• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • TB1
    Hjärtat längtar skrev 2011-02-11 23:08:16 följande:

TB1: Oj nu blir jag lite orolig att samma sak gäller för min man. Kanske ska ringa kliniken så han kan få Testosterontabletter. Min man har faktiskt också ganka dålig skäggväxt och små testiklar.
    Vi har stått i adoptionskö i ett år. Gått föräldrautbildning och till hösten blir det utredning. (Vi kan inte få medgivande förrän jag fyller 25 i höst). Så det är ju minst 2 år kvar till vi får barn.

Skönt att ni bestämt er för donatorinsemination! I danmark eller i Sverige? Lycka till med det!

Nightangel86: Beklagar din makes diagnos. Kommer ni få göra biopsi?
    Min man har lika många kromosoner som alla andra men två stycken har bytt plats med varandra tydligen...

Men har dom sagt nånting att han ska få någon behandling för det? Till oss sa dom att han först knske ska få börja med någon kräm som han ska smörja in armarna och bröstet med som jag fattar.. Om det inte hjälper så kanske han får börja med någon spruta.. :/

Men va skönt att ni har kommit en sån bit iaf! :) i är ju gifta sen några år tillbaka också? Jätte bra att ni har börjat i tid :)
    Ja vi funderade på danmark först för att dom sa att det är 25 års gräns här i vårat landsting. Men våran läkare hade ringt till Linköping och frågat vad som gäller för oss eftersom oavset om vi försöker i 30 år så kan vi inte få barn på det "normala" sättet. Och då sa dom att åldersgränsen gäller inte oss, så på måndag ska jag kolla passagen av äggledarna (hoppas verkligen det är passage) och om det ser bra ut så blir det en remiss skickad till Linköping :) Och läkaren sa att vi kommer nog få komma på ett första samtal innan sommaren för det går inom vårdgarantin.
  • TB1
    Linnea1986 skrev 2011-02-11 22:57:27 följande:
    Hej, min sambo o jag har precis fått veta att han har Klinefelter syndrom, 47xxy.. Sambon ville själv testa sitt testosteron värde då han hade läst lite om de på nätet, o de visade sig att han har längre än va de ska vara o sen ville dom läkarna kolla upp om han hade Klinefelter.. Nu väntar vi på att få komma till Kvinnokliniken för vidare utredning om han kan bli pappa eller inte..
    Vad tråkigt att höra! Hoppas ni får komma på en vidare utredning så snart som möjligt!
  • Linnea1986
    TB1 skrev 2011-02-12 11:25:19 följande:
    Vad tråkigt att höra! Hoppas ni får komma på en vidare utredning så snart som möjligt!
    Jag hoppas de oxå, dels för att vi ska kunna få svar om han kan bli pappa, o sen för att han sedan ska kunna få börja med sin behandling med testosteron.. Han kommer då få välja spruta eller gel att få de i.. Spruta fick vi veta att de e en stor mängd som ska sprutas in i rumpmuskeln och under lång tid, gelen smörjer man ju på själv hemma varje dag, men vet inte vilket som e bäst.. Men om de visar sig att han kan bli pappa så kommer vi nog köra på med ivf på en gång, istället för att vänta lite..
  • vertige
    TB1 skrev 2011-02-11 21:40:13 följande:
    ok :) vad fick ni prata om på första mötet? var det långtid från första mötet till att ni fick sätta igång med insemination?
    Det tog mindre än en månad innan vi kunde köra igång med behandlingar (beroende på min menscykel). Första IVF-behandlingen fick avbrytas eftersom jag svarade dåligt, men vi hann med en till på sommaren och den har fungerat så här långt.

Första samtalet på kliniken handlade mest om hur behandlingarna gick till (eftersom vi inte kunde göra insemination) och min man fick skriva på papper om att han accepterade att jag tog emot donerade spermier och att han därmed blir biologisk pappa på papperet. Vi fick även träffa en kurator där vi mer diskuterade hur vi resonerade kring barnets ursprung och våra känslor kring detta, men då vi redan träffat kuratorn innan så fixade vi en tid med henne innan tiden på kilniken (för att spara tid, normalt träffar man kuratorn efteråt för att bli "godkänd").

Parallellt med behandlingarna och graviditeten så står vi även i adoptionskö sedan nästa två år tillbaka. Just nu är all fokus på att det ska gå bra med det lilla sprattlet jag har i magen, men skulle jag tillåta mig att drömma så kanske vi om något år kan få ett syskon via adoption.
  • TB1
    vertige skrev 2011-02-12 14:54:37 följande:
    Det tog mindre än en månad innan vi kunde köra igång med behandlingar (beroende på min menscykel). Första IVF-behandlingen fick avbrytas eftersom jag svarade dåligt, men vi hann med en till på sommaren och den har fungerat så här långt.

