• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • Anonym
    patti87 skrev 2010-04-12 20:24:41 följande:
    när jag och min man går på bröllop ger vi alltid 50 euro/per person...500 kr var. och alla bröllop som vi varit på ( är ganska många) har brudparet aldrig öppnat presenterna eller kuvert framför gästerna...jag tycker personligen att det dumt och göra det.. det kan man väl göra sen hemma i lung och ro :) gjorde även vi när vi gifte oss.   men iallafall mindre än 500 per person skulle jag inte ge.
    Det är 1000 kr för oss isf och det är nog det de flesta kommer ge, men det finns inte en möjlighet att vi kan ge den summan. Inte en chans. :(
  • Anonym
    patti87 skrev 2010-04-12 20:27:41 följande:
    och att önska sig pengar är ju mer o mer vanligt...för presenter kan man tyvärr få flera stycken samma av...kul med lixom 5 brödrostar till exempel ;)   tycker iallafall att prydnads saker går bort, för alla har ju sin stil hemma och vill gärna inreda själv...och sen när man får massa olika prydnadssaker kanske dom inte passar ihopp och det blir för mycket helt enkelt.
    man har väl registrerat önskelista i presentaffärer isf?
  • patti87

verkar vara nästan lite skämmigt och önska sig pengar i sverige... ? :)

• Anonym (Herregud)
    Anonym skrev 2010-04-12 20:19:20 följande:
    Min syster kommer gifta sig nästa år och det kommer vara ett DYRT och mycket sk överklass kommer att komma på bröllopet. Jag frågade henne vad som är rimligt att ge i present. Hon har fått lära sig att priset på gåvan/ summan man ger ska vara i relation till hur mycket bröllopsfesten kostat. Jag frågade henne eftersom jag ska på bröllop i september och hon fick veta bvad festen kostade. Hon sa att med den budgeten ska vi inte ge mer än max 200 kr. Och det har vi som riktmärke.
    Då har hon verkligen ingen koll på etikett. Om ngt ska styra vad man som gäst ger så är det ens egen ekonomiska situation relaterat till den relation man har till brudparet. Presenten är ALDRIG ersättning för festen. Man bjuder på fest för att fira att man gift sig- inte för att få presenter. Närvaron på festen är ens gåva i relation till festens kostnad typ.
  • Anonym (Herregud)
    patti87 skrev 2010-04-12 20:29:24 följande:
    verkar vara nästan lite skämmigt och önska sig pengar i sverige... ? :)
    Ja, det är emot god etikett.
  • patti87

annars finns ju en annan grej man kan ge och det är ju presentkort som funkar alltid tycker jag :) visst kanske lite opersonligt som vissa kan tycka..men jag har iallafall alltid blivit glad av detta och få välja det jag själv vill ha :)

• Anonym (Herregud)
    Anonym (Herregud) skrev 2010-04-12 20:30:32 följande:
    i Sverige alltså.
    Men det vet ju du, du har varit på BT massor ju .
  • patti87
    Anonym (Herregud) skrev 2010-04-12 20:30:32 följande:
    är nog mer vanligt i utlandet :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället...jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
    men allvarligt, skrev ni hur mycket pengar ni önskade er????! jag skulle ALDRIG gå på ett bröllop där någon uttryckt sig så!
  • Anonym

Man ska INTE ge en present som motsvarar vad bröllopsfesten kostat (utslaget på antal gäster) av den enkla anledningen att presenten inte är betalning för festen. Ni som anser att detta är fel får gärna läsa något av de hundratals råd Magdalena Ribbing gett i just den här frågan.

Man blir bjuden på bröllopsfest för att dela brudparets stora dag. Presenten ger man som en lyckönskning till brudparet. Man kan ge present trots att man inte är bjuden på festen, och man kan gå på festen utan present (även om det skulle kunna anses som ohyfsat)

Själv bor jag utomlands och här ges alltid pengar. Och inte är det anonymt heller utan folk ger checkar i ett kuvert till best-man.
    Vi ger nästan alltid 1500 kronor per par om det inte är en familjemedlem för då kan det bli uppåt 4-5000 kronor. Alldeles för mycket pengar anser jag men jag kan inget göra. Man får ta sedan dit man kommer. Nästa år ska jag och  min sambo gifta oss och vi kommer att önska oss pengar. Vi bor i världens minsta hus. Här kommer inget in om vi inte slänger något annat. Massor med bröllopspresenter har vi helt enkelt inte plats med. Vill folk inte ge pengar får de gärna komma på festen ändå

Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.