• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • Smulans
    TB1 skrev 2010-10-04 12:58:45 följande:
    åh va roligt! håller mina tummar att det lyckas för er!

Men min samb har små testiklar också, har din de?
    Tack! Nej, de har inte sagt något om testiklarnas storlek. I hans fall beror det på en blockering på sädesledarna pga en tidigare bitestikelinflammation.
  • TB1
    Smulans skrev 2010-10-04 16:30:14 följande:
    Tack! Nej, de har inte sagt något om testiklarnas storlek. I hans fall beror det på en blockering på sädesledarna pga en tidigare bitestikelinflammation.
    ja just ja det var ju så det var. ja jag hoppas att dom vill göra en biopsi på sambons testiklar så att man är helt säker!
  • Smulans
    TB1 skrev 2010-10-04 17:06:41 följande:
    ja just ja det var ju så det var. ja jag hoppas att dom vill göra en biopsi på sambons testiklar så att man är helt säker!
    Det hoppas jag också!
  • Aurora1979

Smulans: Härligt att ni är igång! Vi med som sagt. Stort lycka till på ÄP!

.... men visst är det trist att sjukvården verkar vara okunniga inom vissa områden?! En läkare kan tycka att det är helt lönlöst med vidare utredning medans en "expert" tycker något helt annat.

• TB1
    Smulans skrev 2010-10-04 18:21:31 följande:
    Det hoppas jag också!
    tack
  • Smulans
    Aurora1979 skrev 2010-10-04 18:52:41 följande:
    Smulans: Härligt att ni är igång! Vi med som sagt. Stort lycka till på ÄP!
    .
    Tack det samma!
  • Fröken Fräken

Hej! Jag har inte läst hela tråden men jag vill bara berätta lite om hur det gått för oss efter domen från läkaren när de meddelade att min man helt saknar spermier och det finns ingen förklaring till varför.

Vi slutade med p-piller i augusti 2004, helt säkra på att bli gravida inom några månader. Men inget hände. Levde på hoppet varje månad men mensen kom punktligt varje gång. Ni känner säkert igen er. Hösten 2006 tog vi mod till oss och kontaktade en klinik för utredning. Efter att min man lämnat ett spermaprov stod det ganska fort klart att de inte hittade några spermier i provet. Total chock!! Men hur är det möjligt osv. Min man genomgick en biopsi i hopp om att hitta en endaste liten spermier men icke. Helt dött! Ännu mer chock! Ja ha, vad händer nu. Vi fick information om spermadonation och i mars 2007 skickades en remiss till Karolinska Huddinge. Väntetid ett drygt år. I november 2007 gjorde vi ett privat försök på IVF kliniken i Umeå. Det försöket misslyckades. Men ungefär samtidigt fick vi kallelse till Huddinge. I mars 2008 gjorde vi en donatorinsemination och några veckor senare fick jag ett + på graviditetstestet. 9 månader senare såg vår underbara dotter dagens ljus.
    Nu fyller hon snart 2 och vi har påbörjat syskonförsök. För 2 dagar sedan inseminerades jag med spermier från samma donator som förra gången. Nu håller vi tummarna att det kommer funka den här gången oxå.

Som kuriosa kan jag meddela att jag aldrig fått höra att dottern är lik mig men min man har fått höra, hur många gånger som helst, att han och dottern är jätte lika, att han inte kan svära sig fri från henne osv. Vi ler och håller med :)

Till alla er som funderar på donatorinsemination kan jag bara säga att det är det bästa vi någonsin gjort! Kram till er alla och lycka till!

• Aurora1979

FrökenFräken: Lycka till med ert syskonförsök! Det låter helt fantastiskt att det har gått så bra för er. Nu hade vi ju turen att hitta spermier på min man men vi hade gått vidare till donatorinsemination om det behövts!

• TB1
    Fröken Fräken skrev 2010-11-20 00:12:57 följande:
    Hej! Jag har inte läst hela tråden men jag vill bara berätta lite om hur det gått för oss efter domen från läkaren när de meddelade att min man helt saknar spermier och det finns ingen förklaring till varför.

Vi slutade med p-piller i augusti 2004, helt säkra på att bli gravida inom några månader. Men inget hände. Levde på hoppet varje månad men mensen kom punktligt varje gång. Ni känner säkert igen er. Hösten 2006 tog vi mod till oss och kontaktade en klinik för utredning. Efter att min man lämnat ett spermaprov stod det ganska fort klart att de inte hittade några spermier i provet. Total chock!! Men hur är det möjligt osv. Min man genomgick en biopsi i hopp om att hitta en endaste liten spermier men icke. Helt dött! Ännu mer chock! Ja ha, vad händer nu. Vi fick information om spermadonation och i mars 2007 skickades en remiss till Karolinska Huddinge. Väntetid ett drygt år. I november 2007 gjorde vi ett privat försök på IVF kliniken i Umeå. Det försöket misslyckades. Men ungefär samtidigt fick vi kallelse till Huddinge. I mars 2008 gjorde vi en donatorinsemination och några veckor senare fick jag ett + på graviditetstestet. 9 månader senare såg vår underbara dotter dagens ljus.
    Nu fyller hon snart 2 och vi har påbörjat syskonförsök. För 2 dagar sedan inseminerades jag med spermier från samma donator som förra gången. Nu håller vi tummarna att det kommer funka den här gången oxå.

Som kuriosa kan jag meddela att jag aldrig fått höra att dottern är lik mig men min man har fått höra, hur många gånger som helst, att han och dottern är jätte lika, att han inte kan svära sig fri från henne osv. Vi ler och håller med :)

Till alla er som funderar på donatorinsemination kan jag bara säga att det är det bästa vi någonsin gjort! Kram till er alla och lycka till!
    va underbart, ett stort grattis till eran dotter och ett stort lycka till inför syskon

Sambon har nu fått tagit kromosomprov också har han fått gjort ultraljud på testiklarna. Nu har vi fått en tid till läkaren den 8 december för att få höra hur det ser ut. Ser kromosomprovet bra ut så ska vi nog få göra biopsi men är det någon avvikelse så är det ingen mening har dom sagt .. Vi är jätte nervösa! :-/

Men vi har ju pratat om donator och det blir ju de om det inte går.. Men hur noga är dom när dom väljer ut donator? jag menar sambon är alban så vi vill ju att donatorn också ska vara de..
    Aurora1979 skrev 2010-11-20 16:35:44 följande:
    FrökenFräken: Lycka till med ert syskonförsök! Det låter helt fantastiskt att det har gått så bra för er. Nu hade vi ju turen att hitta spermier på min man men vi hade gått vidare till donatorinsemination om det behövts!
    Hur går det för er? har ni kommit igång än?
  • Aurora1979

TB1: Men vad konstigt för min man har ju ett kromosomfel och han fick göra biopsi ändå... och det fanns ju bevisligen dugliga spermier?!

Vi har precis gjort vårt första ivf försök nu som tyvärr inte gick vägen. Vi har 3 embryon i frysen som väntar på oss i januari.

Svar på tråden Inga spermier..