringt flera gånger under vår väntan. Mest för att stilla min egen sinnesro, men det kan det ju vara värt.
    vi fick remissbekräftelsen den 9 april
  • moii
    Smulans skrev 2010-07-28 15:04:58 följande:
    På vår remissbekräftelse från sjukhuset står det att vi har rätt att bli kallade inom tre månader enligt vårdgarantin. Det sa även läkaren vid vårt första besök. Både första läkarbesöket, biopsin och IFV-info har vi rätt att bli kallade till inom tre månader efter respektive remittering, enligt henne. Däremot vet jag inte om vårdgarantin innebär att man kan bli skickad någon annanstans om de inte har tid när man "kräver" sin rätt?
    jo det kan man bli man kan bli skickad till det landsting som har tid, väldigt besvärligt om man bor i Skelefteå och blir skickad till Malmö.

Konstigt det där att det faller under vårdgarantin, men det kan vara olika i olika landsting kan jag tänka mig. Hos mig har de sagt (Stockholms) att det inte faller under vårdgarantin. Men ... jag kanske har fått fel information, det är inte första gången i så fall :)

Det kan löna sig att ringa och ligga på lite också.
Svar på tråden Inga spermier..