• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • TB1
    drömmaromsmått skrev 2011-05-17 16:54:13 följande:
    När vi gjorde det blev det ca 3500kr men nu är danska kronan lägre så det kanske blir 2900 typ.
    ok det var ju inte farligt
  • TB1
    SmillaK skrev 2011-05-17 17:52:51 följande:

Memphis:
    Precis, igår var vi hos kuratorn och pratade. Det var som jag hade trott. Hon tog hon upp det här med när man har tänkt berätta för barnet och hon kollade lite om familj och vänner stod bakom oss. Det tog typ bara en halvtimma och då var det mest kallprat.Så på torsdag ska de ta beslut och sedan är det bara att köra igång.

Det kommer att gå jättebra för dig imorgon. Oroa dig inte. Du måste logga in här och berätta allt när du har varit där.

TB1:
    Jag förstår att det är svårt att ta beslut. Vi har ju varit lite i samma läge, om vi ska åka till Danmark eller vänta i kön. Vi hade det lite körigt förra året så vi valde att vänta.

Drömmar:
    Hej vad roligt att se dig här i tråden. Jag har läst din blogg i över två år så har följt din resa så ganska länge. Underbart att ni äntligen har fått eran dotter. Det var ju ett jättebra tips du kommer med. Att de går att ansöka om pengar från fk. Jag har läst någon stans att man kan göra det med adoption, men jag har aldrig hört talas om att det går med fertilitetsbehandlingar i danmark. Hoppas ni får tillbaka era pengar.

Ja det är ett svårt beslut, men det lutar nog åt att vi väntar
  • TB1
    Memphis skrev 2011-05-17 18:31:26 följande:
    Hm.. jag tror att dom räknar det på de senaste sex månaderna lr nåt?
    Så även om du blir gravid kan du fortfarande ha chans att jobba upp så du får full ersättning!
    Om du förstår hur jag menar..
    Men jag kanske yrar.. det är så jag fått för mig att det är bara. Nån annan vet säkert bättre :)

Ja du får känna efter i hjärtat, och diskutera med din sambo.
    Samtidigt tror ju inte jag att "den Perfekta tidpunkten" nånsin kommer, för att skaffa barn.
    Jag tror att man ska följa känslan och lita på att man klarar av det!
    Våra ekonomiska förutsättningar hade väl kunnat vara bättre egentligen, men samtidigt klarar vi oss bra och ingen av oss går i skolan eller så, och vi längtar som tokar båda två efter en liten..
    Det finns alltid något i vägen menar jag!
    Vill man så går det! :)
    SmillaK skrev 2011-05-17 17:52:51 följande:

Memphis:
    Precis, igår var vi hos kuratorn och pratade. Det var som jag hade trott. Hon tog hon upp det här med när man har tänkt berätta för barnet och hon kollade lite om familj och vänner stod bakom oss. Det tog typ bara en halvtimma och då var det mest kallprat.Så på torsdag ska de ta beslut och sedan är det bara att köra igång.

Det kommer att gå jättebra för dig imorgon. Oroa dig inte. Du måste logga in här och berätta allt när du har varit där.

Skönt att det gick så snabbt! Och att det var lättsamt, som det låter.
    Det klart att dom godkänner, men spännande ändå att vänta på svar :)
    Då hinner ni med DI innan sommaren som du önskade, så glad jag blir för din skull!

Ja, det kommer nog att gå bra imorgon..
    Jag är bara så himla känslig av mig och vet att dom kommer nämna vikten tex.. (Ligger på BMI 30 ganska precis..) att det är bra om jag går ner inför inseminationen osv..
    Men skitsamma.. jag får se det som det är, rent medicinskt och dom har ju faktiskt rätt.
    Får se det som en ytterligare spark i storgumpen att kämpa på ännu hårdare än jag redan gör, med att tappa kilon :)
    Sen är man såklart orolig att dom ska hitta nåt som inte stämmer i maskineriet..

Men!
    Positiva tankar ska jag ha från och med nu!
    Skriver imorn och berättar såklart!
    Ja jag hoppas att de räknar på de för det skulle ju vara jätte bra om man får upp penningen lite :)

Nej jag tror som dig, den perfekta tiden kommer aldrig komma, det kommer alltid vara nånting, och sen vet man heller aldrig om när man har ett jobb man kan stå utan imorgon. Livet är ingen garanti och det försöker jag leva efter!

