• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • Hoppentoss
    TB1 skrev 2010-05-17 16:58:12 följande:
    oj vad många ägg du fick ut! gick ni privat eller genom landstinget när ni gjorde IVF? Jo har läst att adoption tar lång tid, och man måste väl vara minst 25 för att adoptera? Har inte vetat att man kan adoptera inom sverige, är det många svenska barn som behöver familjer? Hur små är dom barnen? Vad händer nu när ni har fått erbjudandet? har ni tackat ja eller hur blir det? Va underbart! va? kan dom? det visste jag inte. Måste det vara en riktig hemsk förkylning eller räcker det med en liten?  Sambon har bara lämnat ett spermaprov än så länge, och då fanns det inga spermier, man brukar väl få lämna två?
    Hej!

Ja tyvärr fick jag för många (övestimulerad)
    Ja man måste vara minst 25 år.
    Det är ytterst få barn som adopteras inom landet. Dom går att räkna på en hand.

Vårt lilla barn  kommer att vara baby. Först kommer babyn till jourhem och sedan adoptionsfamilj.
    Bara för att barnet är född i svergie betyder det ej att barnets härkomst är svenskar.   Precis som barnen som kommer från colombia kan både vara svartn vita och indianer. Spännande.

Vi fick göra om proven efter tre månader och då levde fler spermier. Men fortfarande inte inärheten av bra.

Lycka till med allt.

• TB1
    Hoppentoss skrev 2010-05-17 20:15:02 följande:
    Hej! Ja tyvärr fick jag för många (övestimulerad) Ja man måste vara minst 25 år. Det är ytterst få barn som adopteras inom landet. Dom går att räkna på en hand. Vårt lilla barn  kommer att vara baby. Först kommer babyn till jourhem och sedan adoptionsfamilj. Bara för att barnet är född i svergie betyder det ej att barnets härkomst är svenskar.   Precis som barnen som kommer från colombia kan både vara svartn vita och indianer. Spännande. Vi fick göra om proven efter tre månader och då levde fler spermier. Men fortfarande inte inärheten av bra. Lycka till med allt.  
    va kul att ni är en av dom som kanske får ett barn från sverige nu när det är så ovanligt

Min sambo har mindre testiklar än vad dom normalt ska vara i hans ålder. Din sambo hade han normala eller? Är så himla rädd att det inte finns några alls att plocka ut och använda. Sen är jag så lessen också för jag har hört att det är 25 års åldersgräns på ivf i mitt landsting. och att tom få göra en biopsi är det 25 års gräns :-/
  • TB1
    mooogn skrev 2010-05-17 17:25:18 följande:
    Hoppar in i den här tråden nu efter att ha "tjuvläst" hela helgen... Min man har två barn sedan tidigare och vi två har försökt att bli med barn i fem år. Jag påbörjade en egen utredning efter knappt ett år men fullföljde den inte, och inte förrän i år började vi båda två att utredas. Under hela tiden har vi mer eller mindre utgått från att "felet" ligger hos mig, trots att jag kommer från en släkt som är duktiga på att producera barn.  Maken lämnade prov för några veckor sedan och i fredags eftermiddags kom brevet som berättade att de inte fann några spermier... Han hade bitestikelinflammation precis när vi träffades för sju år sedan och det är antagligen den som ligger bakom.  Just nu avvaktar vi och väntar på att vår läkare ska kontakta oss innan vi går vidare. Till saken hör att vi ett tag pratat om adoption, men då jag tidigare varit sjukskriven för utmattning/lätt depression samt gått på medicin ett år så verkar det helt kört. Har mer eller mindre ställt in mig på ett liv utan barn (nej, jag räknar inte makens barn som mina) men är så rädd för att bli bitter och arg när jag blir äldre. Jag fyller 34 år i år och tiden rinner liksom ifrån mig/oss.  Är lite osäker på hur maken ställer sig till donator. Vad gör man om han vägrar? 
    vi trodde också att felet låg hos mig eller jag trodde de, för hur kunde det vara fel på en 23 årig kille. det fanns inte i mina tankar. och absolut inte att dom inte skulle hitta några spermier alls :-/ lite mindreän normalt, men inte inga alls :-/ så våran värld gick under den dagen vi fick veta de :-/ men nu går vi och väntar på att få komma till en urolog. Och ärligt talat vet jag inte varför vi ska gå dit för det är tydligen 25 års åldersgräns på ivf och tom testikel biopsi. jag är 21 och sambon 23.. inte ska någon få bestämma när man ens ska få försöka skaffa barn

