• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • Anonym

Det är faktiskt helt ok att ge pengar och att önska sig pengar. Även i Sverige. Hänvisar till Magdalena Ribbing igen

• Mrs Ella

Inte måste ni ge pengar om ni inte vill.
    Att man önskar sig något betyder inte att man får det.

• Anonym

Det finns både choklad och andra förbrukningsvaror att lägga i en korg i butiken. Kanske något sådant och en mindre summa? Är det ok tycker ni? Eller är det då bättre att bara ge den lilla summan för att respektera deras önskan?

• RiNan
    Anonym skrev 2010-04-12 19:54:10 följande:
    Skrev ni att ni önskade er pengar och vilken summa ni ville ha?
    Jag skulle nog också avbokat. Eller osat ett nej. Om jag går på bröllop så är det inte som att jag skulle betala 800kr i "inträde". Bröllop går man på för att dela någons dag och visst ger man dem något som kan vara bra att ha i hemmet, plånboken eller på presentkort men aldrig att jag skulle... ne jag skulle nog inte ens känns människor som skulle vilja ha 800kr för oss för att komma till bröllopet.

Du som skrev det: bra åtminstone att ni kunde se det som en fin dag trots att allt blev helt fel Kanske borde ni skrivit att ni gärna önskar er pengar istället för presenter och skippat minisummor och summor för barn.

TS: jag känner med dig. Om vi i dagens läge fick inbjudan till ett bröllop till några som jag knappt har kontakt med och som bor på en annan ort skulle jag nog välja att inte åka. Men jag skulle köpa en present eller i ditt fall fixa ett kuvert med pengar och skicka med ett fint brev som någon får läsa upp. Då får de vad de vill ha och så har man mer råd till presenten eftersom man slipper tänka på bensin/tågpriser. Men om du ska åka så skulle jag nog satsa på att ge det jag kan. Tror de blir nöjda med vilketsom eftersom ni ändå reser en bit!
  • ViVäntarBarn

Ge brudparet det ni känner att ni har råd. Men önskar dom sig inte en present så ge dom bara pengar.  Jag själv tycker att pengar är tråkigt att ge bort så jag brukar vika dom i skjortor och rama in i en fin ram. Eller växla pengarna till 10or och lägga ner i en fin hink med celofan runt.

När vi gifte oss så önskade vi oss presentkort på elgiganten. Detta av den anledningen att vi inte ville ha en massa saker som vi aldrig kommer att använda. Detta fungerade jätte bra men vi fick även presenter men det var av dom närmsta som verkligen visste vad vi behövde och själv tänkt köpa.

Vi funderade på kuvär avgift men tyckte att det var bättre att alla fick ge de dom kände att dom hade råd med. vi fick allt från 100kr upp till 5000kr och var lika glad för det. Många små kronor blir tillslut en stor peng.

• Anonym
    Anonym (Stina) skrev 2010-04-12 21:04:04 följande:
    Såhär svarar Magdalena Ribbing (vett och etikett-guru) på nästan exakt din fråga: www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/03/30/peng... 200-300 kr rekommenderar hon från en familj.
    Tack. Kanske ger en liten summa, men slår in den väldigt fint för att väga över
  • Libbe7

Det finns ju numera upplevelepaket att ge bort. Säljs i vanliga butiker har jag sett. Bl a choklad och vinprovning. Kommer inte på mer nu på rak arm men det vore kanske något?

• Vombell

Vi önskade oss pengar istället för presenter när vi gifte oss. Vi hade knåpat ihop en flera verser lång "dikt" där vi skrev att vi har det mesta vi behöver efter 8 år tillsammans men om de ville ge något så vore ett bidrag till vår bröllopsresa en bra grej. Vi poängterade också att det viktigaste för oss var att de faktiskt kom! Vi fick massor av pengar på alla möjliga tänkbara sätt (i en fågelholk, i småmynt i en ihopklistrad burk, euro i en fin tavelram, sedlar ihopsatta till blommor i en vas osv) men vi fick också en del presenter och en del kom faktiskt helt utan någonting.... Vi blev glada för allt!

• Blitz

Det finns ingen annan du känner som ska på bröllopet, då kanske ni kan lägga nått ihop annars, man vill ju inte känna sig snål, fast samtidigt finns de ju gränser för vad ens ekonomi klarar.
     Men ovanstående skrivares förslag va kul, ge lite pengar men på ett kul sätt. Kanske i en fotoram med bilder på brudparet o  tjugolappar o tiokronor t.ex. =)

Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.