• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • vertige
    TB1 skrev 2011-02-09 17:54:28 följande:
    åh av roligt, ett stort grattis!! :) va underbart!!

Har ni gjort donatorinsemination? gjorde ni det här i Sverige då? :)
    Vi har gjort IVF med donerade spermier på Karolinska i Huddinge.
  • TB1
    Hjärtat längtar skrev 2011-02-11 15:39:36 följande:
    TB1: Min man har oxå ett medfött fel. Vi har blivit erbjudna biopsi, men inta tagit den chansen pga risker vid biopsi, och att det ändå är så liten chans att hitta spermier.

Nyligen fick vi ett brev hem där det står att hans FSH-värde är lätt förhöjt: 12,4.
    LH-värdet 3,4 Normalt.
    Testosteronvärdet 5,9 är ganska lågt. och så står det att man bör fundera över om han ska ha eventuell testosteronersättning.

Vad menar dom med det? Det gör väl ändå inte han får några spermier????
    vi är nog i samma situation. Sambon ska få någon behandling för att få upp testosteronet och det är fr att han ska utvecklas normalt hela tiden så att han inte blir "sjuk" eller nått när han blir äldre. Men spermier kommer han aldrig att få för det är något som inte går att fixa i våran situation.

Har ni bestämt hur ni ska göra? vilken väg ni ska gå?
  • TB1
    vertige skrev 2011-02-11 17:02:14 följande:
    Vi har gjort IVF med donerade spermier på Karolinska i Huddinge.
    ok :) vad fick ni prata om på första mötet? var det långtid från första mötet till att ni fick sätta igång med insemination?
  • Hjärtat längtar
    TB1 skrev 2011-02-11 21:39:19 följande:
    vi är nog i samma situation. Sambon ska få någon behandling för att få upp testosteronet och det är fr att han ska utvecklas normalt hela tiden så att han inte blir "sjuk" eller nått när han blir äldre. Men spermier kommer han aldrig att få för det är något som inte går att fixa i våran situation.

Har ni bestämt hur ni ska göra? vilken väg ni ska gå?
    jaha ok. Min man har ett kromosonfel. Vi har inte fått höra nåt om att han kan bli sjuk när han blir äldre. Utan bara att han är normalt frisk förutom just att han inte producerar några spermier.

Sjuk på vilket vis?

Vi har bestämt oss för adoption. Har ni bestämt er för vilken väg?
  • TB1
    Hjärtat längtar skrev 2011-02-11 22:14:18 följande:
    jaha ok. Min man har ett kromosonfel. Vi har inte fått höra nåt om att han kan bli sjuk när han blir äldre. Utan bara att han är normalt frisk förutom just att han inte producerar några spermier.

Sjuk på vilket vis?

Vi har bestämt oss för adoption. Har ni bestämt er för vilken väg?
    ok, ja sambon har också nått kromosomfel. Nått som hände när han blev till.. Han är ganska smal, dålig skäggväxt och lite mindre testiklar än normall, så det dom kallar sjuk är väl att han inte kommer utveckla musklerna normalt och sånna saker, samt att han kan få problem senare i livet med att kunna ha sex, så det är ju inte så roligt därför ska han få någon behandling för testosteronet var lite lågt.

ok :) va skönt att ni har bestämt er :) har ni kommit någon vart? har ni bestämt vart ni ska adoptera ifrån?

Vi har bestämt oss för donatorinsemination
  • Linnea1986

Hej, min sambo o jag har precis fått veta att han har Klinefelter syndrom, 47xxy.. Sambon ville själv testa sitt testosteron värde då han hade läst lite om de på nätet, o de visade sig att han har längre än va de ska vara o sen ville dom läkarna kolla upp om han hade Klinefelter.. Nu väntar vi på att få komma till Kvinnokliniken för vidare utredning om han kan bli pappa eller inte..

• Aurora1979

Min man har tvärtom... 47XYY. Vi har haft turen att dem hittat spermier som går att använda vid IVF/ICSI.

• Hjärtat längtar

TB1: Oj nu blir jag lite orolig att samma sak gäller för min man. Kanske ska ringa kliniken så han kan få Testosterontabletter. Min man har faktiskt också ganka dålig skäggväxt och små testiklar.
    Vi har stått i adoptionskö i ett år. Gått föräldrautbildning och till hösten blir det utredning. (Vi kan inte få medgivande förrän jag fyller 25 i höst). Så det är ju minst 2 år kvar till vi får barn.

Skönt att ni bestämt er för donatorinsemination! I danmark eller i Sverige? Lycka till med det!

Nightangel86: Beklagar din makes diagnos. Kommer ni få göra biopsi?
    Min man har lika många kromosoner som alla andra men två stycken har bytt plats med varandra tydligen...

• Linnea1986
    Hjärtat längtar skrev 2011-02-11 23:08:16 följande:

TB1: Oj nu blir jag lite orolig att samma sak gäller för min man. Kanske ska ringa kliniken så han kan få Testosterontabletter. Min man har faktiskt också ganka dålig skäggväxt och små testiklar.
    Vi har stått i adoptionskö i ett år. Gått föräldrautbildning och till hösten blir det utredning. (Vi kan inte få medgivande förrän jag fyller 25 i höst). Så det är ju minst 2 år kvar till vi får barn.

Skönt att ni bestämt er för donatorinsemination! I danmark eller i Sverige? Lycka till med det!

Nightangel86: Beklagar din makes diagnos. Kommer ni få göra biopsi?
    Min man har lika många kromosoner som alla andra men två stycken har bytt plats med varandra tydligen...

Vi har ingen tid fått till kvinnokliniken ännu, ja ska ringa igen på måndag o se va som händer.. Jag hoppas dom kommer göra allt för att se om han har några spermier alls.. Hans testiklar e väldigt små, klen skäggväxt och ingen psykisk drive alls just nu..
  • MatsAtari
    Linnea1986 skrev 2011-02-11 22:57:27 följande:
    Hej, min sambo o jag har precis fått veta att han har Klinefelter syndrom, 47xxy.. Sambon ville själv testa sitt testosteron värde då han hade läst lite om de på nätet, o de visade sig att han har längre än va de ska vara o sen ville dom läkarna kolla upp om han hade Klinefelter.. Nu väntar vi på att få komma till Kvinnokliniken för vidare utredning om han kan bli pappa eller inte..
    Aj Aj Aj. Det är absolut inte bra, men det finns fall där folk har lyckats iafSkrattande
    Hittade den här informationssidan:

www.klinefelter.se/
Svar på tråden Inga spermier..