vi har också pratat lite om adioption men det känns inte rätt för oss. Donator ha jag kanske kunnat tänka mig har försökt prata med sambon om de, att om dom inte skulle hitta några spermier så måste vi ju göra nånting. har sagt det finns 3 alternativ o det inte finns några spermier. adoption, donation eller ett liv utan barn.. Ett liv utan barn vill vi verkligen inte, adoption känns inte rätt för oss och då står donation kvar och han har börjat säga att det är de vi får göra om det inte finns några spermier..

så vi får bara hoppas! Har ingen aning om vad man gör om mannen vägrar, för ett liv utan barn vill man inte!
  • mooogn
    TB1 skrev 2010-05-18 12:24:38 följande:
    vi trodde också att felet låg hos mig eller jag trodde de, för hur kunde det vara fel på en 23 årig kille. det fanns inte i mina tankar. och absolut inte att dom inte skulle hitta några spermier alls :-/ lite mindreän normalt, men inte inga alls :-/ så våran värld gick under den dagen vi fick veta de :-/ men nu går vi och väntar på att få komma till en urolog. Och ärligt talat vet jag inte varför vi ska gå dit för det är tydligen 25 års åldersgräns på ivf och tom testikel biopsi. jag är 21 och sambon 23.. inte ska någon få bestämma när man ens ska få försöka skaffa barn vi har också pratat lite om adioption men det känns inte rätt för oss. Donator ha jag kanske kunnat tänka mig har försökt prata med sambon om de, att om dom inte skulle hitta några spermier så måste vi ju göra nånting. har sagt det finns 3 alternativ o det inte finns några spermier. adoption, donation eller ett liv utan barn.. Ett liv utan barn vill vi verkligen inte, adoption känns inte rätt för oss och då står donation kvar och han har börjat säga att det är de vi får göra om det inte finns några spermier.. så vi får bara hoppas! Har ingen aning om vad man gör om mannen vägrar, för ett liv utan barn vill man inte!
    Oj, ni är på "andra sidan" åldersskalan, alltså. Vad skönt att ni har börjat diskutera olika möjligheter i.a.f. Själv är jag lite rädd för att maken inte kommer att vilja "kämpa" mycket mer efs han redan har två barn.
    Nåja, nu väntar vi till att börja med på att vår läkare ska höra av sig.
    Lycka till, alla i tråden!
  • Hjärtat längtar
    mooogn skrev 2010-05-18 12:45:24 följande:
    jag tycker din man får fundera på att du faktiskt vill ha ett barn som du får vara mamma till!
  • moii
    mooogn skrev 2010-05-17 17:25:18 följande:
    Hoppar in i den här tråden nu efter att ha "tjuvläst" hela helgen... Min man har två barn sedan tidigare och vi två har försökt att bli med barn i fem år. Jag påbörjade en egen utredning efter knappt ett år men fullföljde den inte, och inte förrän i år började vi båda två att utredas. Under hela tiden har vi mer eller mindre utgått från att "felet" ligger hos mig, trots att jag kommer från en släkt som är duktiga på att producera barn.  Maken lämnade prov för några veckor sedan och i fredags eftermiddags kom brevet som berättade att de inte fann några spermier... Han hade bitestikelinflammation precis när vi träffades för sju år sedan och det är antagligen den som ligger bakom.  Just nu avvaktar vi och väntar på att vår läkare ska kontakta oss innan vi går vidare. Till saken hör att vi ett tag pratat om adoption, men då jag tidigare varit sjukskriven för utmattning/lätt depression samt gått på medicin ett år så verkar det helt kört. Har mer eller mindre ställt in mig på ett liv utan barn (nej, jag räknar inte makens barn som mina) men är så rädd för att bli bitter och arg när jag blir äldre. Jag fyller 34 år i år och tiden rinner liksom ifrån mig/oss.  Är lite osäker på hur maken ställer sig till donator. Vad gör man om han vägrar? 
    vet du du är inte för gammal. Jag har frågat det själv (35,5) och de säger att jag inte ska vara orolig alls för det.

