• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • auo

såg sen att dom har skrivit så men konstigt nog .. dom i sjukhus säger att det är läkarna vem bestämmer .. hur och vad .. till oss gick det i allafall i vårdgarantin ...   och vi behövde inte vänta så länge som dom skriver där .. därför att vi hade redan ju börjat vårt rally .. 

• Aurora1979

Beror inte köerna mycket på att det helt enkelt inte finns tillräckligt många som donerar ägg och spermier i Sverige?? Har jag för mig dem sa när det ev. var aktuellt för oss. Just när det gäller donationer då alltså, "vanlig" IVF går så klart under vårdgarantin.

• Körsbärsträd

I Göteborg ingår inte donatorinsemination under vårdgarantin. Vår utredning gjorde det, mellan varje besök/undersökning var det max 3 månader, men när de kom fram till att vår ända chans var genom DI så hamnade vi i en kö som är upp till 1 ½ år. Vi hamnade i kön nu i januari, så det känns inte direkt roligt.

Men vi åker till Danmark nu nästa vecka och försöker på en klinik där istället, jag skulle aldrig orka vänta så länge här i Sverige och sen få veta att det kanske inte går iallafall...

• Memphis
    moii skrev 2011-02-18 23:19:24 följande:
    vi har också gått via Huddinge, men åberopat vårdgarantin och därför hamnat i Örebro. Det går också bra tänker jag :)
    Vi bor i Örebro och har nyss givit oss in i detta, skickat iväg hälsodeklarationer och väntar på kallelse till kuratorsamtal och utredning av mig, då sambon redan är utredd som uppfljning av cancern han hade.
    De säger att det inte är någon kö för donatorsspermier här, vilket känns sköönt!
    Men man lär ju få vänta ändå!
    Vad har ni för erfarenheter av USÖ's fertmottagning? (universitetssjukhuset i örebro)
    Har ni träffat kuratorn där?
    Eller ni kanske också väntar på att få komma dit?

Lycka till med allt!
    {#emotions_dlg.flower}
  • SmillaK

Jag är också på sahlgrensak och har nu väntat ett år. Men ju mer jag läst här på FL så funderar jag på om inte vårdgarantin borde gälla DI också. Verkar ju göra det i vissa landsting, och som moii säger så får man kanske göra det någon anna stans i sverige som inte har kö, Så kolla detta körsbärsträd så slipper ni kanske åka så långt som danmark och dessutom att betala för det. Jag pratade med Sahlgrenska när vi sattes i kön och enligt barnmorskan som håller i det hela där så beror inte kön på att det finns för lite spermier utan helt enkelt på för få vårdplatser. Då kan man ju undra varför IVF lyder under vårdgarantin och inte DI. När vi sattes i kön för ett år sedan så hade kön precis gått från ca 2 år till ca 1 år för att de hade satt in mer resurser. Jag frågade nämligen om man kunde hoppa i kön om man fixade en donator, men det behövdes inte. Uräkta att det blev lite rörigt, men jag känner att jag blrv lite upprörd och då kommer allt bara ut som man tänker

• moii
    Memphis skrev 2011-02-19 10:28:58 följande:
    Vi bor i Örebro och har nyss givit oss in i detta, skickat iväg hälsodeklarationer och väntar på kallelse till kuratorsamtal och utredning av mig, då sambon redan är utredd som uppfljning av cancern han hade.
    De säger att det inte är någon kö för donatorsspermier här, vilket känns sköönt!
    Men man lär ju få vänta ändå!
    Vad har ni för erfarenheter av USÖ's fertmottagning? (universitetssjukhuset i örebro)
    Har ni träffat kuratorn där?
    Eller ni kanske också väntar på att få komma dit?

Lycka till med allt!
    {#emotions_dlg.flower}
    ja så är det, vi väntar på att komma dit. Slutet av februari är det dags och då kan jag raportera. Om jag glömmer det så skriv till mig då eller kika på min blogg, där samlar jag det mesta som händer i detta.

Sorgligt det där med cancern, är han friskförklarad? Vilken sort har/hade han? min sambo har cellförändringar och hålls under uppsikt så att det inte ska utvecklas till cancer.

Jag läste om någon annan som varit i Örebro och de sa att de hade goda erfarenheter och jag misstänker att de flesta ställen är skickliga och att det som gör att man inte gillar dem har mest med just dagsform och bemötandet just i den stunden att göra.

När ska ni dit då?

Lycka till själva!
  • moii
    Körsbärsträd skrev 2011-02-19 08:33:02 följande:
    I Göteborg ingår inte donatorinsemination under vårdgarantin. Vår utredning gjorde det, mellan varje besök/undersökning var det max 3 månader, men när de kom fram till att vår ända chans var genom DI så hamnade vi i en kö som är upp till 1 ½ år. Vi hamnade i kön nu i januari, så det känns inte direkt roligt.

Men vi åker till Danmark nu nästa vecka och försöker på en klinik där istället, jag skulle aldrig orka vänta så länge här i Sverige och sen få veta att det kanske inte går iallafall...
    Vi började vår utredning i januari 09 och blev klara med att det finns spermier som vi kan använda nu i december 2010. Jag vet allt om att vänta jag lovar! Man ska göra det som känns rätt, för en. Ibland kan jag i efterhand tycka att även om det gått lång tid så har det verkligen gett oss möjligheter att tänka och bråka färdigt om skitsaker och för min sambo har det nog också inneburit att han tagit till sig alla besked i lugn och ro och kunnat bearbeta dem också. Jag är inte säker på att han kunnat det om vi skyndat oss.

Hade vi fått beskedet då i hmm juni 2010 att det inte funnits spermier alls så hade vi nog försökt skynda på detta med donationen kanske. Jag har en kompis som ville ställa upp som korsdonator och det kanske vi hade gjort, eller Danmark. VI hann aldrig fundera så långt.

Lycka till!
Svar på tråden Inga spermier..