Lycka till idag vännen :)
  • Memphis

Sådär!
    Då var resan igång på riktigt då!
    Första läkarbesöket avklarat och det gick bra tycker jag.
    Läkaren var otroligt empatisk och sådär uppriktigt intresserad som man vill att dom ska vara.
    Barnmorskan vi träffade var också hur gullig som helst.

Han gjorde VUL på mig, och såg något som liknade en cysta eller vätskeansamling av något slag, men sa att det kunde ha att göra med mensen, och kan lika gärna vara borta vid nästa koll.
    Sedan kändes tydligen vänster äggstock lite väl fastsittande och inte lika rörlig som den ska vara.
    Men det kunde också vara något tillfälligt.
    Behöver inte heller vara något hinder och det är inte farligt.
    Det märks vid spolningen, som jag förhoppningsvis får göra nästa vecka om dom får någon lucka.
    Dom skulle ringa isåfall så får jag en akuttid. Blir det inte gjort denna månad så skulle jag ringa direkt när jag får nästa mens så blir det gjort efter den istället.
    Då hinner jag i vilket fall som helst innan sommaruppehållet, vilket känns skönt!
    För skulle det vara några komplikationer så vill man ju gärna ha med det i beräkningen.

Kuratorn hinner vi dock inte träffa förrän efter sommaren.
    Jag fick en klump i halsen när han nämnde att dom gärna vill att vi ska ha bott ihop i minst ett år (vilket vi inte har förrän i november)
    Men sedan mjuknade han något när vi hade pratat vidare lite, och han sa att vi kan göra en plan för inseminationsförsök och ev. ivf direkt efter kuratorssamtalet efter sommaren.
    Ungefär som vi tänkt oss!

Angående min sambo, så sa han att man Kan göra biopsi och röra i det där om man vill.
    Men i vårt fall förstod han om vi redan gått förbi det tänket, med tanke på att chansen att hitta något är så extremt liten. Även han sa att det nog inte är nån jättestor mening med det, då min sambo genomgick sina strålbehandlingar redan när han var så liten som i 8-10 årsåldern.
    Då är det rätt kört.
    Dom tog åtminstone blod att göra hormonella tester med, för att se så att det inte är nån superlåg testosteronhalt som spökar. Är det så, så får man se över om det är värt att göra ett försök med hormoner till min sambo och se om det händer nåt. Men det är inte heller troligt.

Såå.. Nu hoppas jag på den där spolningen i nästa vecka så den är färdig.
    Känns som att man inte riktigt kan slappna av innan man får höra att det inte verkar finnas några hinder för att en graviditet skulle kunna bli till.

• TB1
    Memphis skrev 2011-05-18 16:51:26 följande:
    Sådär!
    Då var resan igång på riktigt då!
    Första läkarbesöket avklarat och det gick bra tycker jag.
    Läkaren var otroligt empatisk och sådär uppriktigt intresserad som man vill att dom ska vara.
    Barnmorskan vi träffade var också hur gullig som helst.

Han gjorde VUL på mig, och såg något som liknade en cysta eller vätskeansamling av något slag, men sa att det kunde ha att göra med mensen, och kan lika gärna vara borta vid nästa koll.
    Sedan kändes tydligen vänster äggstock lite väl fastsittande och inte lika rörlig som den ska vara.
    Men det kunde också vara något tillfälligt.
    Behöver inte heller vara något hinder och det är inte farligt.
    Det märks vid spolningen, som jag förhoppningsvis får göra nästa vecka om dom får någon lucka.
    Dom skulle ringa isåfall så får jag en akuttid. Blir det inte gjort denna månad så skulle jag ringa direkt när jag får nästa mens så blir det gjort efter den istället.
    Då hinner jag i vilket fall som helst innan sommaruppehållet, vilket känns skönt!
    För skulle det vara några komplikationer så vill man ju gärna ha med det i beräkningen.

Kuratorn hinner vi dock inte träffa förrän efter sommaren.
    Jag fick en klump i halsen när han nämnde att dom gärna vill att vi ska ha bott ihop i minst ett år (vilket vi inte har förrän i november)
    Men sedan mjuknade han något när vi hade pratat vidare lite, och han sa att vi kan göra en plan för inseminationsförsök och ev. ivf direkt efter kuratorssamtalet efter sommaren.
    Ungefär som vi tänkt oss!