Och kanske finns det spermier fast de är för få för att synas i ett vanligt test. Kanske finns det något man kan göra för att stimulera eller något.

Och om det nu skulle bli aktuellt med andra alternativ. Donation kan ju vara ett alternativ även för din man eftersom han ju inte skulle vara biologisk förälder hur som helst, men han skulle ju få vara med ända från början om det handlade om donation.

Adoption är ju ett alternativ men som du skriver är det ju svårt att avgöra hur man tänker kring en sådan sak som utmattningssyndrom, det vet jag absolut inget om.

Du kanske måste ta upp hur du tänker kring det här och fundera kring hur viktigt det är för dig med biologiska barn och resonera med maken kring det. Kommunicera ordentligt, skriva lappar listor eller vad ni nu behöver för att reda ut och klara ut hur ni tänker och känner.

Sedan får du kanske fundera över hur du skulle känna inför din make om det blev ett nej, eller om han inte vill ha fler om det är jobbigt osv. Kan du leva med honom då?

Jag har ställt mig alla de där frågorna. Jag vet och visste långt innan hur jag tänkte och tänker. Jag tror att det är viktigt att ha klart för sig. Man kanske får ta hjälp av en psykolog att reda ut sånt här om man inte vet själv.

Lycka till
  • mooogn
    moii skrev 2010-05-18 19:02:59 följande:
    vet du du är inte för gammal. Jag har frågat det själv (35,5) och de säger att jag inte ska vara orolig alls för det. Och kanske finns det spermier fast de är för få för att synas i ett vanligt test. Kanske finns det något man kan göra för att stimulera eller något. Och om det nu skulle bli aktuellt med andra alternativ. Donation kan ju vara ett alternativ även för din man eftersom han ju inte skulle vara biologisk förälder hur som helst, men han skulle ju få vara med ända från början om det handlade om donation.  Adoption är ju ett alternativ men som du skriver är det ju svårt att avgöra hur man tänker kring en sådan sak som utmattningssyndrom, det vet jag absolut inget om. Du kanske måste ta upp hur du tänker kring det här och fundera kring hur viktigt det är för dig med biologiska barn och resonera med maken kring det. Kommunicera ordentligt, skriva lappar listor eller vad ni nu behöver för att reda ut och klara ut hur ni tänker och känner. Sedan får du kanske fundera över hur du skulle känna inför din make om det blev ett nej, eller om han inte vill ha fler om det är jobbigt osv. Kan du leva med honom då? Jag har ställt mig alla de där frågorna. Jag vet och visste långt innan hur jag tänkte och tänker. Jag tror att det är viktigt att ha klart för sig. Man kanske får ta hjälp av en psykolog att reda ut sånt här om man inte vet själv. Lycka till
    Tack för de tänkvärda och vänliga orden. De värmer {#lang_emotions_flower}
    Jag hoppas att din/er kamp lönar sig.
  • Hjärtat längtar

det är nu tre veckor sen min man tog kromoson-provet, jag ringde just till gyn, men det verkar ta tid att få svar. 

Jag brukar glömma bort att vi kanske har en chans att få ett biologiskt barn. Chansen är ju så liten. 
    Om vi får göra biopsi, om de hittar spermier som är dugliga, Om IVF (ICSI) fungerar, om bebisen väljer att stanna i magen.....
    Om om om om, vi har nog ingen hög procentsats i att lyckas.
  • Hjärtat längtar

jaha okej jag trodde det tog en månad, men då vet jag att jag troligtvis har längre tid att vänta....SEGT! vill ju veta om det blir nån biopsi!

När ska ni göra IVF?
Svar på tråden Inga spermier..