• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • Leijonmamma

När vi gifte oss önskade vi oss bidrag till bröllopsresan. Vi öppnade ett konto i en annan bank och toastmadamen hade hand om detta. Vi har fortfarande (fem år senare) ingen aning om vem som gav hur mycket. Det var helt ointressant för oss.

Det var ju ingen betalning för bröllopet utan ett alternativ till andra presenter eftersom vi varit tillsammans ganska länge. OCH vi blev lika glada för de övriga - ickepengar- presenterna vi fick.

Så följ ditt hjärta (och plånbok)!

en hemgjord kokbok med favoritrecepten eller något från din butik är säkert lika uppskattat som pengar.

Vi har gett en kokbok en gång - inklusive en valfri middag från kokboken. (de valde - vi lagade) Det var väldigt uppskattat!

Lycka till!

• Anonym (storken)

Du ger samma summa som du annars hade köpt present för. Vi gjorde så att vi önskade oss pengar till bröllopsresan och så fick folk sätta in på ett konto som svärfar hade hand om. Vi fick veta VEM som gett oss pengar (så vi kunde tacka rätt person för rätt present) men inte vilken summa var och en gett. Detta skrev vi tydligt i inbjudan så ingen skulle behöva känna sig snål för att de gav "för lite" Det var ointressant för oss om folk gav 100:- eller 5000:-, alla ger ju efter egen vilja och förmåga och det viktigaste för oss var att våra vänner och släktingar tog sig tid och råd att komma på vårt bröllop!

Några valde att ge oss andra presenter i stället, tex så fick vi en fin korg med te, kaffe och annat gott, en bra present tycker jag om brudparet redan har "allt".

• Anonym (Stina)
    Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället... jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
    Hur tänkte ni då?? En present är väl ändå inte tänkt som en betalning för festen? En present ger man ju som en lyckönskning till det nygifta paret!

Om man vill ha betalning för festen tycker jag man ska vara öppen med det och istället be om en kuvertavgift (på max 200 kr - det ska inte vara till för att budparet ska få pengar över!). Och om man ber om kuvertavgift tycker jag att det är självklart att man avböjer presenter.

Jag måste säga att jag förstår de gäster som tackade nej. Däremot var det ju ganska ohövligt av de gäster som kom att inte ge er vad ni önskade. Som sagt är ju presenten tänkt som en lyckönskning, och då vill man ju ge något som brudparet vill ha.

TS: är detta en person du vill fortsätta ha kontakt med? Vill du ens gå på bröllopet? I så fall tycker jag nog att 300 kr är det minsta belopp man kan ge utan att skämmas för mycket men 500 kr tycker jag egentligen är en lagom summa från ett par. En present förstår jag känns lockande i er situation, men de har säkert orsak att undanbe sig saker, så jag skulle hellre ge en mindre summa i så fall. Ni verkar ju inte vara så nära vänner ändå...
  • Anonym

Tack för att ni tar er tid att svara. Det med kontonummer var ju jättebra. Då skulle vi slippa skämmas. Känns så fånigt att komma med en hundralapp när jag så gärna gett mer om plånboken tillät. Nu verkar det som om de vill att vi tar med kontanter. Står inget om kontonr. Kanske gör i ordning en fin korg med lite gott och sedan en liten slant utöver det. Det är förövrigt min moster som äger butiken jag jobbar i så betalning till henne är ingen brådska, det är därför jag är inne på det spåret.

• Anonym (Herregud)
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället... jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
    Det här var det mest ouppfostrade jag läst i bröllopssammanhang någonsin och då har jag ändå spenderat åtminstone 3 timmar om dagen under ett års tid på Bröllopstorget och läst det mesta. Förstår verkligen att era gäster tackade nej/avbokade sent. Vilket enormt etikettsbrott ni begick (åtminstone i Sverige...)!
    TS: En önskan är en önskan. Det är för det första inte helt fint att önska sig pengar (och har de skrivit ut det i sin inbjudan är det ännu ofinare). Köp present från din butik. Vi hade önskelista och även om vi inte enbart fick saker från listan så var vi naturligtvis tacksamma över allt gästerna gav och framförallt för att de tog sig dit och delade vår dag med oss! (Och ang. summa så är 500/par ganska regel men det behöver ni ju absolut inte följa eftersom ni inte har normalinkomst- på vårt bröllop var det många som gav saker under den summan för övrigt).
  • Anonym (Stina)

Förresten, om ni ändå vill ge en present istället för pengar tycker jag det är bra med något som "går åt" eftersom de antagligen inte vill ha fler prydnadssaker. Det kan vara tex ett gott vin, fin choklad mm i en korg, som någon skrev tidigare. Eller en upplevelse.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-12 20:03:49 följande:
    Tack för att ni tar er tid att svara. Det med kontonummer var ju jättebra. Då skulle vi slippa skämmas. Känns så fånigt att komma med en hundralapp när jag så gärna gett mer om plånboken tillät. Nu verkar det som om de vill att vi tar med kontanter. Står inget om kontonr. Kanske gör i ordning en fin korg med lite gott och sedan en liten slant utöver det. Det är förövrigt min moster som äger butiken jag jobbar i så betalning till henne är ingen brådska, det är därför jag är inne på det spåret.
    Det känns alltid lite jobbigt att ge sådär utan att känna sig snål.

Jag tycker ett konto är bättre eller en stor spargris eller något på festen. Så man inte vet hur mycket folk ger.
  • Anonym (storken)
    Jag förstår också att folk tackade nej eller köpte andra presenter, och tycker att de gjorde helt rätt. Om jag ser till familjen jag är uppväxt i så hade det blivit 2 vuxna och 3 barn, dvs 1450:- PLUS resa, övernattning och nya kläder (åtminståne till ungarna som säkert vuxit ur kläderna de hade senast de var på fest) till bröllopet. Inte en chans att mina föräldrar hade haft råd med det när jag var liten.
  • Anonym
    Anonym (Stina) skrev 2010-04-12 20:04:51 följande:
    Förresten, om ni ändå vill ge en present istället för pengar tycker jag det är bra med något som "går åt" eftersom de antagligen inte vill ha fler prydnadssaker. Det kan vara tex ett gott vin, fin choklad mm i en korg, som någon skrev tidigare. Eller en upplevelse.
    Det där är ett bra förslag.
    En picnic till årsdagen eller så.
  • Anonym
    men... man ordnar väl bröllop man har råd med?
Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.