• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • Körsbärsträd
    drömmaromsmått skrev 2011-05-17 08:39:56 följande:
    Tb1, sitter med min morgonpigga unge och surfar runt lite på olika trådar och hittade denna och skummade igenom lite, vill ni inte vänta med att genomgå donation så går det att vända sig till danmark, det är så vår dotter blev till.
    Vi gneomgick två fulla ivf med icsi och fick väldigt dåliga resultat så läkarna rekomenderade iuid till oss istället och vi blev uppsatta i kön som då var 18-24 månader lång.
    Inte så roligt när man sen 06 bara väntat på att uppfylla kraven för att få ställa sig i kö till ivf vilket blev 09 pga jag var så ung då var man tvungen att ha försökt själva visst länge trots att min man lämnade ett rätt kasst prov, så att stå i kö en gång till var inte alls lockade utan vi vände oss till cfc i köpenhamn där vi gick igenom fyra inseminationer, fyra utan hormon och sista med hormonbehandling (pergo+ovitrelle)

Det går även få ut från fk för behandling i danmark om den motsvarar den behandlingen man är berättigad till i sverige, vi har precis skickat in våran ansökan för att få tillbaka lite =)
    Vad kan man få tillbaka från Försäkringskassan? Har du någon länk med information?
  • Körsbärsträd
    Tb1, sitter med min morgonpigga unge och surfar runt lite på olika trådar och hittade denna och skummade igenom lite, vill ni inte vänta med att genomgå donation så går det att vända sig till danmark, det är så vår dotter blev till.
    Vi gneomgick två fulla ivf med icsi och fick väldigt dåliga resultat så läkarna rekomenderade iuid till oss istället och vi blev uppsatta i kön som då var 18-24 månader lång.
    Inte så roligt när man sen 06 bara väntat på att uppfylla kraven för att få ställa sig i kö till ivf vilket blev 09 pga jag var så ung då var man tvungen att ha försökt själva visst länge trots att min man lämnade ett rätt kasst prov, så att stå i kö en gång till var inte alls lockade utan vi vände oss till cfc i köpenhamn där vi gick igenom fyra inseminationer, fyra utan hormon och sista med hormonbehandling (pergo+ovitrelle)

Det går även få ut från fk för behandling i danmark om den motsvarar den behandlingen man är berättigad till i sverige, vi har precis skickat in våran ansökan för att få tillbaka lite =)
    Grattis till din dotter förresten, tror jag har sagt det i någon annan tråd där jag sett dig, även läst din blogg =). Vår fjärde insemination denna gången, har fått progesterol, och inför nästa som vi förhoppningsvis inte behöver genomföra har vi fått recept på pergo+ovitrelle.
  • TB1

Hej och grattis till din dotter :)
    Ja vi har funderat lite på Danmark också men vi har inte bestämt oss än hur vi ska göra. Det är jobbigt att de ska ha med åldern att göra här i Sverige, förstår inte riktigt hur dem tänker ibland. Det är väl bättre att sätta igång ung än när man har kommit upp i åldern. Vi vill ju inte bara ha ett barn, utan iáf två stycken vill vi ha!

Vad är det som man får ut från fk? det har jag aldrig hört :)
  • TB1
    Memphis skrev 2011-05-16 20:25:56 följande:
    Mm.. misstänkte att det var nåt sånt.
    Min kompis yrar nog helt, eller så har det helt enkelt varit mycket mer komplicerat för henne då hon lider av olika diagnoser som gör att hon inte blir med barn på naturlig väg..

Men då vet jag iaf att det kan vara bra att kanske inte jobba efter den spolningen då!
    Men undrar som sagt varför dom inte gör spolningen nu samtidigt som ultraljudet..
    Det lär jag ju får svar på om jag frågar på onsdag förstås =)
    Kanske får jag göra den i samband med kuratorssamtalet, för du fick träffa både läkare och kurator i samma veva väl?

Vad händer hos dig nudå?
    Har ni lagt allt på is och väntar som dom sa, eller hur gör ni?
    moii skrev 2011-05-16 15:30:09 följande:
    man behöver absolut ihnte sövas, ta ett par alvdon innan du går dit så klarar du dig utan smärta.

tyvärr har jag fått avbryta icsiomång 2 för äggkvaliteten inte är så bra. Det hade jag inte räknat med det skulle ju "bara" vara spermierna som inte kommer ut och som är få, inte skulle det behöva vara äggfaktor också!

piss och skit!
    Men fy vad tråkigt! =(
    Inte alls det man vill ha som grädde på moset direkt!
    Stackars er..
    Men vad händer nu då? Ska dom ta ut nya ägg och försöka igen?
    Vad omständigt och plågsamt i själen och för kroppen, för då åker du på hormoner igen då eller hur funkar det?

