• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • Aurora1979

GreenGal: Jag skulle väl tro att det är en utredningstart.

Vi blev ju oxå flyttade till annat sjukhus och då gjorde man en "ny" utredning, jag blev kollad och en mer noggrann utredning på mannen då eftersom det är han som har det större problemet. Men ring och hör efter. :)

• freden

GreenGal: Jo han hade cystic fibrios. Vi ska på genetisk rådgivning. Så får se vad som händer.. till råga på allt så upptäckte dom att jag hade ett litet myom i livmodern :( sa tillbaks efter sommaren och göra ngn koksaltlösningsgrej.. måste förmodligen ta bort det innan IVF om det ens blir aktuellt. känns lite jobbigt eftersom ett ingrepp i livmodern alltid är förenade med risker för fertilitet.. och jag är inte ens 30. *suck* Blir mest trött för att jag redan sökt hjälp för mens besvär ca 5 ggr det senaste åren men ingen har upptäckt detta föräns nu. Man blir trött på vården! Känns som kvinnliga problem inte tas på allvar.
    Så om ngn har gjort en sådan här operation får ni gärna höra av er..

*Kram på er*

• Hjärtat längtar

Blåbäret: Har du tagit test, för å se om du bär på anlaget för cystisk fibrios?

Hoppas verkligen det går bra med din operation!! Förstår att du blir arg att sjukvården inte upptäckt det trots att du sökt hjälp!!

Jag har opererat bort en äggledare och det är väl inte riktigt samma sak... Men jag fick akut så ont i magen och ryggen, har aldrig haft så ont i hela mitt liv. jag hade så ont att jag spydde. Så jag fick åka akut in till sjukhuset. De trodde först det var blindtarmen men det var en cysta stor som ett äpple och en äggledare som vridit sig fem varv... Jag som hade haft ont i ryggen drygt ett år! Efter operationen var ryggvärken borta.

Min man är tveksam på om han vill göra biopsi.  

• freden

GreenGal: Jag har lämnat blodprover idag så det lär ju ta ett tag innna vi får svar på om jag också är bärare. Så vi får se om biopsi blir aktuellt efter vi vet det samt varit på genetiskt rådgivning... BLÄ!
    Varför är din man tveksam på biopsi?

• Bouillotta
    freden skrev 2010-07-01 22:24:58 följande:
    GreenGal: Jo han hade cystic fibrios. Vi ska på genetisk rådgivning. Så får se vad som händer.. till råga på allt så upptäckte dom att jag hade ett litet myom i livmodern :( sa tillbaks efter sommaren och göra ngn koksaltlösningsgrej.. måste förmodligen ta bort det innan IVF om det ens blir aktuellt. känns lite jobbigt eftersom ett ingrepp i livmodern alltid är förenade med risker för fertilitet.. och jag är inte ens 30. *suck* Blir mest trött för att jag redan sökt hjälp för mens besvär ca 5 ggr det senaste åren men ingen har upptäckt detta föräns nu. Man blir trött på vården! Känns som kvinnliga problem inte tas på allvar.
    Så om ngn har gjort en sådan här operation får ni gärna höra av er..

*Kram på er*
    Hej på Er!

Har skrivit här i tråden tidigare och hoppar in igen. Min sambo saknar helt egen produktion av spermier. Jag har opererat bort en polyp i livmodern. Vi vände oss först till Sophiahemmet men de kunde inte hjälpa oss pga av värden som visade på obefintlig produktion av spermier. Men på landstingskliniken fick min sambo göra öppen biopsi, men inga spermier funna. Nu har vi gjort en insemination med donerade spermier som misslyckades och skall nu påbörja IVF behandling om 10 dgr.
    Operationen av polypen skedde under lätt narkos och jag kände inget, kunde sen ta bussen hem. Nemas problemas. Tror att det ökar chanserna att bli gravid - att inget ligger ivägen så att säga. Inget att oroa dig för!
  • moii
    Hjärtat längtar skrev 2010-07-03 00:01:10 följande:
    Blåbäret: Har du tagit test, för å se om du bär på anlaget för cystisk fibrios?

Hoppas verkligen det går bra med din operation!! Förstår att du blir arg att sjukvården inte upptäckt det trots att du sökt hjälp!!

Jag har opererat bort en äggledare och det är väl inte riktigt samma sak... Men jag fick akut så ont i magen och ryggen, har aldrig haft så ont i hela mitt liv. jag hade så ont att jag spydde. Så jag fick åka akut in till sjukhuset. De trodde först det var blindtarmen men det var en cysta stor som ett äpple och en äggledare som vridit sig fem varv... Jag som hade haft ont i ryggen drygt ett år! Efter operationen var ryggvärken borta.

Min man är tveksam på om han vill göra biopsi.  
    Min sambo är rätt sjukhusfeg sådär, men han gjorde biopsin, ska jag vara ärlig vet jag inte om jag hade kunnat förlåta honom om han inte gjort det. Med tanke på alla gyenkologbesök jag gjort och alla preventivmedelsundersökningar (HAHAHA....) jag gjort und so weiter. Biopsin tog allt som allt med vila kaffe och smörgås efteråt 2 timmar, han var lite öm några dagar, sjukskriven den dagen och jobbade natt dagen efter utan större problem. Inget blir ju värre av biopsin.

Jag ska inte övertala din man  alltså.. men jag hoppas han kan förstå att det är kankse viktigt för er som par för er relation också. Fast vad vet jag, du och jag tänker kanske inte alls lika :)
  • freden

Tack för svaret! Det kändes bättre. Ska bli skönt när alla utredningar är över så man VET hur allt ser ut.. Lycka till alla ni därute!

Hej på Er! Har skrivit här i tråden tidigare och hoppar in igen. Min sambo saknar helt egen produktion av spermier. Jag har ope
  • Hjärtat längtar

Han är tveksam på biopsi därför att läkaren sa att han har ett kromosonfel som gör att om jag skulle bli gravid så skulle jag med stor sannolikhet få missfall eller missbildningar på barnet. Det är därför han tycker det är onödigt.

angående att vi har fått till linköping så ringde jag och fick prata med en sekreterare, men hon visste ju inte vad det handlade om. Det är ju nån slags utredningsstart. Jag funderar på, eftersom det var en psykolog med så kanske det har med donation att göra eller? 

• Aurora1979

Greengal: Eftersom min sambo oxå har ett kromosomfel läggar jag mig i nu igen... ;) Nu vet jag ju så klart inte vilket kromosomfel din man har och/eller hur allvarligt det är. Men en undran är; eftersom man måste använda sig av ICSI metoden om man skulle hitta spermier vid biopsin, kan de inte välja ut friska spermier? OM det nu finns friska. Min sambo hade 50% missbildade (som troligen bar på hans kromosomfel) och 50% helt friska (vad de kunde se) spermier. Alltså kommer de helt "enkelt" välja ut friska spermier när vi gör vår IVF/ICSI i höst.

• Hjärtat längtar

Aurora: Jag har också tänkt så. Att de väljer väl en frisk spermie om vi ska göra IVF ICSI och då ska väl inte hans kromosonfel påverka eller???
    Men det är nog så liten chans att ens hitta spermier, but maybe it's worth a shot! att göra biopsi alltså, om vi får.

Svar på tråden Inga spermier..