• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • Anonym
    Anonym (Stina) skrev 2010-04-12 20:02:48 följande:
    TS: är detta en person du vill fortsätta ha kontakt med? Vill du ens gå på bröllopet? I så fall tycker jag nog att 300 kr är det minsta belopp man kan ge utan att skämmas för mycket men 500 kr tycker jag egentligen är en lagom summa från ett par. En present förstår jag känns lockande i er situation, men de har säkert orsak att undanbe sig saker, så jag skulle hellre ge en mindre summa i så fall. Ni verkar ju inte vara så nära vänner ändå...
    Vi bröt vår vänskap för många år sedan av olika anledningar. Vi försökte med tiden att laga det, men det blev sig aldrig likt. Vi kommer nog fortsätta ha denna sporadiska och ytliga kontakt och träffas när vi råkas. Inget mer än så. Går gärna på bröllopet, det är därför det känns så surt. Vill inte avböja för att vi inte har råd.
  • Anonym (Herregud)

... Det är inte det minsta ohövligt att ge saker som faller utanför önskelistan. Vi var e.g. på ett bröllop i somras där de enbart önskade sig pengar/presentkort men gav istället saker eftersom vi ville ge det. Helt enligt etikett. Det är snarare ohövligt att bara önska sig en sak eftersom det ger gästen väldigt lite utrymme för att välja ngt personligt att lyckönska med.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället... jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
    Fast OJ vad pinsamat att skriva hur mycket pengar man "vill" ha eller faktist begär för att nån ska komma o kolla på när man gifter sig! Ja hade nog oxå avbokat!

Ja va på bröllop o ja la 300kr. Tycker inte man ska känna nåt tvång!
  • Anonym

Ja måste nog erkänna att jag tycker det är lite dumt att önska sig pengar. Speciellt när man som inte har råd får stå och skämmas när de öppnar kuvertet. Jag är övertygad om att de flesta kommer ge dem över 1000kr. När vi gifte oss hade vi tips för dem som ville ha lite hjälpt att komma på något, men inga måsten. Vi fick både stort och smått eftersom vi visste att alla hade lite olika ekonomiska förutsättningar.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-12 20:13:35 följande:
    Ja måste nog erkänna att jag tycker det är lite dumt att önska sig pengar. Speciellt när man som inte har råd får stå och skämmas när de öppnar kuvertet. Jag är övertygad om att de flesta kommer ge dem över 1000kr. När vi gifte oss hade vi tips för dem som ville ha lite hjälpt att komma på något, men inga måsten. Vi fick både stort och smått eftersom vi visste att alla hade lite olika ekonomiska förutsättningar.
    oj så fel det blev. Skulle vara När vi gifte oss hade vi tips för dem som ville ha lite hjälp att komma på något, men inga måsten eftersom vi visste att alla hade lite olika ekonomiska förutsättningar.
  • Anonym

Min syster kommer gifta sig nästa år och det kommer vara ett DYRT och mycket sk överklass kommer att komma på bröllopet. Jag frågade henne vad som är rimligt att ge i present.
    Hon har fått lära sig att priset på gåvan/ summan man ger ska vara i relation till hur mycket bröllopsfesten kostat.
    Jag frågade henne eftersom jag ska på bröllop i september och hon fick veta bvad festen kostade. Hon sa att med den budgeten ska vi inte ge mer än max 200 kr.
    Och det har vi som riktmärke.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-12 20:19:20 följande:
    Min syster kommer gifta sig nästa år och det kommer vara ett DYRT och mycket sk överklass kommer att komma på bröllopet. Jag frågade henne vad som är rimligt att ge i present. Hon har fått lära sig att priset på gåvan/ summan man ger ska vara i relation till hur mycket bröllopsfesten kostat. Jag frågade henne eftersom jag ska på bröllop i september och hon fick veta bvad festen kostade. Hon sa att med den budgeten ska vi inte ge mer än max 200 kr. Och det har vi som riktmärke.
    Hur mycket ska du ge din syster då eftersom det kommer vara ett dyrt o stort bröllop?
  • patti87

när jag och min man går på bröllop ger vi alltid 50 euro/per person...500 kr var. och alla bröllop som vi varit på ( är ganska många) har brudparet aldrig öppnat presenterna eller kuvert framför gästerna...jag tycker personligen att det dumt och göra det.. det kan man väl göra sen hemma i lung och ro :) gjorde även vi när vi gifte oss.

men iallafall mindre än 500 per person skulle jag inte ge.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället...jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
    Oj, jag hade nog sagt nej direkt. Jag har aldrig följt önskelistor som brudparet har haft, jag har sett dessa som en hjälp om man inte kommer på något själv.
    Jag har alltid köpt en bröllopspresent efter mitt hjärta, det roliga är att när man träffar paret många år senare, så kommer de alltid ihåg den presenten jag har gett med positiva ordalag (och jag inte den personen man måste göra det för, jag har ofta själv glömt av vad jag gav exakt).

Jag har varit på bröllop som student, som arbetslös, som välbetald och som föräldraledig.
  • patti87

och att önska sig pengar är ju mer o mer vanligt...för presenter kan man tyvärr få flera stycken samma av...kul med lixom 5 brödrostar till exempel ;)

tycker iallafall att prydnads saker går bort, för alla har ju sin stil hemma och vill gärna inreda själv...och sen när man får massa olika prydnadssaker kanske dom inte passar ihopp och det blir för mycket helt enkelt.

Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.