• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • moii
    Linnea1986 skrev 2011-04-27 17:33:25 följande:
    Ännu ett bakslag här.. Fick idag besked från sjukhuset.. Min man kan aldrig bli pappa..
    Jag förstår att det är en sorg men det kan han fast inte biologisk kanske, men vad var felet? vet man det?

styrkekram
  • Körsbärsträd
    Ännu ett bakslag här.. Fick idag besked från sjukhuset.. Min man kan aldrig bli pappa..
    Han kan bli pappa, min man saknar spermier, men han ska bli pappa, och jag ska bli mamma, på något sätt! Biologisk pappa är inte ett måste, det är inte spermierna som gör pappan, det är pappan själv!

Förstår att det är tungt, jag har också varit där...men man vänjer sig vid tanken, och kommer på att det inte är det biologiska som är det viktigaste!
  • Linnea1986
    moii skrev 2011-04-27 17:35:12 följande:
    Jag förstår att det är en sorg men det kan han fast inte biologisk kanske, men vad var felet? vet man det?

styrkekram
    Min har man Klinefelter syndrom/47xxy.. Han har inga spermier alls..
    Körsbärsträd skrev 2011-04-27 17:50:55 följande:
    Han kan bli pappa, min man saknar spermier, men han ska bli pappa, och jag ska bli mamma, på något sätt! Biologisk pappa är inte ett måste, det är inte spermierna som gör pappan, det är pappan själv!

Förstår att det är tungt, jag har också varit där...men man vänjer sig vid tanken, och kommer på att det inte är det biologiska som är det viktigaste!
    Jo ja vet att han kan bli pappa, men inte vara biologisk pappa.. Vet inte hur han ställer sig riktigt med att vi tar spermier från någon annan.. Hur klarar man av o gå vidare??
  • Körsbärsträd
    Linnea1986 skrev 2011-04-27 17:57:46 följande:
    Min har man Klinefelter syndrom/47xxy.. Han har inga spermier alls..
    Körsbärsträd skrev 2011-04-27 17:50:55 följande:

Jo ja vet att han kan bli pappa, men inte vara biologisk pappa.. Vet inte hur han ställer sig riktigt med att vi tar spermier från någon annan.. Hur klarar man av o gå vidare??
    Man gör ett val, antingen går man vidare eller så gräver man ner sig. Självklart får man gräva ner sig och vara väldigt ledsen vissa dagar, man måste tillåta sig att vara ledsen också. Men gå vidare genom att kolla vilka möjligheter ni har, vad är ni på för sjukhus? Hur är det med donerade spermier på det sjukhuset? För oss hamnade vi i en kö på 1½ år, vi vill inte vänta så länge till vårt första försök så vi valde istället att ta kontakt med en klinik i Danmark där vi gör inseminationer med donerade spermier. Har gjort tre nu, om det inte har blivit något fram till sommaren går vi över till IVF.

Det som har hjälpt mig och oss genom den här resan, som inte är slut än, men vi har hela tiden sett frammåt, möter vi en motgång, så letar vi reda på något sätt att komma förbi den motgången! Vi ska få ett barn, på något sätt någon gång, och biologiskt eller inte, vi har längtat och vi kommer bli lika bra föräldrar som alla andra trots att vi inte är fullt biologiska! Det är jag säker på!
  • carolin82

Min sambo saknar också spermier, och det har varit en jättejobbig process med tester hit och dit som dragit ut på tiden.  Men nu väntar vi barn genom donatorinsemination, är gravid i vecka 33! Min sambo är jätteglad och älskar redan lilla bebisen i magen! Vi bestämde oss för att skippa väntetiden i Sverige och istället åka till danmark. Kostar ju en del, men det funkade på första försöket så det blev ingen dyr historia för oss. Värt vartenda öre! 

Skönt att höra att man inte är ensam med sina problem! Hopppas att det löser sig för er! 

