Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället...jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
Oj, jag hade nog sagt nej direkt. Jag har aldrig följt önskelistor som brudparet har haft, jag har sett dessa som en hjälp om man inte kommer på något själv.
Jag har alltid köpt en bröllopspresent efter mitt hjärta, det roliga är att när man träffar paret många år senare, så kommer de alltid ihåg den presenten jag har gett med positiva ordalag (och jag inte den personen man måste göra det för, jag har ofta själv glömt av vad jag gav exakt).
Jag har varit på bröllop som student, som arbetslös, som välbetald och som föräldraledig.