• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • Anonym (Herregud)
    patti87 skrev 2010-04-12 20:31:27 följande:
    är nog mer vanligt i utlandet :)
    Jepp, speciellt i vissa länder (bland annat landet där du gifte dig ). Men i e.g. USA är det än mer ofint att uttrycka en sådan konkret önskan om pengar- speciellt i samband med inbjudan.
  • Oneesan

Ni behöver ju inte ge något kuvert utan kan skoja till gåvan lite. När vi gifte oss så fick vi pengar av min barndomskompis och hon hade rullat ihop 20-lappar och knutit ett band runt varje, det hela låg i en ask. Kanske kan ni ge en liten spargris med en massa enkronor eller tior. På så sätt visar det att ni ansträngt er och beloppet blir mindre viktigt.

Om brudparet står och jämför gåvornas värde så är det fruktansvärt ofint.

Arigato
  • patti87

ska på bröllop nu ingen i maj och brudparet önskar sig pengar. inga konstigheter med det tycker jag :) det är en kille i min mans fotbollslag som gifter sig och han har bjudit hela laget plus alla flickvänner och fruar. och alla kommer och ge 50 euro per person.

• Anonym

En bra gåva som jag hört om är att man ger bort ett presentetui med vin. Ett vin dricks på ett-årsdagen. Ett på 5-årsdagen och ett på 10-årsdagen. Systembolaget kan hjälpa er att välja. Det är ju inte pengar, men inte heller en pryl om de inte vill ha såna.

• patti87

men som sagt :) present kort kan ju funka bra tillsammans med en fin korg med lite godheter i :)

• Anonym (Herregud)
    patti87 skrev 2010-04-12 20:37:02 följande:
     ska på bröllop nu ingen i maj och brudparet önskar sig pengar. inga konstigheter med det tycker jag :) det är en kille i min mans fotbollslag som gifter sig och han har bjudit hela laget plus alla flickvänner och fruar. och alla kommer och ge 50 euro per person.
    Men det är annan etikett där ni bor. Ganska essentiellt i den här frågan.
  • Anonym (Herregud)
    patti87 skrev 2010-04-12 20:38:28 följande:
    men som sagt :) present kort kan ju funka bra tillsammans med en fin korg med lite godheter i :)
    Egentligen 'ska' man inte ge presentkort i bröllopspresent i Sverige. Fin korg med godsaker kan man såklart ge men TS kan lika gärna ge present från sin presentbutik om hon vill det.
  • patti87
    Anonym (Herregud) skrev 2010-04-12 20:40:59 följande:
    Men det är annan etikett där ni bor. Ganska essentiellt i den här frågan.
    precis. derför gav jag förlag på presentkort :) för jag vet ju själv att alla inte har råd och ge en större summa pengar och det är helt OK. även om det är vanligt här i tyskland att folk skriver att dom ösnkar sig pengar skrev vi aldrig det på våra inbjudningar.
  • patti87
    Anonym (Herregud) skrev 2010-04-12 20:42:14 följande:
    Egentligen 'ska' man inte ge presentkort i bröllopspresent i Sverige. Fin korg med godsaker kan man såklart ge men TS kan lika gärna ge present från sin presentbutik om hon vill det.
    "ska" och "ska" :)  det är väl bättre än en present som kanske inte alls kommer och falla dom i smaken?

hon bryter ju även mot deras önskan när hon ger en annan  sak istället för pengar som dom faktiskt önskar sig.. så då kan man ju ge presentkort men vilken summa man själv känner för och har råd med :)
  • patti87

var bara ett förlag som kan uppskattas iallafall :)

Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.