Angående min sambo, så sa han att man Kan göra biopsi och röra i det där om man vill.
    Men i vårt fall förstod han om vi redan gått förbi det tänket, med tanke på att chansen att hitta något är så extremt liten. Även han sa att det nog inte är nån jättestor mening med det, då min sambo genomgick sina strålbehandlingar redan när han var så liten som i 8-10 årsåldern.
    Då är det rätt kört.
    Dom tog åtminstone blod att göra hormonella tester med, för att se så att det inte är nån superlåg testosteronhalt som spökar. Är det så, så får man se över om det är värt att göra ett försök med hormoner till min sambo och se om det händer nåt. Men det är inte heller troligt.

Såå.. Nu hoppas jag på den där spolningen i nästa vecka så den är färdig.
    Känns som att man inte riktigt kan slappna av innan man får höra att det inte verkar finnas några hinder för att en graviditet skulle kunna bli till.
    Det låter ju som att det gick suveränt :) Va skönt att ni ska göra upp en plan efter kuratorsamtalet! Då vet ni ju med största sannolikhet att ni är igång till hösten :)
  • SmillaK

Memphis: Ja det låter som om dom verkligen är effektiva. Vad skönt att ni nu vet vad som kommer göras och att ni har lite tider att se fram emot. Sommaren kommer att gå jättefort nu när ni vet att ni kommer att sätta igång direkt till hösten. Jag håller tummarna att allt går bra på spolningen och att systa och äggstock samarbetar.

Vi fick reda på i torsdags att vi är godkända och idag fick jag min mens. Jag är inne i cykeln som jag ska insemineras i, helt otroligt! Så på cykeldag 5 ska jag börja knapra provera och på cykeldag 11 ska jag på VUL, sedan är det dags. Dessutom händer massa andra spännande saker i mitt liv just nu. Det är konstigt hur saker klumpar ihop sig Glad

• TB1
    SmillaK skrev 2011-05-21 11:20:03 följande:
    Memphis: Ja det låter som om dom verkligen är effektiva. Vad skönt att ni nu vet vad som kommer göras och att ni har lite tider att se fram emot. Sommaren kommer att gå jättefort nu när ni vet att ni kommer att sätta igång direkt till hösten. Jag håller tummarna att allt går bra på spolningen och att systa och äggstock samarbetar.

Vi fick reda på i torsdags att vi är godkända och idag fick jag min mens. Jag är inne i cykeln som jag ska insemineras i, helt otroligt! Så på cykeldag 5 ska jag börja knapra provera och på cykeldag 11 ska jag på VUL, sedan är det dags. Dessutom händer massa andra spännande saker i mitt liv just nu. Det är konstigt hur saker klumpar ihop sig Glad
    åh va spännande Jag hoppas att allt kommer gå bra!
  • Memphis
    SmillaK skrev 2011-05-21 11:20:03 följande:

Ja det känns Såå skönt att äntligen ha en plan! :)
    Och nu är det nära för er.. Spännande!
    :D

Håll oss uppdaterade! :)
  • drömmaromsmått

Vi fick hem papper från FK igår och vår ansökan om att få tillbaka för kostnaderna i danmark är godkänd så 13.000 hoppar det in på vårt konto snart, hade slängt alla medicinkvitton så det missar vi och vi hade säkert kunnat fått för resor också men tog bara inseminationskostnaderan =)

• Körsbärsträd
    drömmaromsmått skrev 2011-05-27 11:00:53 följande:
    Vi fick hem papper från FK igår och vår ansökan om att få tillbaka för kostnaderna i danmark är godkänd så 13.000 hoppar det in på vårt konto snart, hade slängt alla medicinkvitton så det missar vi och vi hade säkert kunnat fått för resor också men tog bara inseminationskostnaderan =)
    Så roligt! Allt välkommet med ett tillskott!

Då ska vi också testa att skicka in!

Vet du vad? Jag fick ett plus i måndags!!!!! Fjärde försöket! Är jättelycklig, men samtidigt rädd och orolig, men försöker att bara vara positiv, ett steg på vägen, jag är gravid!!!
Svar på tråden Inga spermier..