Första samtalet på kliniken handlade mest om hur behandlingarna gick till (eftersom vi inte kunde göra insemination) och min man fick skriva på papper om att han accepterade att jag tog emot donerade spermier och att han därmed blir biologisk pappa på papperet. Vi fick även träffa en kurator där vi mer diskuterade hur vi resonerade kring barnets ursprung och våra känslor kring detta, men då vi redan träffat kuratorn innan så fixade vi en tid med henne innan tiden på kilniken (för att spara tid, normalt träffar man kuratorn efteråt för att bli "godkänd").

Parallellt med behandlingarna och graviditeten så står vi även i adoptionskö sedan nästa två år tillbaka. Just nu är all fokus på att det ska gå bra med det lilla sprattlet jag har i magen, men skulle jag tillåta mig att drömma så kanske vi om något år kan få ett syskon via adoption.
    Va snabbt ni fick komma igång! :) Får man fråga varför ni inte kunde göra insemination? du behöver inte svara om du inte vill.

Jag tycker att allt är så spännande just nu, vissa dagar är riktigt jobbiga men känner samtidigt att det är en spännande väg vi har framför oss :)

Va roligt att ni kan tänka er att adoptera senare :) Vet du om man måste betala om man vill ha ett syskon genom doneradespermier?
  • TB1
    Linnea1986 skrev 2011-02-12 12:00:19 följande:
    Jag hoppas de oxå, dels för att vi ska kunna få svar om han kan bli pappa, o sen för att han sedan ska kunna få börja med sin behandling med testosteron.. Han kommer då få välja spruta eller gel att få de i.. Spruta fick vi veta att de e en stor mängd som ska sprutas in i rumpmuskeln och under lång tid, gelen smörjer man ju på själv hemma varje dag, men vet inte vilket som e bäst.. Men om de visar sig att han kan bli pappa så kommer vi nog köra på med ivf på en gång, istället för att vänta lite..
    ok. Ja då kanske det är samma behandling min sambo ska få. Ska ni isf köra ivf pivat eller gå genom landstinget?
  • Linnea1986
    TB1 skrev 2011-02-12 15:19:36 följande:
    ok. Ja då kanske det är samma behandling min sambo ska få. Ska ni isf köra ivf pivat eller gå genom landstinget?
    Vi kommer nog gå genom landstinget, har inte råd att gå privat.. Jag hoppas de kommer lyckas för oss, annars kommer vi vara 2 nervvrak här..
  • Linnea1986

En fråga, var i torsdags som vi fick veta att sambon har Klinefelter syndrom.. O de va i torsdags som vi sa till på kvinnokliniken då vi ändå va på sjukhuset.. Är de förtidigt imorn o ringa o höra om de hänt något med de??

• Hjärtat längtar
    TB1 skrev 2011-02-12 11:24:40 följande:
    Men har dom sagt nånting att han ska få någon behandling för det? Till oss sa dom att han först knske ska få börja med någon kräm som han ska smörja in armarna och bröstet med som jag fattar.. Om det inte hjälper så kanske han får börja med någon spruta.. :/

Men va skönt att ni har kommit en sån bit iaf! :) i är ju gifta sen några år tillbaka också? Jätte bra att ni har börjat i tid :)
    Ja vi funderade på danmark först för att dom sa att det är 25 års gräns här i vårat landsting. Men våran läkare hade ringt till Linköping och frågat vad som gäller för oss eftersom oavset om vi försöker i 30 år så kan vi inte få barn på det "normala" sättet. Och då sa dom att åldersgränsen gäller inte oss, så på måndag ska jag kolla passagen av äggledarna (hoppas verkligen det är passage) och om det ser bra ut så blir det en remiss skickad till Linköping :) Och läkaren sa att vi kommer nog få komma på ett första samtal innan sommaren för det går inom vårdgarantin.
    Nej, han har inte fått nån behandling. Vi har ju oxå varit på RMC i Linköping, men bara för samtal.
    Jo, vi har vart gifta i 5 år till sommaren och det är ju en fördel i adoptionssammanhang. Börjar bli lite nervös inför hemutredningen.

Jag hargjort äggledarspolning, så ont har jag aldrig haft i hela mitt liv. Men det är ju olika hur ont det gör.
  • TB1
    Hjärtat längtar skrev 2011-02-14 11:57:42 följande:
    Nej, han har inte fått nån behandling. Vi har ju oxå varit på RMC i Linköping, men bara för samtal.
    Jo, vi har vart gifta i 5 år till sommaren och det är ju en fördel i adoptionssammanhang. Börjar bli lite nervös inför hemutredningen.

Jag hargjort äggledarspolning, så ont har jag aldrig haft i hela mitt liv. Men det är ju olika hur ont det gör.
    vad fick ni prata om på RMC i Linköping då? vad sa dom?

Va härligt att ni har varit gifta så pass länge, det är ju en riktig fördel :)

Usch jag ska iväg om idag ett tag och göra äggledarsplning, varför gjorde det så ont?! usch :-/
Svar på tråden Inga spermier..