Det är ju precis sånt här man befarar nu när allt drar igång för våran del!
    Nu håller jag tummar och tår för att det ska ordna sig för oss alla!
    Varför de inte kommer göra spolning på dig nu kan vara för att du inte är rätt i cykeln just nu. Det måste vara mellan mens och ägglossning, tror jag gjorde min 4 dagar efter mensen hade slutat.

Japp vi fick träffa kurator och läkare samtidigt. Vi vet inte riktigt hur vi ska göra som. Vi funderar fortfarande :-/
  • drömmaromsmått
    Körsbärsträd skrev 2011-05-17 09:28:58 följande:
    Vad kan man få tillbaka från Försäkringskassan? Har du någon länk med information?
    Japp, visste inte heller om det tills sydsvenskan gjorde sin artikelserie om barnlöshet och skrev om det annars hade vi ansökt tidigare.
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands
    Vi fick fylla i en blankett som båda var tvugna att signera (fick tillbaka den för att bara jag signerat) skickade in alla våra journaler från sahlgrenska, journalerna från danmark och mitt frikort som jag såklart hade slängt men jag knallade in på repro igår och bad om kopior på alla kvitton och klistrade in i ett nytt kort.

Så vi hoppas på att få tillbaka några kronor i alla fall =)
  • drömmaromsmått
    TB1 skrev 2011-05-17 10:47:28 följande:
    Hej och grattis till din dotter :)
    Ja vi har funderat lite på Danmark också men vi har inte bestämt oss än hur vi ska göra. Det är jobbigt att de ska ha med åldern att göra här i Sverige, förstår inte riktigt hur dem tänker ibland. Det är väl bättre att sätta igång ung än när man har kommit upp i åldern. Vi vill ju inte bara ha ett barn, utan iáf två stycken vill vi ha!

Vad är det som man får ut från fk? det har jag aldrig hört :)
    Ja eller hur, jag var 19 då vi sökte hjälp.. blev fruktansvärt irriterad då vi fick ut våra journaler från kk när vi flyttade, för där står att min man bara har 30% levande spermier och läkaren tyckte att våran prognos var "god" sen vid nästa prov vid sahlgrenska var det kraftigt nedsatt, tror det står något om "kraftigt nedsatt spermieprov med enstaka levande och rörliga, efter puresperm 1 x 2 ml endast 8000 rörliga.
    Inför våra ivfer gjorde de inte ens swimup utan bara cetrifugerade dem för att de klarade inte av swimup provet.. god prognos eller hur liksom..

Så de lät oss kämpa i flera år efter att vi sökt hjälp började 05, sökte hjälp 06 och remissen skickades slutet av 08 och vi började med ivf mars 09.
    Vet inte hur många gånger jag tjatade på läkaren på kk om remissen och spermieprovet, när vi sen blev inkallade till läkaren på su och han säger att vi med största säkerhet inte kommer lyckas på "egen hand" genom ivf kändes det som ett rejält slag i ansiktet att vi fick vänta så länge pga min ålder när vi inte ens kunde få hjälp genom ivf och så har läkaren på kk sagt att vi har god prognos att lyckas själva..

Ha ha bitter fortfarande Skäms många år med tårar, frustration och smärta, lär väl inte försvinna i första taget Tungan ute

Man kan få ut ersättning för vården i annat eu land om man är berättigad samma vård i sverige.
  • auo
    drömmaromsmått skrev 2011-05-17 11:08:11 följande:
    Japp, visste inte heller om det tills sydsvenskan gjorde sin artikelserie om barnlöshet och skrev om det annars hade vi ansökt tidigare.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands...
    Vi fick fylla i en blankett som båda var tvugna att signera (fick tillbaka den för att bara jag signerat) skickade in alla våra journaler från sahlgrenska, journalerna från danmark och mitt frikort som jag såklart hade slängt men jag knallade in på repro igår och bad om kopior på alla kvitton och klistrade in i ett nytt kort.

Så vi hoppas på att få tillbaka några kronor i alla fall =)
    vi provade det med men vi fick inte en enda möjligheten att göra det i estland . vi fick vänta så länge att min mans friska spremier försvann och då fick vi använda donator istället här i sverige . 
  • drömmaromsmått
    auo skrev 2011-05-17 11:30:20 följande:
    vi provade det med men vi fick inte en enda möjligheten att göra det i estland . vi fick vänta så länge att min mans friska spremier försvann och då fick vi använda donator istället här i sverige . 
    det går att begära i efterhand vilket vi har gjort.
  • Memphis

TB1, Då är det såklart så! I och med att jag har mens nu kanske dom gör det i början på nästa vecka då eller nåt. Förhoppningsvis! :) Svårt beslut att ta, då du kanske kände att dom hade vettiga synpunkter med pluggandet osv.. Annars finns ju som sagt Danmark. Hade nog vi valt om det hade varit kö till DI här..

Svar på tråden Inga spermier..