Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället... jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
Hur tänkte ni då?? En present är väl ändå inte tänkt som en betalning för festen? En present ger man ju som en lyckönskning till det nygifta paret!
Om man vill ha betalning för festen tycker jag man ska vara öppen med det och istället be om en kuvertavgift (på max 200 kr - det ska inte vara till för att budparet ska få pengar över!). Och om man ber om kuvertavgift tycker jag att det är självklart att man avböjer presenter.
Jag måste säga att jag förstår de gäster som tackade nej. Däremot var det ju ganska ohövligt av de gäster som kom att inte ge er vad ni önskade. Som sagt är ju presenten tänkt som en lyckönskning, och då vill man ju ge något som brudparet vill ha.
TS: är detta en person du vill fortsätta ha kontakt med? Vill du ens gå på bröllopet? I så fall tycker jag nog att 300 kr är det minsta belopp man kan ge utan att skämmas för mycket

men 500 kr tycker jag egentligen är en lagom summa från ett par. En present förstår jag känns lockande i er situation, men de har säkert orsak att undanbe sig saker, så jag skulle hellre ge en mindre summa i så fall. Ni verkar ju inte vara så nära vänner ändå...