• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • hemmafrun

Jag tycker att det var en super bra ide´att du ger en gåva från butiken där du jobbar sedan ett långt vackert brev/kort där du skriver från ditt hjärta hur mycket du lyckönskar paret och hur mycker er vänskap betyder för er samt knåpa ihop att du verkligen tycker att de är värda en miljon men det får bli när du är rik och miljonär..eller nått sånt.
    En sann vän förstår.

• frogande

Jag brukar aldrig ge till tiggare.
    Däremot ger jag, gladeligen, till behövande{#lang_emotions_smile}

• rednose

vad är det för skillnad på att önska sig stålar eller att önska sig en ful vas från Cervera som man ändå ska trötna på? Det blir ju samma "inträde" som någon uttryckte...

Min barndomsbästis o hennes man önskade oxå pengar, vilket de ju då såklart fick, och sen efter deras resa fick vi vykort på dem i sina ryggsäckar de bla kunnat köpa till sin tågluff. Super!
  • Anna Paulita
    Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället...jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
    Va? Gick ni ut och sa att ni önskade er 500 kr per par? Bröllopsgästerna ska inte betala bröllopet, det gör man själv!
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället...jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
    Ni blev ledsna för att era gäster inte ville dels betala för ert bröllop och dessutom för er resa? Stackars er...
  • Anonym (...)

När jag och exmaken gifte oss så fick alla som ville komma till kyrkan. Sen bjöd vi bara de närmaste på tårta, kaffe och så i mammas trädgård. På kvällen hade vi bokat bord på en restaurang och det enda vi ville ha i bröllops present var att alla betalade för sin egen mat på restaurangen. Det var enkelt och trevligt.

• sasssyy

När jag o exet gifte oss så skrev vi i inbjudan att vi inte hade någon önskelista utan att vi önskade oss ett litet bidrag till inköp av dator, något vi inte hade då och jag skulle börja plugga på distans och behövde en.
    Vi fick allt från 100 kr till 8000 och inte gjorde vi någon skillnad på det så att säga.

Det är ju inte som att ta entre utan man önskar sig en specifik sak som är lite dyrare.. hade vi skrivit i vår önskelista att vi önskade oss en dator och en tv hade ju pressen på våra gäster blivit ännu större. Förslaget vi fick från en bröllopskoordinator var att skriva ett namn på en kontaktperson, kanske bestmannen som skulle samla pengar för att köpa saken/sakerna vi önskade men en sån sak som dator ville vi plocka ut själva.

Har man en ansträngd ekonomi så ger man vad man anser sig ha råd.. någon föreslog en presentkorg, en sån kan man få ihop för 100 kr om man plockar snålt, men för att få något snyggt behöver man oftast leta sig upp emot 4-500 kr (bara en kort kostar runt hundringen)... varför inte då istället ge dessa hundringar i gåva så att paret kan köpa det de verkligen önskar sig?

Varför detta stigmatiserande kring pengar i Sverige??

• frogande
    sasssyy skrev 2010-04-13 08:13:26 följande:
    När jag o exet gifte oss så skrev vi i inbjudan att vi inte hade någon önskelista utan att vi önskade oss ett litet bidrag till inköp av dator, något vi inte hade då och jag skulle börja plugga på distans och behövde en. Vi fick allt från 100 kr till 8000 och inte gjorde vi någon skillnad på det så att säga. Det är ju inte som att ta entre utan man önskar sig en specifik sak som är lite dyrare.. hade vi skrivit i vår önskelista att vi önskade oss en dator och en tv hade ju pressen på våra gäster blivit ännu större. Förslaget vi fick från en bröllopskoordinator var att skriva ett namn på en kontaktperson, kanske bestmannen som skulle samla pengar för att köpa saken/sakerna vi önskade men en sån sak som dator ville vi plocka ut själva. Har man en ansträngd ekonomi så ger man vad man anser sig ha råd.. någon föreslog en presentkorg, en sån kan man få ihop för 100 kr om man plockar snålt, men för att få något snyggt behöver man oftast leta sig upp emot 4-500 kr (bara en kort kostar runt hundringen)... varför inte då istället ge dessa hundringar i gåva så att paret kan köpa det de verkligen önskar sig? Varför detta stigmatiserande kring pengar i Sverige??
    Så det är "stigmatiserande" att inte vilja ge bort pengar men helt okej att vilja ha(tigga) pengar?
    Haha, det lät så roligt det där
    Det lönar sig sannerligen att gifta sig{#lang_emotions_wink}
  • sasssyy
    frogande skrev 2010-04-13 08:27:59 följande:
    Så det är "stigmatiserande" att inte vilja ge bort pengar men helt okej att vilja ha(tigga) pengar? Haha, det lät så roligt det där Det lönar sig sannerligen att gifta sig
    ja men folk reagerar ju inte på när det är önskelistor med i bröllopsinbjudningar.. men om det står att de uttryckligen vill ha PENGAR då går folk i taket.
    Man går inte på ett bröllop utan present, även om det bara är för 100 kronor, men varför köpa en presentkorg med te och doftljus som paret inte ens vill ha?? Då är det väl bättre att ge den hundralappen till paret direkt??

Stigmatiserat är det helt klart för man får under inga omständigheter säga att man vill ha pengar för att själv välja ut sin present när man gifter sig.., då SKA det vara töntiga korgar eller billiga vaser, men när någon fyller år är det okej med pengar och presentkort.

Jag kan hålla med om att det svider om man har tajt ekonomi, men man kan faktiskt också tacka nej till att gå på bröllopet, vilket ju är det smartaste om man har dåligt med pengar för det brukar kosta pengar att åka till festen och ev inköp av nya kläder, vilket vi kvinnor ju brukar vilja ha till sånna fester
  • pluppan

Mitt tips är att omvandla det till den utländksa valutan dit de ska åka på bröllopsresa, t ex thailändksa bath och skriva att ni vill att de äter en trevlig middag för pengarna. Dels så räcker 150 kr till det och dels är det inte lika uppbart vilken summa det är.

Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.