TB1 skrev 2011-05-17 10:47:28 följande:
Hej och grattis till din dotter :)
Ja vi har funderat lite på Danmark också men vi har inte bestämt oss än hur vi ska göra. Det är jobbigt att de ska ha med åldern att göra här i Sverige, förstår inte riktigt hur dem tänker ibland. Det är väl bättre att sätta igång ung än när man har kommit upp i åldern. Vi vill ju inte bara ha ett barn, utan iáf två stycken vill vi ha!
Vad är det som man får ut från fk? det har jag aldrig hört :)
Ja eller hur, jag var 19 då vi sökte hjälp.. blev fruktansvärt irriterad då vi fick ut våra journaler från kk när vi flyttade, för där står att min man bara har 30% levande spermier och läkaren tyckte att våran prognos var "god" sen vid nästa prov vid sahlgrenska var det kraftigt nedsatt, tror det står något om "kraftigt nedsatt spermieprov med enstaka levande och rörliga, efter puresperm 1 x 2 ml endast 8000 rörliga.
Inför våra ivfer gjorde de inte ens swimup utan bara cetrifugerade dem för att de klarade inte av swimup provet.. god prognos eller hur liksom..
Så de lät oss kämpa i flera år efter att vi sökt hjälp började 05, sökte hjälp 06 och remissen skickades slutet av 08 och vi började med ivf mars 09.
Vet inte hur många gånger jag tjatade på läkaren på kk om remissen och spermieprovet, när vi sen blev inkallade till läkaren på su och han säger att vi med största säkerhet inte kommer lyckas på "egen hand" genom ivf kändes det som ett rejält slag i ansiktet att vi fick vänta så länge pga min ålder när vi inte ens kunde få hjälp genom ivf och så har läkaren på kk sagt att vi har god prognos att lyckas själva..
Ha ha bitter fortfarande

många år med tårar, frustration och smärta, lär väl inte försvinna i första taget
Man kan få ut ersättning för vården i annat eu land om man är berättigad samma vård i sverige.