• Linnea1986
    carolin82 skrev 2011-04-27 19:13:28 följande:
    Min sambo saknar också spermier, och det har varit en jättejobbig process med tester hit och dit som dragit ut på tiden.  Men nu väntar vi barn genom donatorinsemination, är gravid i vecka 33! Min sambo är jätteglad och älskar redan lilla bebisen i magen! Vi bestämde oss för att skippa väntetiden i Sverige och istället åka till danmark. Kostar ju en del, men det funkade på första försöket så det blev ingen dyr historia för oss. Värt vartenda öre! 

Skönt att höra att man inte är ensam med sina problem! Hopppas att det löser sig för er! 
    Vad kostar det att åka till Danmark o göra de? har dom en gräns på vad man får väga??
  • carolin82

Vi gjorde det på Storkklinik i Köpenhamn, gå in på denna sida och kolla priser:

http://www.storkklinik.dk/se/priser/

de var jättetrevliga och proffsiga, vi fick svensk barnmorska både vid journalsamtal och insemination. Ingen vänteteid, utan man kan börja direkt så snart man tagit alla blodprover de kräver (infektionsprover). Såklart lättare om man som vi bor nära danmark....

Står även om övervikt här: http://www.storkklinik.dk/se/livsstil-amp-fertilitet/oevervikt/

• SmillaK
    Förstår att det känns tungt och jobbigt nu. Min sambo har ju också kleinfelters och det finns ingen möjlighet för honom att bli biologisk pappa. Jag kommer ihåg hur ledsna vi var och det tog särskilt lång tid för sambon att  sörja klart. Ett sätt att komma vidare är ju att undersöka vilka möjligeter som finns och att börja vänja sig vid tanken. Det är ju jättevitkigt att man båda är bekväma med situationen innan man sätter igång
    med t.ex donationsinsemination.

Kramar till er båda
  • Körsbärsträd
    Linnea1986 skrev 2011-04-27 19:26:22 följande:
    Vad kostar det att åka till Danmark o göra de? har dom en gräns på vad man får väga??
    Vi har varit på CFC i Köpenhamn. Koster 2300 DKK per försök, sen kostar det att åka över bron, bensin osv. Men runt 4000 SEK per försök. Har läst om gränser på andra ställen, och där står oftast att de rekommenderar att man inte väger alltför mycket, men de hindrar en inte från att försöka, det är på ens eget "ansvar".
  • SmillaK
    TB1 skrev 2011-04-27 10:09:13 följande:
    ok då förstår jag mer vad som går ut med kuratorsamtalet. :)
    Hoppas det inte blir spänt bara när jag ska dit då både läkare och kurator är där :-P

Kommer du äta tabletter ända fram till ägglossningen då? du blir utfrågad stackare :-P hehe

Jag kommer gå på rmc Linköping.
    vertige skrev 2011-04-26 20:05:43 följande:
    Hej Alla!

Tänkte bara skriva att jag sitter här med sonen sovande på magen. Han blev en månad idag och är det bästa som någonsin hänt oss. Att han inte skulle vara helt och hållet biologiskt vår känns mer än oviktigt och måste man kolla efter likheter så är han mer lik min man än mig...

Kämpa på allihopa! Nu så här efteråt så känns alla jobbiga år helt plötsligt meningsfulla. Hade vi inte haft det så kämpigt så hade vi ju inte fått just den här lilla underbara pojken.

A
    Åh va roligt attd et går bra för er och att ni har eran lille hos er :) Ta hand om er! {#emotions_dlg.flower}
    Det är nog ingen fara, se det som ett trevligt tillfälle att få samtala med någon om dina funderingar kring DI med någon som är väldigt insatt. De är som sagt inte alls höga krav. Men det kan nog vara bra att ha pratat igenom lite kring de etiska frågorna med mannen din så att ni har samma linje, och dessutom testa argumenten lite. Det är så vi försöker förbereda oss i alla fall.

jag ska nog försöka ringa i morgon och få tid... hoppas att kuratorn har fått våran remiss så det är möjligt att boka tid och att det går att få en tid snart.
Svar på tråden Inga spermier..